De Italiaanse taal leent zich perfect voor elegante namen voor speciale uitvoeringen (Super Veloce, Quadrifoglio), de Duitsers doen er verstandig aan om hun badges af te korten (RS staat voor RennSport) en de Amerikaanse taal (die wezenlijk anders is dan de Engelse taal) is perfect voor de stoerste namen uit de autogeschiedenis. Ford kwam eerder met auto’s als de Super Snake en Dodge met de Demon en Pontiac met de GTO Judge. En na 17 jaar is er weer een Ford Mustang Mach 1.
De Mach 1 was één van de zes performance-uitvoeringen van de Mustang aan het einde van de jaren zestig. De Ford Mustang Mach 1 verkocht zo goed, dat Ford de GT-uitvoering in z’n geheel liet vallen. Het Mach 1-pakket was alleen leverbaar op de Fastback en je herkende hem aan zijn matzwarte motorkap met hood pins om de motorkap te sluiten. Het onderstel was sportiever, op de kin zat een voorspoiler en op de achterruit plaatste Ford de kenmerkende lamellen.
Aan het begin van deze eeuw bracht Ford de naam kort terug voor de vierde generatie Mustang, maar die moeten we misschien maar snel vergeten. De nieuwe Ford Mustang Mach 1, die mag er echt weer zijn. Ford plaatst een smalle matzwarte strook op de motorkap, helaas zonder de hood pins, maar dat zal ongetwijfeld een aansprakelijkheidsding zijn. Net als het ontbreken van de lamellen op de achterruit.
Wel krijgt de Ford Mustang Mach 1 een goede voorspoiler, een grille die de twee ronde lampen van de originele Mach 1 veinst en een achterspoiler. De Mustang krijgt motor-onderdelen van de Shelby GT350, waardoor het vermogen van de 5.0 V8 stijgt naar 486 pk. De handbak met zes versnellingen komt tevens uit de GT350. Van de GT500 komt de achterspoiler, de diffuser en diverse koel-elementen voor de transmissie en het differentieel. De Mustang Mach 1 komt voor zover bekend alleen naar Amerika, de prijzen zijn nog niet bekend.
David heeft op 16 juni 2020 geschreven:
Dodge kwam met de Demon, niet Chevrolet.
Redactie TopGear heeft op 17 juni 2020 geschreven:
Klopt! Aangepast