
Het zou aan de hand van jouw openbare profielen op Facebook en Instagram technisch gezien best mogelijk zijn om met gezichtsherkenning boetes op naam thuis te sturen. Gelukkig leven we in Nederland nog niet in die Black Mirror-aflevering. Nu kunnen boetes alleen worden verstuurd als er een kenteken op de foto staat. Hoe kon het dan dat deze fietser tóch een boete van een flitspaal thuisgestuurd kreeg? We verklappen vast: er was meer aan de hand.
De fiets op de foto hierboven is niet zomaar een fiets, maar een speedpedelec. Dat is een elektrische fiets die trapondersteuning biedt tot 45 km/u. En vanwege die snelheid moet dit type fiets in Nederland een kenteken hebben. Grappig genoeg mag je met dit soort fietsen dus níét op het fietspad, want volgens de wet is het officieel een bromfiets.
Waarom werd de fietser geflitst?

De bestuurder van de speedpedelec werd geflitst in Groningen. Hij reed netjes 45 waar je 50 km/u mocht, en keurig op de rijbaan voor auto’s. Toch kreeg hij een boete voor 17 km/u te hard, met een bedrag van 211 euro. Waarschijnlijk is de boete onterecht: de eigenaar van de fiets vermoedt dat zijn speedpedelec verkeerd staat geregistreerd bij de CJIB als snorfiets – en die mogen maar 25 km/u.
Moet ik me ook zorgen maken als fietser?
Wielrenners halen makkelijk snelheden van 45 km/u, maar jij hoeft je voorlopig geen zorgen te maken. Ten eerste omdat fietsen zonder trapondersteuning geen kenteken hebben. Er is dus geen manier om een boete te versturen. En daarnaast: in Nederland staan geen flitspalen op het fietspad. Zolang jij gewoon op het fietspad blijft met je gewone fiets, kan er dus niks gebeuren.
Je hebt helemaal gelijk, ik spreek je niet tegen. In plaats van in de auto een rolbeugel te monteren, 6 punts goeddeels te monteren, en helm te dragen, airbags zijn duidelijk tegenwoordig dus weg ermee, is het veiliger geen auto te rijden, niet meer aan het verkeer deel te nemen op wat voor manier dan ook.
Ik drijf geen spot met je reactie, maar als we enkel nog voor veiligheid gaan, is het veiliger en condoom te gebruiken. Dit is ook veiliger want:
1. Je krijgt waarschijnlijk geen SOA meer.
2. Alle problemen zijn met circa 100 jaar opgelost, met zoals hat klimaat probleem.
Ongelukken gebeuren in het leven, ik weet heel goed waarover ik praat, maar niet alles is altijd tegen te houden en alles wat maar een zeker risico meebrengt achterwegen te laten is onmiddellijk.
RESPECT 👍
Volgens CBS was in 2023 maar 10% ebikers
Aan mijn speedpedelec kun je niet zien dat het er eentje is dus ik heb het kenteken er gewoom afgehaald. Fiets zo al jaren. Wel met helm..
Nou dan ben je heel simpel gewoon een hufter en als je per ongeluk een ongeluk veroorzaakt met een kind rijd je zeker ook gewoon door
Die begrijp ik niet wat heeft geen helm dragen met kinderen aanrijden te maken het favoriete dramatische voorbeeld op forums kinderen die gewond raken met wolven nu met fietsers 😀
Ach Julio, in het verkeer moeten altijd kinderen erbij betrokken worden, want dat moet bij leken die geen argumenten hebben altijd overkomen alsof zij verantwoordelijk en empathisch zijn. Ik denk ook dat het beter is om enkel nog ouderloze ouders bij een ongeluk te betrekken, zodat de (nog) niet verwekte kinderen er ook niet (meer) komen en is dit probleem opgelost.
Ouderloze ouders worden gecreëerd in een laboratorium (dit heb ik geïnformeerd bij Dexter), zijn dus geen kinderen en worden ook niet gemist in de maatschappij.
Dat kinderen gewond raken door wolven, heeft daarmee te doen dat ze niet zonder of met helm op en fatbike/E-Bike/speed pedelec mogen rijden en dus niet kunnen vluchten.
Kortom, elk verkeersslachtoffer is er één teveel. Gelukkig ben ik in een tijd opgegroeid dat er nog zeer weinig gecanceld werd, ik niet alles gedaan heb wat compleet veilig was zoals opgevoerde brommers, rijden zonder helm, strijkers uit België en buiten gespeeld omdat het televisie aanbod zonder Nederland 3 ook al niet boeiend was en aan mijn reactie te lezen leef ik nog steeds.
Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is🤣😂👍, ook voor de andere reageerders…
Yes, mijn reactie is sarcastisch. 😂👍
Nou nou nou. Een korte check op Veilig Verkeer NL leerde mij dat er in 2023 ongeveer 76400 fiets ongevallen plaats vonden die op de SEH belandden, waarvan 70 % eenzijdig.
Ik had het over eenzijdige ongevallen niet over fietsers op de spoedeisende hulp, of doden, gewoon ongelukken waar niemand anders bij betrokken was dus van je fiets vallen telt ook
Wat je er even niet bij vermeld dat 80% 60 jaar en vooral ouder was en op een e-bike reed.
En die 76.000 op SEH ook ?
Want het CBS gaf aan dat maar 10% ebike rijders waren
oei echt….
Ik weet nog dat mijn bromfietsen tegen de 100 reden op mijn 16de.
Nu zou ik een hans harnas nodig hebben voor een dwaze overpriced e-bike.
Voor de prijs van een ebike koop je een moto.
Puur bedrog zijn ze
Wat is een bromfiets? 😁😁😁
Dat was met een SS50 veertig eenvoudig, mijn MB-5 ging dat nog overheen👍
Wat hebben wij genoten in die tijd een er leven nog steeds… Ronduit onmogelijk, wij moeten wel liegen, deze reactie is met AI gegenereerd😂🤣
Als ik een helm op een fiets moet dragen koop ik een snor brommer, jammer dan voor de milieu, ik doe mijn best maar het houdt een keer op.
U doet niet uw best: u zeurt. Een helm draag je niet omdat het moet, maar omdat het echt nodig is. U hebt zeker nog niemand (niet meer) ontmoet, die mét een helm op meer kans had gehad een fietsongeluk zeer waarschijnlijk wél te overleven?
En niet jammer voor het miilieu, maar jammer dat u zo’n vader bent, die het niets kan schelen dat de wereld voor zijn kinderen naar de kloten gaat.
een helm dragen op een fiets bescherm totaal niets
Waarom ook niet met lopen want hoeveel mensen vallen niet en hebben een hersenletsel
Verder stopt toch met dit idiote gedoe over milieu
Wij helpen niets aan het verbeteren want het stop niet aan de grens
Je hebt zeker nog nooit in het ziekenhuis gelegen met een hersen beschadiging. Het is zo gebeurd. Ik heb heel veel geluk gehad.
Ikke ben het lekker helemaal eens met Peter en redcheasehead waar moet dat hern met al die idiote regeltjes straks moet je bescherming aan als je naar buiten gaat hou toch op
Ben het eens. Schoonvader brak nek. Goed genezen, mede dankzij helm. Ik ging in Utrecht onderuit op houten brug met bevroren wegdek. Doe je niks aan, maar afgezien lichte schade: niks gebeurd. Helm ving de klap op.
Ja Schrander of straks mag je helemaal niet meer buitenkomen. Laten we nu toch gewoon eens positief naar kinderen uitdragen hoe je te beschermen. Toen ik ruim 40 jaar geleden ging racefietsen was een helm gek en gemaakt van leren riempjes. Nu gaat er niemand op de racefiets zonder (ten eerste omdat iedere fietser Mathieu van der Poel wil zijn). Natuurlijk ken ik nog steeds clubgenoten die behoorlijk gewond zijn geraakt ondanks helm, maar ik ken er heel veel meer waarvan ik blij ben nog steeds te kunnen zeggen dat ik ze ken en niet dat ik hem of haar kon.
Geen probleem, zonder helm gevallen op de spoorwegoverweg, geen hoge snelheid en verder niks speciaals. Resultaat 3 breuken in aangezicht. Met helm was er waarschijnlijk niet veel meer dan een schram geweest.😊
Het is eenvoudig. De mensen die niets te deschermen hebben in hun hoofd rijden zonder helm. De anderen zijn slim genoeg om met helm te fietsen.
Als je een beetje kan rijden heb je geen helm nodig. Het zijn gewoon skill issues die jullie allemaal hebben en dat moeten compenseren met een helm. Leer gewoon rijden, laat je nooit afleiden, blijf altijd bewust van je omgeving en maak gewoon geen domme fouten. Een ongeluk heb je zelf ij de hand.
Laat hem dan ook af op je snor brommer helpt toch niet want je kan toch niet aangereden worden door een auto of bus jij kopt hem zeker terug geen probleem
In peter zijn geval zou ik ook geen helm dragen als ik zijn reactie lees neem ik aan dat zijn hoofd toch gewoon leeg is
Ikke ben het lekker helemaal eens met Peter en redcheasehead waar moet dat hern met al die idiote regeltjes straks moet je bescherming aan als je naar buiten gaat hou toch op
Volgens de RDW:
Voertuigcategorie: Bromfiets (L1e-B)
Merk: STROMER
Type:ST5
Maximumconstructiesnelheid: Niet geregistreerd
Maximale snelheid met trapondersteuning: 45,00 km/h
Minder regels en meer gebruik maken van je hersens tijdens verkeersdeelname. Liever mensen die kijken als mensen die hun hand uitsteken en gààn, bijvoorbeeld. Maar ook je snelheid aanpassen aan de situatie, zonder jezelf te overschatten. Sommigen hebben echt niets te zoeken op een elektrische fiets.
