Het is een soort kat- en muisspel. De politie en hardrijders. Enerzijds zijn ze een doorn in het oog, aan de andere kant kunnen ze niet zonder elkaar. In Nederland is het toegestaan om apps te gebruiken tijdens de rit die je waarschuwen voor flitspalen. De politie heeft nu weer een nieuw wapen: de flexflitspaal. De succesvolste flexflitspaal van Nederland is bijzonder effectief.
De succesvolste flexflitspaal staat in Rotterdam op de A16 ter hoogte van hectometerpaaltje 15,7 richting Rotterdam-Kralingen. Daar werden er dit jaar alleen al meer dan honderdduizend auto’s op de bon geslingerd, 100.025 om precies te zijn. Dus als je in de buurt bent, doe lekker rustig aan. Op een of andere manier lijken de apps je niet duidelijk of tijdig te kunnen melden dat er geflitst wordt.
Flexflitspaal succes
Is de flexflitspaal daarmee een succes? Nou ja, het is vooral dat de paal op de A16 een enorm succes was. In totaal zijn er 527.502 auto’s op de bon geslingerd door zijn tijdelijke flitser. Er staan er 110 door heel Nederland, dus eigenlijk valt dat succes wel mee. Dat is ook te zien de nummer 2 van de lijst succesvolle flitspalen: die staat in Voorst en heeft slechts 20.850 auto’s betrapt op te hard rijden.
De meeste palen pakken maar een paar duizend auto’s. Gemiddeld 4.795 bekeuringen per paal. Dat gemiddelde wordt dan ook flink omhoog gehaald door die ene paal in Rotterdam. Zonder die flexflitspaal in Rotterdam, valt het gemiddeld veel lager uit. Overigens kan het natuurlijk ook zijn dat sommige palen er nog niet het hele jaar staan, maar wel worden meegerekend in het onderzoek van Independer.
Lees ook: Kunnen de beruchte flexflitsers ook van de voorkant een foto maken?
Hier rijdt men 31 km /u te hard (gemiddeld)
Vaak hebben mensen het erover dat ze een boete krijgen voor ‘een paar kilometer per uur te hard’. Nou, dat zeggen deze cijfers niet. Gemiddeld rijdt men namelijk 8,2 km/u te snel. In sommige gemeentes ligt dat gemiddelde nog eens veel hoger. In Houten bijvoorbeeld, rijdt men gemiddeld 31 km/u te snel. Aan de andere kant kan het ook zo zijn dat de toegestane snelheid veel te laag ligt.
Gemeentes proberen de maximumsnelheden te verlagen op hun wegen en het rijk heeft dat ook gedaan op de snelwegen. Het geval van vrijheid wordt verder beperkt door een ‘expertquote van de verzekeraar, die stelt dat je met overtredingen van 30 km/u een strafrechtelijk verleden opbouwt en dat moet melden bij ze, zodat ze de premie kunnen verhogen (of stopzetten als je het niet meldt). Valt dat onder de categorie service?
Wijsneus heeft op 14 november 2024 geschreven:
“Is de flexflitspaal daarmee een succes?”
Dat is niet te bepalen op basis van het aantal flitsen.
Integendeel zelfs; een paal die flitst heeft zijn werk (nog) niet gedaan.
Het doel (van zo’n paal) is nl. om de snelheid omlaag te brengen.
Dat er elke keer dat dat niet gelukt is een bedrag naar de staatskas gaat is bijvangst.