Google eens op ‘drifting 2004’ in Google Images. De eerste afbeelding is een zijwaartse Ford Mustang. Het zoekresultaat verpest precies het punt wat we wilden maken.
Want in 2004 werd de van origine Japanse autosport gedomineerd door Japanse auto’s. En met name Nissans waren favoriet. Tot professioneel drifter Vaughn Gittin Jr. in 2005 koos voor een Ford Mustang. Was het een keerpunt voor de driftsport? Nou, nee. Ook nu zijn het vooral Japanse bakken die het driftkampioenschap domineren. Maar wel met Amerikaanse LS-motoren, vaak.
Niet boeiend, dus?
Jawel. Ondanks dat niemand Vaughn Gittin Jr. volgde, had hij wel groot succes met zijn Mustang. Drievoudig-wereldkampioen-achtig succes, zelfs. In 2010 besloot hij zijn kennis en vaardigheden uit de driftwereld los te laten op de Ford Mustang RTR, een high-performance model dat iedereen kon kopen. En dat sloeg een stuk beter aan.
Op naar de Ford F-150 RTR
Zo goed dat hij nu de stap waagt richting de populairste pick-up van Amerika: de Ford F-150. Niet geheel toevallig ligt in de F-150 RTR dezelfde 5,0-liter V8 als in de Mustang. De achtcilinder pompt nu iets meer dan 600 pk (+200) naar de wielen. De banden zijn 33 inch groot en de ophanging heeft een extra lange veerweg. De Ford F-150 RTR is dus meer bedoeld voor het driften op onverhard terrein.
Voor in Nederland en België is de F-150 RTR bijzonder handig – eh, als, eh, de bouwplaats heel groot is? Of omdat je naar de verkeerde persoon floot en je nu een boos iemand achter je aan hebt. Of omdat je als tuinman snel bij de cactussen moet zijn voordat ze uitdrogen. Of omdat Bob de Bouwer anders je klusjes jat. Of… ach, heb je echt een reden nodig?
Reacties