
Als je het heel plat bekijkt, is eigenlijk elke verkeersboete terecht. De grote lijst met regeltjes en de bijhorende sancties is gewoon openbaar en het meeste kun je met je gezonde verstand wel bedenken. De spelregels zijn duidelijk: besluit je de regels te overtreden, dan kun je een boete krijgen. Simpel. Je mag er dus wat van vinden dat er weer flitspalen bijkomen, maar in dit geval is de boete zeer makkelijk te voorkomen. ProRail gaat namelijk meer flitspalen bij spoorwegovergangen plaatsen.
De nieuwe flitspaal maakt een foto als je een spoorwegovergang oversteekt wanneer het rode licht al brandt. De motivatie van ProRail is duidelijk: ‘Het moet duidelijk worden voor alle weggebruikers dat wachten voor het rode licht het verschil kan maken tussen wel of niet thuiskomen. Veilig gedrag redt mensenlevens.’ De nieuwe palen zijn geen overbodige luxe: het aantal dodelijke slachtoffers bij spoorwegovergangen steeg vorig jaar.
Vorig jaar de eerste flitspalen bij spoorwegovergangen
Vorig jaar plaatste ProRail de eerste flitspalen al en gaat nu verder met een nieuwe paal in Almelo. In Duiven en Zevenaar zijn bij twee overwegen flitscamera’s geplaatst. De handhaving start daar op 27 januari. Daarnaast is in Groningen een flitscamera geplaatst en gaat dat ook nog gebeuren in Borne en Twello. In totaal moeten er 40 camera’s komen bij spoorwegovergangen door heel Nederland.
Lees meer: Wanneer is het mistachterlicht verplicht en hoe hoog is de boete?
De camera’s bij de spoorwegovergang zijn net even anders dan die bij verkeerslichten. Het systeem analyseert de beelden en slaat bij een mogelijke overtreding de beelden op. De camerabeelden worden vervolgens bekeken door boa’s. Is er een kenteken zichtbaar, dan stuurt het CJIB een boete. Fietsers kunnen dus geen boete krijgen. Hopelijk is deze waarschuwing voor de flitspalen bij spoorwegovergangen genoeg om je te laten stoppen de volgende keer.
Kutland leven wij in
Liever veel doden zeker?
Ik vind het wel goed. Ik woon in de buurt waar maandelijks iemand van onder de trein word gevist bij dezelfde overgang bij een GGZ instelling. Ook 2 familieleden hebben ze er vanonder gehaald. Komt zeer vaak voor doordat je niet mag beslissen over je einde.
Maar de GGZ heeft dan weer niet veel te maken met automobilisten die geflitst worden als ze de overgang oversteken. Mensen die er een einde aan maken doen dat meestal niet met een auto en voetgangers worden niet bekeurd. De foto’s worden achteraf beoordeeld, dus daar heb je ook niets aan bij zulke mensen helaas.
Alweer camera’s er bij…..weer meer controle, het gaat om controle en binnen harken van geld mensen niet om veiligheid!
Als het om veiligheid zou gaan zouden ze alle spoorbomen moeten vervangen door hekwerken net als vroeger…..denk na….!
Ga een ander vervelen met die complotonzin van je.
Jankers als jij kunnen beter weggaan. Dan kom je er ook heel snel achter dat het nergens zo goed is als hier in Nederland.
Wij wonen aan een spoorwegovergang, en de procedure is zo: Eerst gaan de bellen rinkelen en de rode lampen knipperen.
Pas enkele seconden later gaan de bomen naar beneden.
Dus ben je er vlak voor, hoef je echt niet bovenop je rem te gaan staan, net als met oranje bij een gewoon verkeerslicht.
Alleen betekend oranje, of het rinkelen van de bellen bij een spoorwegovergang niet dat je nog even gas moet geven dan haal je ‘m misschien nog wel.
Maar ik dacht altijd dat jongeren er alleen nog even snel onderdoor gingen.
Maar vorige week zondag, opa en oma op hun elektrische fiets, nog 20 Meyer vóór het spoor, de bellen gaan rinkelen, enbtrappen jongens, of hun leven er van af hing.
Vlug nog even onder de slagbomen door.
Stomme bejaarden.
En dan nog even over wel of niet terechte boetes: Je krijgt alleen maar een boete als je iets doet wat niet mag, dus een boete is ALTIJD terecht.
