
Volgens het Openbaar Ministerie is het ‘voor het eerst dat flitspalen op 30 km/u gaan handhaven’. En warempel: wanneer heb je voor het laatste en flitspaal gezien in een 30-zone? We hebben er trouwens wel ééntje gevonden in Nederland: aan de Leimuiderdijk in Weteringbrug staat een flitspaal langs een 30-weg. Maar zeldzaam zijn ze in ieder geval wel.
Sinds 8 december 2023 mag je in de meeste wegen in Amsterdam nog maar 30 km/u, maar de gemeente merkt dat zeker niet iedereen zich aan de nieuwe maximumsnelheid houdt. Daarom wil het Openbaar Ministerie nu vier vaste flitspalen gaan neerzetten die flitsen als je harder dan 30 km/u rijdt. Ook staan er momenteel flexflitsers langs de Postjesweg, de Kattenburgerstraat en de Oostenburgergracht.
Straks in meer gemeenten?
Het gaat voor nu nog om een proef, zo meldt het OM: ‘De stad Amsterdam is een geschikte locatie om deze pilot uit te voeren, omdat hier sinds een half jaar op veel wegen in de bebouwde kom een snelheidslimiet van 30 km/uur geldt.’ Steeds meer gemeenten willen de maximumsnelheid omlaag brengen, dus als de proef succesvol is, ga je meer flitspalen in 30-gebieden zien.
‘Ik hoop dat de proef een succes wordt, zodat de flitspalen structureel kunnen worden ingezet. Want we hebben 30 km/u ingevoerd om de verkeersveiligheid te verbeteren, omdat die in Amsterdam onder druk staat. We verwachten hierdoor 20 tot 30 procent minder ongelukken’, zegt wethouder Melanie van der Horst.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
7 reacties op “Politie gaat nu ook flitspalen inzetten bij 30 km/u (en begint in Amsterdam)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Met dit (legale) trucje kun je bijna gratis parkeren in Amsterdam

Extinction Rebellion wil op Koningsdag de A10 bij Amsterdam blokkeren (in oranje kleding)

De maximumsnelheid in Amsterdam is zo laag dat fatbikes tussen de auto’s mogen fietsen

Koopje? Jij kunt nu een volledige parkeergarage kopen in Amsterdam, als je dat durft

Amsterdam wil de snelheid van fatbikes op afstand kunnen begrenzen

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Zoveel km/u kun je te hard rijden, zonder dat je een boete krijgt

Deze flexflitspaal in Nederland draait overuren, let hier dus op je snelheid

Hier staan verreweg de meeste flitspalen per kilometer: kijk dus uit

Op deze tijdstippen staan (elke dag) de nieuwe trajectcontroles in Nederland uit

Te hard rijden zonder boete? Dankzij een storing kon het vorig jaar even

BMW-rijder vlucht na ongeluk, maar wordt door eigen nieuwsgierigheid toch gepakt

Vanaf vandaag verschijnen de eerste ‘focusflitsers’ in Nederland – dit doen ze

Nederlanders willen dat het alcoholslot weer terugkomt

Waarom je soms politieauto’s zonder rode strepen ziet rijden

Zoveel boetes worden er jaarlijks uitgedeeld voor onnodig links rijden (en voor rechts inhalen)

Deze ‘lullige’ boete is de meestvoorkomende verkeersboete van Nederland (en daar wordt leuk aan verdiend)

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Veiligheid? Ik rijd dagelijks in Amsterdam, houd me dan netjes aan de 30km (wat trouwens niet goed is voor verbruik en daarmee verhoogde uitstoot, wat duidelijk de volgende stap van de groene partijen is om benzine/diesel voertuigen helemaal te weren uit de atad en dus het plan “Cityhub” succesvol zal zijn)
Wordt regelmatig, na bumperkleven van dergelijke droeftoeters, ingehaald door speedbikes en brommers die op hun beurt zich demonstratief kort voor je voertuig gooien, als je dan moet remmen en claxonneerd krijg je de hele medische encyclopedie te horen met de melding dat je te traag rijdt…..
Maar veiliger hoor volgens de debiele groene raadsleden…
Wat ik mij afvraag of alle fietsers (fatbikes & speedbikes) ook op de foto komen als die met een gangetje of 40 voorbij knallen.
Ik moet mijn Maserati maar weer inruilen voor een lelijke eend of zo, want ik kan daar niet zo langzaam mee rijden. 😁
Nou ja, ik ga gewoon niet meer naar A’dam, lijkt mij veel handiger, de parkeertarieven zijn er de hoogste van Europa (met de kerst naar Berlijn geweest, daar kun je bij de duurste winkelstraat zelfs gratis parkeren.
Het Amsterdamse gemeentebestuur is compleet gek geworden. Het oerwoud aan borden is inmiddels zo groot dat het niet meer te volgen is. 30km geldt voor het verkeer op de rijbaan en niet op fietspad en trambaan. We worden dus links én rechts ingehaald door zowel taxi’s als fietsen. Al of niet electrisch. En dat alles om de veiligheid ? Dit bestuur laat reclame exploitanten miljoenen betalen om de stad vol te plempen met reclame billboards die maar één doel hebben. En dat is het afleiden van verkeersdeelnemers. Ze staan dus met opzet op drukke kruispunten en vaak ook zodanig dat ze ons het zicht ontnemen. Maar het is natuurlijk wel lekker leuteren over veiligheid.
Dat gaat natuurlijk alleen voor auto’s gelden, de andere gekentekende voertuigen kunnen gewoon hun gang gaan.
Kom dan maar eens in België in onze dorpen en steden kijken overal 30 km/h en hier staat de ene na de andere flitspaal ofwel traject controle ook in zone 30 , voor de veiligheid ( centen !! ) natuurlijk
Het lijkt mij de enige logische stap om 30km/u te handhaven.
Die snelheid is in een moderne auto zo tegen-natuurlijk dat van nature niemand zich zonder andere reden zich aan deze lage limiet gaat houden.