Het kabinet heeft voor volgend jaar 4,6 miljard euro gereserveerd voor het onderhoud en de renovatie van de Nederlandse wegen. Daar kunnen we wel wat autowegen mee verbeteren, zou je denken, maar de projectgroep ‘Tour de Force’ wil meer dan een derde in fietspaden steken. In het bijzonder, de fietssnelwegen, die ook wel doorfietsroutes worden genoemd. Zullen we vanaf nu de autosnelweg ook doorrijroute noemen?
De fietssnelwegen zijn er in Nederland om mensen uit de auto te halen en op de fiets te zetten. Vooral mensen die de auto gebruiken voor het woon-werkverkeer moeten hierdoor op de fiets stappen. Op dit moment liggen er 62 doorfietsroutes in Nederland van in totaal 600 kilometer. ‘Tour de Force’ wil dit graag uitbreiden naar 264 routes van in totaal 3.500 kilometer. Daarvoor zou 1,3 miljard euro nodig zijn.
Wat zijn fietssnelwegen?
Gelukkig zijn de doorfietsroutes niet twee baanswegen waar overdag een snelheidslimiet van 100 km/u en in de avonduren 130 km/u. De speciale fietspaden zijn wél extra lang, extra breed en ze hebben zo min mogelijk bochten. Ook is het handig als deze wegen geen autowegen doorkruisen. Het idee van de fietssnelwegen is om het zo veilig mogelijk te maken voor e-bikes, wielrenners en andere snelle jongens op pedalen.
Voorlopig lijken de plannen deels stil te liggen. ‘De Fietsersbond heeft alle collegeprogramma’s van provincies berekend en daar staat weinig nieuw geld voor doorfietsroutes in’, zegt projectleider Saskia Zwiers tegen RTL Nieuws. Het huidige potje zou genoeg moeten zijn om de doelen voor de korte termijn te halen, maar die 3.500 kilometer fietspad, die zit er voorlopig niet aan te komen.
Julian heeft op 6 oktober 2023 geschreven:
Kijk, dat zou mooi zijn, want ik ga altijd op de fiets naar car meetings en als je ruim 500 kilometer moet fietsen om bij Spring Event en daarna weer thuis te komen is dit toch wel fijn.
Seatibiza heeft op 8 oktober 2023 geschreven:
Goed idee. Zou mooi zijn als er daardoor meer mensen de fiets pakken voor korte afstanden. Zijn er ook weer minder files.