TopGear reed onlangs met de Fiat 500L. In het nummer dat in augustus uitkomt, lees je het uitgebreide testverslag. Nu alvast de highlights.
Testobject: Fiat 500L
Uitvoering: 1.3 MultiJet
Locatie: Turijn
Weersomstandigheden: graadje of 28, zon, af en toe een stortbui
Wat reden we?
Fiats indirecte opvolger van de originele 600 Multipla, die eigenlijk meer in de buurt komt van een hoog uitgevallen Punto maar om marketingtechnische redenen niet zo mag heten: de 500L.
Beviel het?
Nou, beter dan we vooraf gedacht hadden. Bij het zien van de eerste persfoto’s wendden we onze blik in afschuw af, maar in levenden lijve en in andere kleuren dan knalrood is de 500L best te pruimen. Sterker nog: het is een charmant ding, hij is ruim en praktisch van binnen, en hij rijdt hartstikke prima. Dat de 1.3 MultiJet-dieselmotor een toppertje was, wisten we al na ritjes in onder andere de Punto met hetzelfde blok. Stil, soepel, krachtig zat.
Nog bijzonderheden?
De 500L is de eerste auto die je bij de dealer met een ingebouwd Lavazza espresso-apparaat kunt bestellen. Wat zeg je daarvan?! Ook kun je kiezen voor een beukend Beats by Dr. Dre geluidssysteem, en dat kunnen we je ten zeerste aanraden als je ook maar een beetje van muziek houdt.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Fiats nieuwe ruimtewondertje komt er met de door ons gereden 1.3 dieselmotor van 85 pk, met een 1.4 benzinemotor van 95 pk en met de 0,9-liter TwinAir tweecilinder die voor de gelegenheid is opgeschroefd naar 105 pk. Vanaf oktober staan ze bij de dealer. De prijzen zijn nog niet bekend, maar beginnen naar verwachting onder de 19.000 euro. De TwinAir zal dankzij belastingkortingen het goedkoopst zijn, maar als je graag zuinig wilt rijden, kun je ‘m beter overslaan. Tijdens een rondje in die auto haalden we zonder gek te doen ruim het dubbele van het opgegeven verbruik, namelijk 9,8 l/100 km. Tja, flinke auto, heel klein motortje…
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Een geinig ding, die 500L. In ieder geval een stuk vrolijker dan andere mini-busjes-achtigen, en met het dieseltje nog een prettige kilometervreter ook. Voor als je wel ruimte nodig hebt, maar geen zin hebt om al te volwassen te gaan doen.
Reacties