TopGear stapt net uit de nieuwe Ford Puma. In de komende editie van het magazine tref je het complete testverslag, hier vast de highlights.
Testobject: Ford Puma
Uitvoering: Titanium 125 pk, ST-Line 155 pk
Locatie: Marbella, Spanje
Weersomstandigheden: Regen. Regen. Onweer. En nog eens regen.
Puma? Dat was toch dat leuke sportcoupeetje?
Klopt. Maar nu niet meer. Nu is de Puma een kleine SUV. Of een crossover. Of iets daar tussenin. We weten hoe langer hoe minder hoe je ze moet noemen. Het is in ieder geval een auto. Denken we. Nee: dat weten we zeker.
Hij ziet er eigenlijk best leuk uit!
Ja toch? Sterker: elke keer blijkt weer dat er bepaalde auto’s zijn die er op foto’s een stuk minder goed uitzien dan in het echt. De Ford Puma is er een schoolvoorbeeld van. Hij is in ieder geval een van de leuker ogende in zijn steeds voller wordende segment. Vinden wij dan, hè.
Hoe groot is ie?
De basis is een Fiesta, zij het een behoorlijk opgerekte versie daarvan. De Ford Puma is bijna 15 centimeter langer, 7 centimeter breder en 6 centimeter hoger. Niet alleen de wielbasis is fors groter (+ 9,5 centimeter), ook de spoorbreedte is dat (bijna 6 centimeter). Dat is goed te merken, want daardoor oogt hij niet alleen veel forser en stoerder, je hebt ook veel meer ruimte. Op de achterbank kun je best redelijk zitten (wel eens een Transavia-vlucht gehad? Dat idee) en je kunt scheepsladingen bagage kwijt. In die kofferbak bevindt zich trouwens nog een slimmigheid: de zogeheten MegaBox. Onder de eenvoudig opklapbare vloer bevindt zich een enorm, 80 liter groot gat in de bodem. Het is geheel van kunststof en er zit een soort stop onderin. Je kunt er dus ook gewoon je vieze laarzen of natte wetsuit in mikken: gewoon even schoonspuiten en al het water loopt vanzelf weg. Plus: omdat het gat zo diep is, kun je ook lange spullen (een set golfclubs ofzo) rechtop meenemen. Of je zet je boodschappentas erin – kan ie niet omvallen. Echt zo’n uitvinding waarvan je je afvraagt waarom niemand daar ooit eerder aan gedacht heeft.
Slim!
En zo zijn er wel meer van dat soort dingen. De verbanddoos en lekke-bandenset liggen onder de passagiersstoel, zodat ze geen bagageruimte kosten. Je kunt je telefoon draadloos opladen, op een paneeltje dat onder een stevige hoek is gemonteerd – zo schuift je telefoon niet weg. De stoelbekleding is afritsbaar (zie je nauwelijks – heel goed gedaan) en kun je gewoon in de wasmachine mikken. De bagageruimte is overal even breed, zodat grote spullen écht mee kunnen in plaats van op de helft opeens klem te zitten tegen de wielkast. Echt doordacht allemaal.
Hoe rijdt ie?
Prima. Lang zo leuk niet als zijn naamgenoot uit het begin van dit millennium, maar dat was dan ook een klein coupeetje – dit is een heel ander concept. Maar met een onderstel als dat van de Fiesta kún je al bijna de fout niet meer in gaan. Er zijn twee motoren leverbaar in de Ford Puma: de bekende Ecoboost-driecilinders van 125 of 155 pk, die een tikje lawaaiiger zijn dan we van ze gewend waren. Aan de 125 pk-versie heb je doorgaans genoeg. Ze worden ondersteund door een mild-hybrid systeem, een elektromotor die je een extra zetje kan geven bij het accelereren en zeker bij lage toeren de motor ondersteunt. Merk je verder bijzonder weinig van, maar spaart ook weer een beetje brandstof. Alleen op elektriciteit rijden kan ie trouwens niet. Comfort voert de boventoon bij de onderstelafstemming, maar hij heeft zeker lol in een bochtje of twee. De besturing helpt daarbij – die is uitstekend. Je hebt de keuze uit een fijn schakelende handmatige zesbak en (binnenkort) een zestraps automaat.
Kost ie?
Er zijn twee versies van de Ford Puma, ST-Line en Titanium, waarbij de eerste wat meer op sportiviteit en de andere wat meer op luxe is gericht. Ook hun uitrustingen zijn daarop afgestemd, dus niet alles wat je op de ene kunt bestellen, kan ook voor de andere. Zo is alleen de ST-Line er met de 155 pk sterke motor. En dan is er van beide ook nog een X-versie, die luxer is uitgerust. Afzien is nergens nodig, pure luxe in de vorm van uitmuntende B&O-audio (alleen X-versies) of zelfs een massagefunctie op de voorstoelen is mogelijk (alleen Titanium). Het begint bij € 26.900 voor de 125 pk Titanium, de ST-Line met die motor kost € 28.050. De topper, de ST-Line X met 155 pk kost je € 31.650. Oh, en er is voor de vlotte beslissers ook nog een afgeladen First Edition-versie, met een elektrisch bedienbare achterklep, achteruitrijcamera en adaptieve cruise control enzo, die kost zo’n € 1.500 meer.
Mark heeft op 29 januari 2020 geschreven:
Leuk geschreven, maar wat is het antwoord op de vraag in de titel? Een CX3 is bijvoorbeeld ook een opgerekte 2 die er wel aardig uitziet en vast wel aardig rijdt…