Hopelijk nemen ze inderdaad mee dat je niet bovenop de rem moet staan voor rinkelende bellen.
Verder is een boete soms onterecht, zoals die keer wanneer je even opzij wilt gaan voor een ambulance bij een stoplicht. Strikt genomen moet je wachten, maar dat is niet heel sociaaal en zo’n onterechte boete wordt dan ook soms kwijtgescholden. Een kwijtgescholden boete betekent toch dat deze boete onterecht was neem ik aan.
Tja, een trein kop je niet zo makkelijk weg. Het koppen zal het probleem niet zijn natuurlijk, maar het ‘weg’ valt altijd de verkeerde kant op.
Ja, de kop wordt door de jongens en meiden vande brandweer altijd de knikker genoemd.
Die moeten zij namelijk soms honderden meters verderop ophalen.
Net als ledematen, hersenen van de trein af schrapen, vingers en voeten bij mekaar rapen.
Denk daar eens aan als je nog ff snel tussen de slagbomen doorfietst, loopt of rijd.
Dat is heel mooi maar alleen de automobilist krijgt een boete dus is deze weer eens het zaadje
De meeste mensen die dit doen zijn fietsers en niet de automobilist hoe kan je dit nou eerlijk noemen de fietser doet het de automobilist krijgt er een boete voor.Hoe gaan jullie dit nou regelen de goede dan wel tussen haakjes moeten weer onder de kwaaie lijden want inderdaad door rood rijden is nooit goed
En wie gaan d’r het vaakst nog ff door terwijl die lichten aan gaan? Juist, degene die ze niet kunnen bekeuren, voetgangers en fietsers. Dus alles met een kentekenplaat is weer het lul. Omzagen zo’n paal waar die camera op zit. En dan de kop van het artikel “deze is wel terecht”?? Zijn alle overige overtredingen dan niet terecht? Overal zitten mitsen en maren aan. En ja, dat het puur inkomsten zijn is wel overduidelijk, zoals alles met het rijk. De wetgeving is er, over het algemeen, niet voor onze veiligheid maar voor inkomen. Net als dat de regering d’r niet is voor zijn burgers. En NEE ik ben geen pessimist maar realist😉
Nee, je bent een populistische wap.
Volgens mij ben je alleen de lul als je het spoor overgaat als dat niet meer mag. En heel eerlijk, eigenlijk ben je dan niet DE lul, maar gewoon EEN lul.
Waarom worden alleen auto bestuurders bekeurd?
Begrijp ik nu goed, dat voetgangers en fietsers geen gevaar lopen bij het oversteken met gesloten bomen?
Haal overgangen weg en zorg voor tunnels of viaducten.
IND groot gelijk gewoon tunnel ben je overal van af.overgangen zijn zo uit de tijd
In Haarlem is een spoorovergang waarbij de trein soms TERGEND traag voorbij rijdt. Waarschijnlijk geen ruimte op het station.
In zo’n geval is het natuurlijk gewoon gezond verstand om nog even snel het spoor over te wippen. Die spoorbomen staan er voor onze veiligheid. Wij zijn er niet om die spoorbomen een functie geven!
De vraag is, wanneer neemt het kreng een foto, moet niet zo zijn als je je al op het spoor bevindt dat hij flits zegt.
Het licht ging knipperen terwijl ik twee meter voor de spoorweg was. Als ik had geremd was ik stil komen te staan op het spoor. En dan toch een boete krijgen. Wat een genaaid systeem! €309,-
Dit had ik ook.
Ik hoop inderdaad dat het geen boete wordt.
Want dan wordt het een dure aangelegenheid.
Daarom staat het oranje licht 200 meter ervoor al te knipperen…
En dan hier allemaal excuses verzinnen waarom het zogenaamd aan de grote boze overheid ligt in plaats van aan je eigen idiote gedrag als je een boete krijgt. Zielige figuren.
Bowte voor door rood rijden bij een spoorovergang? Prima. Meteen duizend euro van maken. Wel een paar voorwaarden.
1: introductie van een oranje licht zodat je geen noodstop/ kettingbotsing hebt om de boete te voorkomen.
2: Liefst ook een groen licht erbij, dat nog een paar seconden eerder aangaat, zodat ook bv vrachtwagens kunnen anticiperen en een kruising vlak voor de spoorovergang niet dichtgebouw word.
