Volgens het Openbaar Ministerie is het ‘voor het eerst dat flitspalen op 30 km/u gaan handhaven’. En warempel: wanneer heb je voor het laatste en flitspaal gezien in een 30-zone? We hebben er trouwens wel ééntje gevonden in Nederland: aan de Leimuiderdijk in Weteringbrug staat een flitspaal langs een 30-weg. Maar zeldzaam zijn ze in ieder geval wel.

Sinds 8 december 2023 mag je in de meeste wegen in Amsterdam nog maar 30 km/u, maar de gemeente merkt dat zeker niet iedereen zich aan de nieuwe maximumsnelheid houdt. Daarom wil het Openbaar Ministerie nu vier vaste flitspalen gaan neerzetten die flitsen als je harder dan 30 km/u rijdt. Ook staan er momenteel flexflitsers langs de Postjesweg, de Kattenburgerstraat en de Oostenburgergracht.

Straks in meer gemeenten?

Het gaat voor nu nog om een proef, zo meldt het OM: ‘De stad Amsterdam is een geschikte locatie om deze pilot uit te voeren, omdat hier sinds een half jaar op veel wegen in de bebouwde kom een snelheidslimiet van 30 km/uur geldt.’ Steeds meer gemeenten willen de maximumsnelheid omlaag brengen, dus als de proef succesvol is, ga je meer flitspalen in 30-gebieden zien.

‘Ik hoop dat de proef een succes wordt, zodat de flitspalen structureel kunnen worden ingezet. Want we hebben 30 km/u ingevoerd om de verkeersveiligheid te verbeteren, omdat die in Amsterdam onder druk staat. We verwachten hierdoor 20 tot 30 procent minder ongelukken’, zegt wethouder Melanie van der Horst.

7 reacties op “Politie gaat nu ook flitspalen inzetten bij 30 km/u (en begint in Amsterdam)”

  1. Veiligheid? Ik rijd dagelijks in Amsterdam, houd me dan netjes aan de 30km (wat trouwens niet goed is voor verbruik en daarmee verhoogde uitstoot, wat duidelijk de volgende stap van de groene partijen is om benzine/diesel voertuigen helemaal te weren uit de atad en dus het plan “Cityhub” succesvol zal zijn)
    Wordt regelmatig, na bumperkleven van dergelijke droeftoeters, ingehaald door speedbikes en brommers die op hun beurt zich demonstratief kort voor je voertuig gooien, als je dan moet remmen en claxonneerd krijg je de hele medische encyclopedie te horen met de melding dat je te traag rijdt…..
    Maar veiliger hoor volgens de debiele groene raadsleden…

  2. Wat ik mij afvraag of alle fietsers (fatbikes & speedbikes) ook op de foto komen als die met een gangetje of 40 voorbij knallen.

  3. Ik moet mijn Maserati maar weer inruilen voor een lelijke eend of zo, want ik kan daar niet zo langzaam mee rijden. 😁

    Nou ja, ik ga gewoon niet meer naar A’dam, lijkt mij veel handiger, de parkeertarieven zijn er de hoogste van Europa (met de kerst naar Berlijn geweest, daar kun je bij de duurste winkelstraat zelfs gratis parkeren.

  4. Het Amsterdamse gemeentebestuur is compleet gek geworden. Het oerwoud aan borden is inmiddels zo groot dat het niet meer te volgen is. 30km geldt voor het verkeer op de rijbaan en niet op fietspad en trambaan. We worden dus links én rechts ingehaald door zowel taxi’s als fietsen. Al of niet electrisch. En dat alles om de veiligheid ? Dit bestuur laat reclame exploitanten miljoenen betalen om de stad vol te plempen met reclame billboards die maar één doel hebben. En dat is het afleiden van verkeersdeelnemers. Ze staan dus met opzet op drukke kruispunten en vaak ook zodanig dat ze ons het zicht ontnemen. Maar het is natuurlijk wel lekker leuteren over veiligheid.

  5. Dat gaat natuurlijk alleen voor auto’s gelden, de andere gekentekende voertuigen kunnen gewoon hun gang gaan.

  6. Kom dan maar eens in België in onze dorpen en steden kijken overal 30 km/h en hier staat de ene na de andere flitspaal ofwel traject controle ook in zone 30 , voor de veiligheid ( centen !! ) natuurlijk

  7. Het lijkt mij de enige logische stap om 30km/u te handhaven.
    Die snelheid is in een moderne auto zo tegen-natuurlijk dat van nature niemand zich zonder andere reden zich aan deze lage limiet gaat houden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear