Overladen met eergevoel presenteerde Fisker gisteren zijn vier modellen voor de toekomst. De prototypes zitten vol geinige features. Een daarvan is de Houdini-kofferbak voor de Fisker PEAR. Hierbij schuift de achterklep inclusief achterruit in de achterbumper, in plaats van open te klappen. Ook de Fisker Alaska pick-up heeft een soortgelijke functie: het schot tussen de laadbak en de achterbank verdwijnt op magische wijze onder de vloer.

Heel innovatief, zou je kunnen denken. Maar het idee is al wat ouder. In de jaren ’70 rustte General Motors zijn stationwagens al uit met een dergelijk systeem. Deze zogenoemde clamshell-achterklep kon je laten zakken in de vloer (het glas verdween achter het hemeltje) en was te spotten op modellen als de Chevrolet Impala en Pontiac Safari. Op de Buick in de video onder aan dit bericht zien we zelfs een volledig elektrische versie. Zo uniek is de kofferbak van Fisker dus ook weer niet.

De Fisker PEAR wordt goedkoop

De PEAR heet zo omdat het een afkorting is van ‘Personal Electric Automotive Revolution’. Precies ja. Het is de eerste auto die op het Fisker Blade-platform komt te staan. Wat dat betekent voor de actieradius en het vermogen is nog niet bekend. Wel weten we dat de PEAR een frunk krijgt die Fisker froot noemt (gebaseerd op boot in plaats van trunk). Froot, fruit, PEAR, peer, snap je?

In de Fisker PEAR is plaats voor zes personen op twee zitrijen. Er komen vier uitvoeringen waarbij de goedkoopste versie in de VS beschikbaar is vanaf 29.900 dollar. Omgerekend is dat ongeveer 27.000 euro. Voor dat geld heb je hier nog geen Kia Ceed. De lage prijs komt volgens Fisker mede doordat de PEAR uit 35 procent minder onderdelen bestaat dan andere auto’s in deze klasse. De verkoop begint in 2025.

De Fisker Alaska pick-up is ook niet al te duur

Ook de Alaska, Fiskers elektrische pick-up, zal goed te betalen zijn. De Fisker Alaska moet de lichtste en duurzaamste elektrische pick-up ter wereld worden. Van dit model weten we wel hoe ver hij zou moeten kunnen komen op één lading: Fisker mikt op een actieradius tussen de 370 en 550 kilometer. Leveringen van de Alaska beginnen in 2025 en hij moet tenminste 45.400 dollar kosten, wat omgerekend ongeveer 41.500 euro is. Valt dus best mee als je het vergelijkt met de concurrentie van Tesla en Ford.

Presentatie Fisker PEAR

De magische achterklep van de Buick uit ’72

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)