Amerikaanse politieauto’s (en de achtervolgingen) fascineren bewoners van de andere kant van de grote oceaan. Met name in Nederland zien nog eerder een politieagent met een fiets iemand achtervolgen dan in een V8-sedan met een dikke bullbar erop. En wat is er beter dan een Amerikaanse politiesedan? De Ford F-150 Police Responder; volgens Ford is dit de eerste pick-up die officieel goedgekeurd is voor politiewerk. En hij ziet er dreigend uit.

Wil de Ford F-150 Police Responder een beetje vooruit?

Laten we beginnen met het feit dat er geen V8 in ligt, maar een V6. Om preciezer te zijn: een EcoBoost V6, met een tientrapsautomaat en vierwielaandrijving. Met 380 politiepaarden ligt de topsnelheid op 160 km/u. Een plofkraakboef in een Audi RS gaat ie dus niet bijhouden. Het is ook geen hogesnelheidsachtervolger: de F-150 Police Responder is aan de onderkant versterkt om ook op minder toegankelijke paden de wet te handhaven.

Standaard bestaat de F-150 PR (ja, we gaan hem afkorten) uit een stalen frame en een aluminium carrosserie. Ford zegt trouwens dat de F-150 de meeste cabineruimte biedt van alle achtervolgingsvoertuigen, kunnen wij wel begrijpen. Verder heeft de pick-up vernieuwde remmen, een sterkere anti-roll bar en banden voor elk terrein. Aan de zitplaatsen zijn platen toegevoegd die beschermen tegen messteken en de achter panelen zijn van vinyl. Om het eenvoudig schoon te maken, en zo.

Is de Ford F-150 Police Responder verder speciaal?

Ford heeft er ook een 240 ampère dynamo ingebouwd om de elektrische apparaten van de politie op te laden. Dat zal niet voor hun laser guns zijn, toch? Een andere apparaatje houdt de motoractiviteit bij. Hiermee zien ze hoe lang de motor draait tijdens een observatie als de agent op de hoek van de straat stil staat.

Dan rest ons slechts nog één vraag, waar is de Raptor versie?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear