Al sinds 2003 is de Fiat Panda van de huidige generatie op de markt. Toch is het autootje nog steeds niet echt verouderd, getuige de grote schare fans die het kent. Daaronder is ook James May, en vooruit, als wij voor 7.000 euro (in Nederland) een nieuwe auto zouden moeten uitzoeken, zou het ook een Panda worden.
Nu is Fiat echter wakker geworden, en vinden ze na acht jaar de tijd rijp om de Panda flink bij te schaven. Wat heet: hij is compleet nieuw. Iets groter, iets ruimer, maar nog steeds minuscuul: 3,65 lang, 1,64 meter breed en 1,55 meter hoog. Dat kun je nog eens tussen twee Amsterdammertjes frotten.
Volgens Fiat maakt de Nuova Panda een grote stap op het gebied van kwaliteit en design. Dat eerste zullen we nog even aan den lijve moeten ondervinden, maar met het tweede zijn we het alvast roerend eens. Van buiten oogt de Panda strak zonder al te aaibaar te zijn, net als zijn voorganger. En kijk dat interieur eens: prachtig toch, voor een auto die helemaal aan de onderkant van de markt staat? Het zit ook nog eens vol met slimmigheden, zoals een verschuifbare achterbank en een passagiersstoel die je ook als tafel kunt gebruiken. Optioneel heb je Blue&Me TomTom navigatie en entertainment, een groot Skydome glazen dak en de bekende city-stuurbekrachtiging, die met een druk op de knop vederlicht wordt zodat zelfs je grootmoe makkelijk kan inparkeren.
Bij zijn introductie eind dit jaar komt de Panda met vier motoren: de 0,9-liter TwinAir met 65 of 85 pk, de aloude 1.2 FIRE-motor met 69 pk, en het 1.3 MultiJet II dieseltje met 75 pk. Alleen het FIRE-blokje heeft geen start/stopfunctie aan boord. Later volgen ook een BiFuel-versie van de TwinAir (benzine en aardgas) en een 1.2 met standaard LPG-installatie. Nog veel belangrijker: de Panda 4×4 zal zijn rentree maken. Hoera!
Reacties