De actiefste flitspaal van 2023 wist in één jaar tijd net iets meer dan 86.000 boetes uit te delen. Dat is voor de ijverigste flitspaal van dit moment pas net de warming-up. Deze flexflitser deelde in vier maanden tijd maar liefst 99.356 bekeuringen uit, zo blijkt uit onderzoek van TopGear. En dan heeft deze tijdelijke flitspaal tussendoor zelfs nog eventjes verplicht pauze moeten houden. Gemiddeld flitst deze paal elke twee minuten minimaal één keer.

De actiefste flitspaal van dit moment staat op de A16 ter hoogte van hectometerpaal 15,7 richting Rotterdam. Je mag daar momenteel maar 70 km/u rijden wegens wegwerkzaamheden. Bij knooppunt Terbregseplein wordt een viaduct over de Hoofdweg vervangen. Vanwege de werkzaamheden aan het viaduct is de weg verlegd en zijn de rijstroken versmald. Het OM vertelt ons dat de beruchte flitspaal daar blijft staan tot de werkzaamheden klaar zijn.

De actiefste flitspaal was té actief

De flexflitser staat sinds 1 mei langs de snelweg. De Verwoester Der Begrotingstekorten kwam al eerder in het nieuws omdat hij zoveel boetes uitdeelde dat het problemen gaf met de verwerking. Het Openbaar Ministerie had de paal na een weekje tijdelijk uitgeschakeld, maar vanaf 27 mei flitst ie dus weer. Er zijn geen andere flitspalen die in de buurt komen van deze tijdelijke paal.

Ruim 40 boetes per uur gemiddeld

De periode van 1 mei tot 31 augustus telt 123 dagen. Uit navraag van TopGear Nederland blijkt dat de paal zo’n 20 dagen dagen uitgeschakeld is geweest. Dit betekent dus dat de paal gemiddeld 964 boetes per dag schreef, wat neerkomt op 40 boetes per uur. Wat een flex van deze flitser. Dat is gemiddeld: overdag zullen dat er meer zijn, in de avond minder. In totaal telde het aantal bekeuringen van flexflitsers in Zuid-Holland maar liefst 158.097 stuks.

Hoeveel heeft de flitspaal opgeleverd?

Het is niet bekend wat de exacte opbrengst is van de flitspaal langs de A16. Het CJIB vertelt aan TopGear dat ze het gemiddelde boetebedrag van dit jaar nog niet weten, maar dat het vorig jaar 68,78 euro was. Stel dat dit bedrag is meegegroeid met de verhoging van 10 procent, dan zou de paal bijna 750.000 euro opgeleverd hebben. Maar als je weet dat een boete van 10 km/u al 109 euro kost, dan kan het zomaar oplopen naar 1 miljoen euro. Alleen bruiloftsfotografen verdienen meer met hun camera.

Wat kost een verkeersboete in wegwerkzaamheden?

Te hard (km/u)Wegwerkzaamheden
5€43
10€109
15€193
20€273
25€365
30€466
40€560

Lees ook: Dit kosten de verkeersboetes in 2025

Extra borden geplaatst bij de flitspaal op de A16

‘Veel weggebruikers moesten duidelijk nog wennen aan de nieuwe situatie en de verlaagde maximumsnelheid, want er werd een onverwacht hoog aantal overtredingen geregistreerd’, zo liet het OM in mei weten. Ook werd Rijkswaterstaat ingeschakeld om extra borden te plaatsen om te waarschuwen voor de nieuwe situatie. En inderdaad: als je nu over het viaduct rijdt, zie je een bord dat waarschuwt voor de flitspaal.

Een flexflitser in Diemen deed ook z’n best

Op nummer twee van de flexflitsers staat een paal in Diemen aan de Diemerpolderweg. Ook deze paal mocht in mei van dit jaar van start en schreef tot en met 31 augustus 17.065 bekeuringen uit. Op nummer drie staat een tijdelijke flitser op de A7 bij Purmerend, ook bij wegwerkzaamheden. Deze flitspaal zorgde voor 13.052 bekeuringen. Of eigenlijk waren het de bestuurders die ervoor zorgden, de paal deed alleen maar z’n werk.

Reacties

  • John K heeft op 30 september 2024 geschreven:

    Gewoon je aan de snelheid houden die aangegeven word.Tesnel en dan niet schrikken wanneer de boete thuis afgeleverd word. Even vlug kost veel geld.

    Reageer
  • Paul heeft op 30 september 2024 geschreven:

    Noot aan redactie … 100duizend boetes maal gemiddeld 75 euro is natuurlijk 7,5 miljoen, niet 750.000 !!!

    Reageer
  • Henkie heeft op 30 september 2024 geschreven:

    De flexpaal op de A16 staat in een kromming van de weg. Er kan nooit een goede snelheidsmeting plaatsvinden!
    De bebording is inmiddels aangepast maar was ook een rommeltje. Eerst een matrixbord 90 dan verkeersbord 100, vervolgens weer een matrixbord 70 maar voorbij de flexpaal. Toch proces verbaal dus maar aanvechten bij de rechter.
    Beetje jammer!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear