
Neem even diep adem. Dit is de Abarth Classische 500 Record Monza ’58. Hij viert dat Autodromo Nazionale Monza een eeuw bestaat. Maar dat is, zoals het ‘Record’-stuk in de naam al doet vermoeden, niet alles. Op het Italiaanse circuit brak een Fiat 500 maar liefst zes records. Die records haalde de 500 dankzij aanpassingen door Carlo Abarth in 1958.
Abarth haalde alle onnodige elementen uit de 500. Zo zorgde hij ervoor dat er slechts één stoel overbleef voor de coureur en dat het stoffen dak vervangen werd voor een hardtop. Achterin gooide hij een tweecilinder motor met een overweldigend vermogen van 26 pk.
De aanpassingen blijken te werken en Abarths 500 haalt 117 km/u. Daarnaast weet hij er 168 uur onafgebroken mee te rijden in Monza, met uiteraard wel tankpauzes. Dat is inderdaad precies zeven dagen aan een stuk.
Specificaties van de restomod Fiat 500
De speciale Heritage-afdeling van Fiat ging aan de slag met de 500’tje uit 1970. Ze maakten geen replica, maar een moderne ode. De scharnieren van het origineel zitten bijvoorbeeld aan de voorkant. Wat helpt bij zijn uiterlijk is het kleurtje. Precies diezelfde kleur droeg de 500 trots in zijn recordsessies. Ook krijgt de restomod Fiat 500 dezelfde tellers en een houten stuur.
Net als Abarth dat bijna zeventig jaar geleden zou doen, schroeft Fiat nu een andere motor in de 500. Net als toen ligt hier een verbouwde 595 cc-motor. Dit motortje kun je trouwens ook los kopen, als je nog een winterproject zoekt. Helaas zul je geen records verbeteren in Monza. Tenzij er een record is voor schattigste restomod met de langste naam.
Meer van TopGear


Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Zo rijden mensen (bijna) helemaal gratis een Fiat 500 via een bijzondere constructie

Waarom plotseling niemand meer zo’n leuke Fiat 500 wil hebben

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

Gecondoleerd: na 17 jaar is de Fiat 500 met benzinemotor uit productie

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

BMW? Audi? Eigenlijk is er niets luxer dan een goedkope Fiat Panda

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Restomods: geniten met drie Italianen en een Zweed

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
