
De keuze van Ford om de Shelby GT350 niet in Nederland te verkopen, maakt ons verdrietig. Het nieuws dat de Amerikanen de Ford Mustang Shelby GT350 nog bozer hebben gemaakt – met effectievere aerodynamica, een scherper onderstel, verbeterde ophanging en plakkerigere banden – helpt daar niets bij.
Welke verbeteringen worden er precies doorgevoerd?
De Ford Mustang Shelby GT350 voor het modeljaar 2019 ziet er in grote lijnen hetzelfde uit. Sterker nog: ze pakten de pre-facelift Mustang. Ford belooft ‘betere prestaties op het circuit, maar ook op straat’. Of dat laatste zo handig is, weten we niet.
‘Ergens is Carroll [Shelby] aan het lachen’, zegt Hermann Salenbauch, directeur van Ford Performance. ‘De Ford Mustang Shelby GT350 is onze ultieme Mustang voor op het circuit. We bleven bij Carroll Shelby’s originele formule voor het winnen van kampioenschappen en maakten onze Shelby GT350 beter met de laatste technieken uit de racerij.’
Ford monteerde 19-inch velgen en installeerde een nieuwe spoiler met optionele Gurney-flap; een kleine spoiler op je grote spoiler (‘yo dawg’). Aan de voorkant zien we een nieuwe grille die nog aerodynamischer is dan zijn voorganger. Overige aerodynamica is geleend van de verwachte GT500.
Stel je gaat naar de VS en je ziet hem rijden, neem dan een kijkje (op handen en knieën) naar de Brembo-remklauwen en de op maat gemaakte Michelin Pilot Sport Cup 2-banden. Wat je niet kunt zien, zijn de veranderingen aan de ophanging (de dempers en veren) en de elektronische veiligheids- en stuurbekrachtigingsystemen.
Vermogen van de Ford Mustang Shelby GT350
De 5,2-liter V8 bereikt 8,250 toeren per minuut. Ergens tussen het geschreeuw door, produceert de motor 533 pk. Schakelen doe je met een handgeschakelde zesbak. En met ‘je’ bedoelen we de Amerikanen. Zij mogen begin 2019 instappen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)
