Tuur eens naar binnen bij een rally- of driftauto. Wat valt je op? Ongetwijfeld de grote trekstok naast het stuur. In de meeste gevallen is dit een hydraulische handrem. In andere gevallen durven wij het niet te vragen. Wat het doet? Met een ruk aan de pretstok blokkeer je de achterwielen om een perfect handrembochtje te maken of een drift in te zetten.
Omdat je dit doorgaans niet in het dagelijkse verkeer doet, laten de meeste autobouwers de hydraulische handrem achterwege. En door de elektronische handrem, verdween de kunst van handrembochtjes maken in je moeders Skoda al helemaal. Met oog op de overpopulatie is dit geen slechte ontwikkeling. Maar in een auto als de Ford Focus RS kan het goed van pas komen. Immers: dat ding heeft al een driftmodus.
Daarom belde Ford hun favoriete bandenverslinder Ken Block om samen de Drift Stick te ontwikkelen voor de Focus RS. De stok werkt net even anders dan een conventionele hydraulische handrem. Zodra de stok geactiveerd wordt, ontkoppelt het systeem de aandrijfas naar achteren en blokkeert het systeem de achterwielen.
Omdat de computer al het werk doet, hoef je slechts 2,7 kilo druk uit te oefenen op de Drift Stick om de achterwielen te blokkeren. Bij een hydraulische handrem is dit doorgaans een stuk meer. Het is naar ons weten de eerste autofabrikant die een trekstok levert aan de massa. Henry zou trots zijn. Of de pretstok naar Nederland komt, is nog niet bekend.
Ford Drift Stick in actie
https://www.youtube.com/watch?v=z-SHQw8G5SE
Reacties