Neem even diep adem. Dit is de Abarth Classische 500 Record Monza ’58. Hij viert dat Autodromo Nazionale Monza een eeuw bestaat. Maar dat is, zoals het ‘Record’-stuk in de naam al doet vermoeden, niet alles. Op het Italiaanse circuit brak een Fiat 500 maar liefst zes records. Die records haalde de 500 dankzij aanpassingen door Carlo Abarth in 1958.

Abarth haalde alle onnodige elementen uit de 500. Zo zorgde hij ervoor dat er slechts één stoel overbleef voor de coureur en dat het stoffen dak vervangen werd voor een hardtop. Achterin gooide hij een tweecilinder motor met een overweldigend vermogen van 26 pk.

De aanpassingen blijken te werken en Abarths 500 haalt 117 km/u. Daarnaast weet hij er 168 uur onafgebroken mee te rijden in Monza, met uiteraard wel tankpauzes. Dat is inderdaad precies zeven dagen aan een stuk.

Specificaties van de restomod Fiat 500

De speciale Heritage-afdeling van Fiat ging aan de slag met de 500’tje uit 1970. Ze maakten geen replica, maar een moderne ode. De scharnieren van het origineel zitten bijvoorbeeld aan de voorkant. Wat helpt bij zijn uiterlijk is het kleurtje. Precies diezelfde kleur droeg de 500 trots in zijn recordsessies. Ook krijgt de restomod Fiat 500 dezelfde tellers en een houten stuur.

Net als Abarth dat bijna zeventig jaar geleden zou doen, schroeft Fiat nu een andere motor in de 500. Net als toen ligt hier een verbouwde 595 cc-motor. Dit motortje kun je trouwens ook los kopen, als je nog een winterproject zoekt. Helaas zul je geen records verbeteren in Monza. Tenzij er een record is voor schattigste restomod met de langste naam.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)