Je hebt er misschien nooit bij stilgestaan, maar je vindt bijna nooit een flitspaal langs een 30-weg in Nederland. Aan de Leimuiderdijk in Weteringbrug stond er al eentje, maar dat was het wel zo’n beetje. Tot afgelopen zomer, want sinds 1 juni van dit jaar zijn er ineens zeven 30 km/u-flitspalen bijgekomen. En die staan natuurlijk in Amsterdam. TopGear duikt in de cijfers om te kijken hoe vaak de nieuwe palen hun werk deden.

Sinds december vorig jaar is de maximumsnelheid in Amsterdam binnen de bebouwde kom verlaagd naar 30 km/u. Blijkbaar hield niet iedereen zich netjes aan de nieuwe snelheid en dus startte het Openbaar Ministerie programma So You Think You Can Mensen In Amsterdam Zich Aan De Snelheid Laten Houden. Officieel is nooit bevestigd dat het project zo heet.

Vier vaste flitspalen en drie flexflitsers

Het Openbaar Ministerie plaatste vier vaste flitspalen aan de Stadhouderskade om te flitsen bij 30 km/u en daarbij nog eens drie flexflitsers. Het OM liet weten: ‘Met de pilot wil het OM onderzoeken hoe flitspalen het rijgedrag op 30 km/uur-wegen beïnvloeden, en of het effectief is om structureel flitspalen in te zetten als aanvulling op andere snelheidsremmende maatregelen.’

Drie maanden aan boetes

Vandaag publiceerde het Openbaar Ministerie de boetecijfers van mei tot en met augustus van 2024. In mei stonden de flitspalen nog niet aan, dus het aantal boetes dat je hieronder ziet, is van drie maanden tijd. In totaal zijn er door de 30-palen 38.227 snelheidsboetes uitgedeeld. De vaste palen deelden daarnaast nog 2.212 boetes uit voor door rood rijden.

Aantal boetes van 30 km/u-flitspalen in Amsterdam

Locatie in AmsterdamAantal snelheidsboetes (05-2024 t/m 08/2024)
Stadhouderskade kruising Westeinde5.370
Stadhouderskade kruising Leidseplein9.185
Stadhouderskade kruising Ferdinand Bolstraat4.283
Stadhouderskade kruising Weteringlaan3.381
Postjesweg (flexflitser)6.124
Kattenburgerstraat (flexflitser)5.522
Oostenburgergracht (flexflitser)4.412
Totaal38.227
Samengesteld door TopGear.nl | Gegevens: OM

Er moet nog geëvalueerd worden

In mei gaf het OM aan dat de proef ‘een aantal maanden’ zou duren. Daarna wordt er geëvalueerd en wordt er gekeken of de 30-palen ook in andere steden komen. Toen zei wethouder van den Horst: ‘Ik hoop dat de proef een succes wordt, zodat de flitspalen structureel kunnen worden ingezet. Want we hebben 30 km/u ingevoerd om de verkeersveiligheid te verbeteren, omdat die in Amsterdam onder druk staat. We verwachten hierdoor 20 tot 30 procent minder ongelukken.’

22 reacties op “Zo ontzettend veel boetes deelden de nieuwe 30 km/u-flitspalen uit in Amsterdam”

  1. Veel beter idee is de ebikes aanpassen naar een veel lagere snelheid en helms verplicht plus meer bekeuren voor fietsers en brommers die lukraak overal door rood rijden, overal tussendoor waardoor je je rot schrikt.. en spookfietsrijders…

    • feitelijk zou ook elke fiets verplicht een kenteken moeten hebben en verplicht verzekeren. moet je eens kijken hoeveel geld er binnenkomt, want iedereen is dan gelijk te traceren. dit los van kenteken en lekker makkelijk toch? want iedereen met kenteken is de sjaak. niets anders dan “hier zijn mijn gegevens alvast hoor?”. begrijp niet dat ze dat niet invoeren. plus dat het nog eens het aantal fietsdiefstallen aanzienlijk terug brengt. trouwens, gedurende de 2e Wereldoorlog was het zelfs verplicht. dus kunnen ze nu ook invoeren. en ook vast meer fietsen dan met verlichting. een lampje kost zelfs niet meer dan 15 cent. maar is blijkbaar “te duur”, want je zal maar 15 cent tekort komen zeg, bij het drinken van je biertjes. iedereen dus aanpakken. gelijke monnikken, gelijke kappen. dus èlke weggebruiker, ongeacht!

    • Die flitspalen. flitsen die ook voor bromzooi en fietser.s (elek.) Bij 30km/u.? Of mogen die wel gewoon 60 km/ u. blijven rijden.want die zijn gevaarlijk bezig.

  2. Hoe moet mijn BMW nou reageren
    Een raspaard als geen ander
    Dan maar weer met mijn pony die loopt net zo snel als het paard van sinterklaas

  3. Ik fiets me helemaal kapot en nog haal ik de 30 km/u niet. Kunnen ze er geen 15 van maken?

    Nu snap ik wel waarom er zoveel fatbikes zijn in Amsterdam.

  4. Allemaal fabels die onder het mom van verkeersveiligheid wordt toegepast. Net als alle andere commerciële milieu fabels, waardoor de automobilist altijd de dupe is. Ik durf te wedden dat er nu VEEL meer ongelukken gebeuren dan voor de 30 km verlaging. Breng die cijfers maar eens naar buiten. Als inderdaad alle mensen een bezwaar indienen dan wil ik ze wel eens zien! Gewoon doen. Genoeg is genoeg. Is het trouwens niet in tegenstelling tot de wet, welke zegt dat in de binnenstad 50km gereden mag worden?

  5. En dan te bedenken dat 30km/u hier in Duisburg (D) en omstreken heel normaal is, inclusief de mobiele flitsers. De boete bedragen in Nederland zijn simpelweg beschamend hoog, maar in vergelijking met mobiele flitsers is het werkelijk een lachertje.

    Dus iedereen die klaagt, gewoon blijven gassen een je boete betalen.

  6. Jammer om te lezen dat er zowel verkeerde aannames in het artikel zitten als in het commentaar. In Amsterdam is niet de snelheid in de kom teruggebracht naar 30km/u wel is op een groot aantal wegen de snelheid verlaagd naar 30km/u.

    Daarnaast lees ik in het commentaar dat het melkkoe zou zijn voor de gemeente. Ik kan je verzekeren dat de gemeente geen cent ziet van deze bekeuringen. Net als bij alle andere flitspalen die op snelheid controleren gaat dit geld niet naar de gemeente.

  7. Eigenlijk moet er niemand die boete betalen. Moeten er zoiezo al 38000 mensen voorkomen! Hoe willen ze dat doen…. En 30 km per uur is van de middeleeuwen!

    Nog even en dan kunnen ze aan de grens wel een bordje 30 plaatsen voor het hele land.

    • Dit is inderdaad terug naar de Middeleeuwen, straks ook nog de milieuzone in de binnenstad dus verboden voor diesel/benzinebusjes dan gaat Amsterdam geheel verpauperen. Dan zien we weer paard en wagen terug in Amsterdam maar die zal ook wel verboden wegens de mest uitstoot. De remedie: volgende gemeenteraadverkiezing het Groen- linkse fascisme eruit trappen.

      • Zo te zien wil J Malenstein terug naar de jaren ’30 waarin zijn opa nog in zijn bruinhemd liep en met twee bliksemschichten op de mouw. Wat een engerd.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear