Een jaar nadat de speelse lieveling werd gelanceerd, komt Ford met een speciale editie van de lekkere driecilinder: de Ford Fiesta ST Performance Edition. Met leuke extra’s zoals een diep oranje kleur, lichtere 18-inch ‘flow-formed’-velgen en instelbare dempers. Je herkent ze aan de blauwe veren. Vindt je monteur leuk als ie wéér nieuwe banden moet monteren.
De nieuwe ophanging – waarvan Ford zegt dat ze hem uitbundig getest hebben op de Nürburgring – biedt twaalf demperinstellingen voor het inveren (bump) en nog eens zestien voor het uitveren (rebound). De Ford Fiesta ST Performance Edition staat vóór 15 millimeter lager en áchter 10 millimeter lager.
Hoe zit het met de motor van de Ford Fiesta ST Perfomance Edition?
Natuurlijk krijg je alles wat je zou krijgen op een normale Ford Fiesta ST met een Performance Pack, dus ledkoplampen, een geluidssysteem van Bang & Olufsen, een gelimiteerd slipdifferentieel van Quaife en ook launchcontrol. Over meer vermogen is Ford stil, dus verwacht geen extra pk’s.
De 1,5-liter driecilinder, die tevens ook op twee cilinders kan lopen om zo brandstof te besparen, geeft je 200 pk en 290 Nm aan. Al het vermogen gaat alleen naar de voorwielen en van 0-100 km/u doet ie in 6,7 seconden. Met de zes versnellingen schakel je handmatig door naar maximaal 230 km/u.
De Ford Fiesta ST Performance Edition gaat in juni in de verkoop in Engeland. Het is nog niet duidelijk of de oranje vlam ook naar Nederland komt. Ford zegt dat het op z’n minst 3.000 euro meer gaat kosten dan wat je voor de prijzigste Fiesta ST betaalt.
Reacties