3: Na het opengaan van de bomen weer in omgekeerde volgorde de lichten, en een minuut later het groene licht weer uit om aan te geven dat er geen tweede trein meer aankomt en de spoorovergang weer behandeld mag worden als een verkeersdrempel met stopverbod.
4: Heel duidelijke richtlijnen die ook gecommuniceerd worden over wanneer je geflitst kan worden. Stopstreep voorbij voordat het rood word? Dan geen boete.
5: Geen oranje licht? Dan ook geen flitser. Het ging immers om veiligheid, niet om inkomsten, toch?
6: Enkel flitsers op plekken waar het in het verleden fout ging DOOR het door rood rijden. Afgeslagen motor, parkeren op de rails, levensmoe en andere oorzaken hebben andere oplossingen. Waar het nog nooit fout ging, geen flitser. Waar mensen zich als volwassenen gedragen hoef je ze niet als kinderen te behandelen. (Tenzij het niet om veiligheid maar om geld gaat)
7: Wanneer de overheid geld belangrijker vind dan veiligheid, bovenstaande punten negeren
Goed uitgelegd.. zo hoort t.. zo denken er wel meer over..
Je wil niet weten hoeveel bijna ongelukken er plaatsvinden op spoorwegovergangen. Laatst een fiets onder de trein. Bereider had zich (licht gewond) in de bosjes verstopt. Hij had geluk.
Maar idd niet direct na de lichten flitsen… Het duurt max 20 sec voor de trein je overrijdt… Dus je hebt nog alle tijd… NOT
Wat had ie bereid?
Een cocktail?
Mensen die de overheid zo hoog plaatsen en zeggen dat boetes altijd terecht zijn moeten ze tegen de muur zetten !!!
Ik kan u 1000 regels geven die enkel maar om het geld draaien.
En als je dan toch denkt alle regels na te leven lappen ze je wel een gasboete aan.
Word het niet eens tijd dat we zeggen
GENOEG IS GENOEG
Doe eens?
Dikke bullshit. Stop met janken en kijk in de spiegel, huilebalk.
Het overgrote deel is gewoon gegraai en heeft niets met verkeersveiligheid te maken. Voor deze maak ik een uitzondering.
Bij ons staat er een soort stop licht voor de overweg. Deze ging vroeger aan en 10 sec later pas de lichten van de overweg. Nu flitspaal is geplaatst zit er geen 10 sec meer tussen maar 0 sec. Gewoon naaierrij dus. Wat als je 5 meter voor de overgang ben je niet meer kunt stoppen en de lampen gaan aan.
Ik vraag me af hoe dit juridisch gaat uitpakken als er geen “oranje” meer voor zit. Als mensen pardoes op de rem gaan staan bij rood kan dit ook gevaarlijk zijn voor achterliggers. Ik voorzie wel dat mensen deze boetes gaan aanvechten.
Ik zou graag een oranje lamp zien toegevoegd bij spoowegovergsngen. Hebben we hier ook met de busbaan. Dus alleen oranje en rood. Geen groen dan is het een normale kruising als er geen lichten branden.
Die “Lees ook”-verwijzing naar “Wanneer is het mistachterlicht verplicht en hoe hoog is de boete?” is misleidend.
Het (voeren van het) mistachterlicht is namelijk NOOIT VERPLICHT!
Er zijn alleen regels die aangeven wanneer het is TOEGESTAAN, maar dat is toch iets fundamenteel anders.
Wat een onzin, een boete is altijd terecht pfffffff.
Zouden de regels misschien niet heel suf zijn???
Ik rij met mn motor altijd te hard maar nooit onverantwoord, 100 km pu op een snelweg als t niet druk is is veilig??? Of betutteling
30 km in de stad overal is veiliger dan 50 pffff
Denk dat t allemaal wel meevalt, als je maar een beetje rekening houdt met je medemens
Maar alles zo begrenzen dat niemand meer zin heeft om te rijden lijkt me wat overdreven
Beetje vreemde stellingname dat een bekeuring altijd terecht is.
Ik heb in mijn mobiele leven nog NOOIT een bekeuring gehad omdat ik er voor koos om te hard te rijden….en toch heb er wel een aantal gehad…gewoon omdat je met het verkeer meerijdt, of een bord mist….
Dan is het juist terecht dat je een boete krijgt, want kennelijk ben je met iets anders bezig dan opletten.