Dat Ford van de nieuwe, uit aluminium opgetrokken F-150 wederom een allesverpletterende Raptor-versie gaat maken, wisten we al. Het merk greep echter de autoshow van Beijing aan om meer details over het monster los te laten, en om een vierdeurs SuperCrew-variant te introduceren. Heftig.
De nieuwe Raptor krijgt een 3,5-liter EcoBoost V6 turbo met 416 pk en 588 Nm. Weg is dus de V8-roffel, maar je krijgt er meer power voor terug en het verbruik wordt, mede door een nieuwe tientraps automaat, aardig gedrukt – al zul je bij onze brandstofprijzen nog steeds over vrij diepe zakken moeten beschikken.
De vierwielaandrijving van de Raptor is eveneens nieuw. Het systeem heeft een mechanische spermogelijkheid en kent zes modussen, waaronder Street voor maximale prestaties op het asfalt, en onze nieuwe favoriet: Baja, voor iets wat Ford high-speed desert running noemt. We weten niet wat het precies is, maar we weten dat we het willen.
Andere gave goodies: de dikke schokdempers van Fox Racing met interne bypass en een veerweg die haast langer is dan jij, de standaard sportuitlaat en het optionele Torsen-differentieel op de vooras. Het laatste kennen we van snelle voorwielaandrijvers die zonder deze techniek zouden worstelen om bochten uit te accelereren; hier is het vooral bedoeld om je over allerlei lastige obstakels te helpen klauteren.
Wat denk je: ben je al bereid om je Qashqai af te bestellen en dit woestijnbeest als nieuwe familiezeuler in te zetten? Dan zul je 'm wel even moeten (laten) importeren uit de VS, want Ford mag dan de Mustang op Europa losgelaten te hebben, de Raptor is helaas nog een brug te ver.
Reacties