De handbak dood? Wacht nog maar heel even met je speech. Er zijn patenten opgedoken van een handbak met automatische koppeling. Muscle Cars & Trucks ontdekte het patent dat pas openbaar werd gemaakt, maar eigenlijk al uit 2018 stamt. Met het mechanisme hoef je het derde pedaal dus niet per se te gebruiken, al zit hij er bij deze tekeningen wel bij.
De pook is zoals bij een normale auto met een handbak, waar je dus zelf een versnelling kiest in het H-patroon. Als de bestuurder de pook aanraakt of het pedaal indrukt, dan ontkoppelt het mechanisme de koppeling. Er is dus geen fysieke verbinding. Het klinkt als een nutteloos systeem en de timing is wat vreemd, maar het is logischer dan het lijkt.
Een handbak met automatische koppeling is logischer dan je denkt
Het leren omgaan met een koppeling is zo lastig nog niet. En de mensen die niet kunnen koppelen, konden dat tien jaar geleden ook al niet. Dus waarom zou Ford uitgerekend nu een handbank met een automatische koppeling patenteren? Dat kan iets te maken hebben met de toekomstige Ford Mustang. De aankomende Ford Mustang wordt waarschijnlijk een hybride. En vind maar eens een hybride met een handbak op de Honda CRZ na. Een hybride aandrijflijn zou het einde van de handbak betekenen.
De automatische koppeling kan de redding zijn. Er is een constructie denkbaar waarbij de elektromotor van de Ford Mustang Hybrid de auto laat rollen als de bestuurder de koppeling laat opkomen. Je wilt immers dat de auto gaat bewegen als het koppelingspedaal omhoog komt, maar je wilt niet per se dat de benzinemotor gelijk meedoet. De automatische koppeling kan dan zelfstandig bepalen wanneer de motor mag bijspringen. Zo kun je de hybride aandrijflijn bedienen als een conventionele benzinemotor met handbak.
Voor de puristen niet nodig
Als leuk meegenomen gimmick kan de bestuurder dan schakelen zonder het koppelingspedaal te gebruiken. Dit kan handig zijn als je op het circuit met links wilt remmen, bijvoorbeeld. Zoals altijd betekent het patent niet dat Ford het systeem daadwerkelijk in productie neemt. Als de geruchten waar zijn, dan zien we de Ford Mustang Hybrid misschien dit jaar al – wellicht dus met een handbak.
Een tekening uit het patent
Foto: © United States Patent and Trademark Office
participatie heeft op 10 februari 2022 geschreven:
Simca 1000 1975 had het ook al
Tolle heeft op 10 februari 2022 geschreven:
De NSU RO80 had dat ook al. Wel schakelen, geen koppelingspedaal. Ze vinden gewoon het warm water opnieuw uit.
P Meuwese heeft op 8 februari 2022 geschreven:
Bestond 45 jaar geleden al mijn vrouw had een vw kever. Er waren er niet veel van in Nederland,
Wel schakelen geen koppelingspedaal.
Bertus Brues heeft op 7 februari 2022 geschreven:
Dat bestaat toch al tientallen jaren!! Hoezo nu patent erop krijgen!? Vreemde verhaal…