810.000 eenzijdige ongelukken met fietsers totaal 10% waren e bikes. Denk toch dat gezien de cijfers de niet ebiker, ook moet beginnen om verkeersregels te kennen denktcu niet ?
Gezien de veelheid aan verschillende fietstypes, van de gewone fiets tot en met de extra brede duofietsen en alles wat daartussen zit, alsmede de belabberde toepassing van de regels die gelden voor de fietsers in het algemeen, is het de hoogste tijd dat er maatregelen worden genomen om de zaak te regelen. Handhaving laat het afweten.
Twee mensen die hun kinderen vervoeren in een bakfiets die naast elkaar rijden? Dat is niet toegestaan bijvoorbeeld. Een speedpedelec op het fietspad zonder kenteken en helm is niet toegestaan.
Een scootmobiel en een fietser naast elkaar rijdend mag niet. Enzovoort.
(Over de beroerde fietskwaliteiten van de zomerse dagjesmensen maar te zwijgen).
Dan de categorie fatbikes. Onvoorstelbaar asociaal gedrag. Maar dat is algemeen bekend.
Het is goed mis in het fietsland.
Fatbikes zijn er in verschillende vormen en maten en modellen elektrisch en analoog. Legaal en illegaal Een fiets met een bepaalde bandendikte over 1 kam scheren is allereerst simpel gedacht. Dat er een bepaalde groep zich misdraagt kan de fiets niets aan doen. Hiervoor reed dezelfde groep met brommers, toen hoorde je niemand over verbieden van brommers.
Hoe moeilijk is het om op te treden en te handhaven begin eens eerst daarmee
Waarschijnlijk scenario:
Op die locatie moest je als bromfietser op het fietspad rijden, waar de maximale snelheid 25 km/u is. De speed pedelec valt juridisch onder de bromfiets, en dus geldt:
* Op het fietspad binnen de bebouwde kom: max 30 km/u
* Maar soms is het nog lager, zoals 25 km/u, afhankelijk van borden of gemeentebeleid
Het betreft de Paterswoldseweg in Groningen waar een fietspad naast ligt waar geen bromfietsen en speed Pedelecs mogen rijden, deze moeten op de rijbaan, met een vmax van 50.
Voor gewone fietsen geldt überhaupt geen maximumsnelheid. Zie RVV 1990, artikel 20 en 21. Alleen daar waar de maximumsnelheid middels een bord A1 of A3 wordt aangegeven, geldt deze ook voor fietsen.
In 1958 Amsterdam reed ik als 14 jarige 10 kilometer te hard op de Roozengracht met mijn spiksplinternieuwe nieuwe fiets met versnellingen. Door agenten staande gehouden gaf ik als brave jongen keurig mijn nam en adres en papa kon 25 gulden betalen. Mocht mijn nieuwe trotse bezit drie rekenen niet gebruiken als straf. Dat 30 geldt nu voor iedereen, maar vooral fietsers maken er een potje van.
Zolang er voor een fiets geen verplichting is om een snelheidsmeter te hebben, heb je weinig aan een maximum snelheid.
Nee staat niet geregistreerd als snor 25km/u.
Vanwege de snelheid en gevaar op het fietspad word het hoogtijd voor verplichting van helm en kenteken plicht voor 16 jaar (bromfiets leeftijd).Speciaal als het met electrische ondersteuning of geheel electrisch worden aangedreven.Gewone fiets (geen race fiets) uitgesloten en helm plicht vrij.
Wanneer ik een gebruiker van een ebike vertel dat het toch echt verstandig is om een helm te dragen krijg ik vaak als reactie “daar ben ik nog veel te jong voor”..
Of alleen ouderen kwetsbaar zijn.
Mijn reactie is ” hoe jonger u een dwarslaesie oploopt, hoe langer u ervan kunt genieten “.
Klinkt cru, maar wat is de ijdele fietser hardleers
Iedereen met hersenen zou een helm moeten/willen dragen! Wanneer je op de i.
c. afdeling neurologie hebt gelegen en gezien hebt wat de gevolgen kunnen zijn van hersenletsel ten gevolge van een ongeluk wat voorkomen had kunnen worden door het dragen van een helm zal daarvan kunnen getuigen.