TopGear stapt net uit de Ford Edge, de nieuwe grote SUV-achtige die het de premium familiezeulers moeilijk moet gaan maken. In ons nummer dat half juni verschijnt, lees je het complete rijverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Ford Edge
Uitvoering: Sport 2.0 TDCi Biturbo Powershift
Locatie: München en omstreken
Weersomstandigheden: graadje of 20, voorzichtig zomers
Is dit niet een Amerikaanse Ford? En wat moeten we er hier dan mee?
Dat klopt: de Edge wordt gebouwd in Canada en is al een tijdje op de Noord-Amerikaanse markt te krijgen. Ze hebben 'm echter vrij uitvoerig aangepast voor Europa, aangezien hier steeds meer vraag begint te ontstaan naar soort-van-grote soort-van-SUV's. Dus krijgen wij de Edge met twee dieselmotoren, een handbak, een sportonderstel en een hoop aardige opties.
Aardige opties?
Ja, want om mensen voor deze prijzen bij Audi, Mercedes, BMW en Volvo weg te houden, moet je wel met wat aantrekkelijke uitrusting komen. Zoals adaptieve besturing, actieve noise canceling, een snelheidsbegrenzer die zich automatisch aanpast aan de verkeersborden, en wat je verder nog maar voor technische malligheden kunt bedenken.
Is het wat?
Zeker, al impliceert een uitvoering die 'Sport' heet dat het een plezier is om een potje met de Edge te hoeken. Dat is nou niet per se zo: het is een flinke klomp van een SUV en dat voel je, hoe zwaar en direct de besturing zichzelf ook maakt. De biturboversie van de 2.0 TDCi met 210 pk en een zestraps automaat – standaard krijg je een enkele turbo, 180 pk en een zesbak – weet er wel goed de gang in te krijgen. Het interieur blijft muisstil en aan ruimte zal het je niet ontbreken.
Wanneer kunnen we 'm op de weg verwachten?
De Edge staat vanaf nu bij de dealer. Nederlandse prijzen beginnen bij 56.165 euro voor de 180 pk handbak in de Trend-uitvoering; onze superdeluxe Sport met de sterkere motor heb je voor 65.215 euro.
Reacties