Als we voor één doel heel graag een elektrische auto zouden willen hebben, dan is het wel als ‘auto voor erbij’. En dit is niet om snedig te doen richting de EV, maar elke aandrijflijn heeft zo zijn voordelen. Wil je rijplezier, dan koop je geen elektrische auto (op een Taycan na misschien). Maar als je tóch een tweede auto nodig hebt, dan hebben we misschien we de perfecte kandidaat. Eerder nomineerden we al de Mazda MX-30, maar met deze EV kun je je partner nog beter overtuigen.

Een tweede auto pak je vooral voor de kleine ritjes. Het is dan zonde om een benzinemotor aan te slingeren en weer koud weg te zetten. Daar slijt de motor hard van en het benzineverbruik bij een koude temperatuur is hoog. Je wilt voor dit doel dus een kleine elektrische auto. Die kost ook straks niet extreem veel in de wegenbelasting, je zet hem overal neer. Het kan bovendien een auto zijn die je koopt met je hart. En er zijn weinig auto’s die zo hard harten stelen als de Fiat 500.

Heel belangrijk om eerst te noemen: we hebben het over de nieuwste generatie. In de VS bracht Fiat al eerder een elektrische 500 uit, maar die is technisch heel anders dan de nieuwe 500. Die versies zijn nóg goedkoper, maar inmiddels al meer dan tien jaar oud en ze rijden aanzienlijk minder ver. Nee, wij hebben het over de elektrische 500 die vijf jaar geleden onthuld werd. Ze waren toen aan de prijzige kant, maar tweedehands zijn ze erg leuk te betalen.

Zelfs de versies met een grote accu zijn betaalbaar

Zoals bijna alle elektrische auto’s schrijft ook de Fiat 500e best wat af. En dat betekent dat jij voor een schappelijk bedrag een heel leuke en vrij jonge auto kunt rijden. Om maar met de deur in huis te vallen: we zien al een exemplaar staan met de grotere 42-kWh accu voor net geen 12.000 euro. Deze auto kostte nieuw 31.000 euro en moet 320 kilometer kunnen halen. De tellerstand is 76.000 kilometer. Voor iets meer dan 13.000 euro vinden we een exemplaar met dezelfde accu en slechts 17.400 kilometer op de teller.

Fiat 500e deuren

De meeste 500e’s voor rond de 15.000 euro zijn echter de versies met de 24-kWh batterij. Nieuw was deze minimaal 27.990 euro. Op papier haalt deze uitvoering slechts 190 kilometer. Wederom: voor een tweede auto maakt dit allemaal niet zo gek veel uit. Het aanbod is enorm en er zijn veel chique kleuren. Het liefst wil je de 3+1-versie met twee deuren aan één kant en één aan de andere kant. Ja, zoals de Hyundai Veloster dat ook ooit had. En de Mini Clubman.

Er komt een benzineversie aan

Fiat ziet ook dat kopers weer terug bewegen naar de benzineauto. Daarom werkt Fiat toch weer aan een benzineversie van deze 500. Best bijzonder, want je ziet het niet vaak dat een als EV ontwikkelde auto wordt omgebouwd naar een benzinevariant. Dus als je gecharmeerd bent van deze Fiat 500, maar je wilt liever tanken dan laden, dan moet je nog eventjes geduld hebben.

8 reacties op “Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden”

  1. Laden vanaf het dak… Ja, als je auto overdag thuis staat ja. Ik werk overdag, heb dan mijn auto bij me dus ik kan pas laden als de zon al niet zoveel meer doet. Ik blijf lekker benzine rijden!

  2. Rij nu 6 jaar elektrisch met heel veel plezier, niet eens in een taycan. Wintersport nog nooit hoeven wachten (zaterdag middag of zondag vertrekken, scheelt ook files), nooit meer tanken, geen onderhoud, stroom van het dak.. Hoge afschrijving? Ik rij nog 10 jaar door.. En ja, daarvoor altijd benzine en LPG gereden. Soms ook met plezier. Ik heb daarna de verandering met nog meer plezier omarmt. Maar veranderen of vernieuwen is moeilijk lees ik hierboven; doe waar je je lekker bij voelt, maar hou eens op met negatief te doen over anderen die wel willen vernieuwen.

  3. @Erik van Essen: mee eens. En ondertussen op dezelfde type sites negatief commentaar geven als de (brandstof)motor te aanwezig is. Sowieso is het gewoon dom om te zeggen dat je “nooit elektrisch zult rijden”. Iedereen voelt wel aankomen dat de nadelen van elektrisch op termijn verdwijnen.

    Het is gewoon allemaal vrij complex. Of elektrisch je nu gaat bevallen, ligt aan je gebruik. Dagelijks 15km heen en terug naar kantoor kan prima, familie en vrienden binnen Nederland bezoeken ook. Vakantieritten zijn ook prima te doen, als ik de meeste EV-bezitters moet geloven, maar misschien moet je niet op zwarte zaterdag gaan rijden?

    Daarnaast is het onhandig dat onze overheid stimuleert om meer stroom te gaan gebruiken in de vorm van warmtepompen en elektrische auto’s, juist nu ons elektriciteitsnet zo overbelast is. Dat net opwaarderen duurt nog wel even, dus allemaal over op EV kan eigenlijk helemaal niet, hoe goed de techniek ook wordt.

  4. Zo is het precies! Ik geniet al jaren enorm van mijn Abarth 500C benzine bi-colore. Vorig jaar heb ik van mijn dealer een dagje een knalgele elektrische Abarth 500C meegekregen. Grappig autootje. Maar door het aanzienlijk hogere gewicht mist hij de scherpte en de speelsheid van de benzine Abarth. Looig in de bochten. Hij wordt ook nauwelijks verkocht. En hij is begrensd op 130 km. Op de Autobahn, bij mij om de hoek, rijden de Fiat 500 en Panda’s je lachend voorbij. Er zal dus bij Abarth ongetwijfeld ook weer een benzine versie terugkeren.

  5. Ik heb ze zien staan met hún bolide aan de laadpaal op weg en terug van de wintersport vakantie.
    Ten minste als er een laadpaal vrij was.

    Voor mij NOOIT van zijn leven zo’n ding.

  6. Wat een verbijsterend gelul toch altijd dat een elektrische auto geen “rijplezier” zou geven. Kennelijk moet dat begrip worden uitgelegd als veel vroem-vroem en “sportief” kutten met een versnellingspook. Wat een treurigheid om daar je kicks uit te moeten halen. 🙄

  7. En als nu Abarth Fiat ook nog eens volgt, dan krijgen we weer leuke 595’s en 695’s. Want die elektrische 500 en Abarthjes verkopen toch voor geen meter.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *