Vorig jaar verkocht Ford 1,2 miljoen SUV's over de gehele wereld. Dit is de nieuwe Ford Edge, die daar nog even een schepje bovenop moet gaan doen.
De Edge, voorheen voorbehouden aan onder andere de VS, Rusland en China, is in z'n nieuwe gedaante een 'world car' geworden en verschijnt vanaf 2015 dus ook in onze showrooms als een model boven de Kuga. Fords Europese ontwerpers hebben er dan ook hun invloed op uitgeoefend: ze zorgden dat de grille niet té opschepperig werd, dat er led-verlichting werd toegevoegd, en natuurlijk dat er een gelaagd paneel aan de onderkant van de deuren werd gemonteerd dat doet denken aan 'de atletische vormen van een cheetah'. (Doe maar niet alsof je dat niet allang gezien had.)
Als basis werd hetzelfde platform gebruikt als bij de volgende generatie S-Max/Galaxy en Mondeo, dus de Edge is geen kleine jongen. Hij meet 4,81 meter, en Ford zegt dat ie meer interieurruimte zal bieden dan een Audi Q7 voor een prijs die lager ligt dan die van een Q5.
Voor Europa hebben alle versies van de Edge intelligente vierwielaandrijving en een dieselmotor; er valt te kiezen uit een 2.0 TDCi met een enkele turbo en 180 pk/400 Nm, of een versie met twee turbo's en 210 pk/450 Nm en een zestraps Powershift-automaat met dubbele koppeling. Ze stoten respectievelijk 149 en 159 g/km aan CO2 uit.
Zoals meer moderne Fords is ook de Edge volgestouwd met de nieuwste technologieën: zo zijn er adaptieve besturing, een split-view camera aan de voorkant voor onoverzichtelijke kruispunten, opblaasbare veiligheidsgordels, het nieuwste Sync 2 infotainmentsysteem, de gebruikelijke rem-, rijbaan- en dodehoekfuncties en actieve noise cancellation, dat via drie microfoons in het interieur een anti-geluid creëert om het geluid van de motor verder naar de achtergrond te helpen.
En zo heeft Ford, dat de afgelopen jaren enkel de Kuga aanbood, plots een Europees gamma van drie SUV's: de EcoSport, de Kuga en de Edge. De Kuga is een topper en verkoopt goed, van de EcoSport – die oorspronkelijk voor Brazilië werd ontworpen – waren we minder onder de indruk. Hoe de Edge bij deze twee aansluit, zien we volgend jaar.
Reacties