Je zou het misschien niet zeggen, maar de Ford Puma was een briljante auto. Tegenwoordig koop je een oude Puma voor een paar kwartjes en een Twix. Doe dat vooral. Of wacht op de nieuwe Ford Puma, die dit jaar als SUV komt. Voor nu moet je het even doen met een teaserplaatje dat niet veel prijsgeeft. En een filmpje van de sneak preview die Ford ons gisteravond gaf.
Wat maakt de Ford Puma bijzonder?
Eind jaren negentig, in plaats van met een XR-versie (de ST van die tijd) van de vierde of vijfde generatie Ford Fiesta te komen, zette Ford het platform onder een knappe tweedeurs coupé. De auto kreeg een nieuwe naam: de Ford Puma. Er waren nog wel redelijk snelle Fiesta’s in die tijd, maar het was de Puma die het zware werk op moest knappen, en dat deed hij goed.
Ook de nieuwe Ford Puma staat op hetzelfde platform als de Fiesta. Daarmee staat hij in het gamma tussen de EcoSport en de nieuwe Kuga. Hij is er volgens de baas van Ford Europa voor ‘mensen die en groot leven leven in een kleine ruimte’. Er is zelfs een waterafvoer in de kofferbak zodat je een nat surf- of wetsuit achterin kunt gooien.
De specificaties
De kofferbak is flexibel in te delen en biedt 456 liter bagageruimte. De welbekende 1.0 EcoBoost-motor gunt de nieuwe Ford Puma zijn voorwaartse momentum. Een 48-volt mild hybridesysteem voegt daar zuinigheid en extra pit aan toe. Het totale vermogen is 115 pk. Aan het einde van dit jaar komt de nieuwe Puma.
Alternatieven voor de Ford Puma?
De Ford Puma staat op het platform van de Fiesta. Je moet dus op zoek gaan naar kleine crossovers (of SUV’s, wat jij wilt) op bijvoorbeeld het platform van de Polo. Denk dus aan de Volkswagen T-Cross of de Seat Arona. Een Mazda CX-3 en de BMW X2 passen in hetzelfde hokje.
Video: de nieuwe Ford Puma in het donker
Veel is er nog niet te zien, maar we zaten gisteravond eerste rang toen Ford bij een groot evenement in Halfweg de nieuwe Puma kort een duister podium op reed. Z’n silhouet wordt in ieder geval al aardig duidelijk.
Reacties