Bewust of onbewust vermoeden we dat de waterstofbom (wat een thermonucleaire bom is) toch voor wat onrust zorgt bij mensen als de horen dat een auto op waterstof rijdt. Deze zorgen zijn echter niet geheel onterecht: waterstof wordt opgeslagen bij zo’n 700 bar en als een tank scheurt, heb je een interessant probleem. Om de boel veiliger te maken, heeft Ford iets bedacht.

Carbuzz heeft een patent gevonden waar Ford beschrijft hoe tanks die buiten het ladderchassis van een pick-up hangen iets veiliger kunnen zijn. In de tekening zien we ook waterstoftank binnen het chassis hangen, maar we vermoeden dat de capaciteit te klein is. Twee extra tanks aan de buitenkant zorgen dus voor extra actieradius, maar hangen op een kwetsbare plek.

De tank hangt onder het voertuig

Om de veiligheid te verbeteren, hangen de buitenste tanks aan een scharnier. Als er een crash is, schiet een bevestiging los en valt de waterstoftank naar onderen en naar binnen. Je snapt hoe dit systeem niet zal werken bij een lagere auto. De waterstoftank duikt dus als het ware aan de kant voor de crash. Als de crash erger is, kan het scharnier ook loslaten. De tank is nog wel extra gezekerd zodat het niet honderden meters verderop ligt.

Ford wil deze speciale tanks maken van koolstofvezel of een ander sterk materiaal. Er komen ook een hoop sensoren op die communiceren met de rijhulpsystemen. Zo kunnen de tanks zich op tijd uit de voeten maken net voordat de klap komt. Vooralsnog is er nog geen officiële aankondiging van Ford over het systeem of op welk voertuig de tanks komen te hangen.

Reacties

  • Rene heeft op 15 juni 2024 geschreven:

    Een tank gevuld met waterstof explodeert toch ook helemaal niet? Als er een gat in komt én er een vonk bij komt, zal het waterstof er met een steekvlam uit komen. Dan lijkt het me prima om een zwakke plek in de tank te ontwerpen die bijvoorbeeld omlaag is gericht, waarmee je hooguit het asfalt plaatselijk smelt. Nu weet je niet wat ermee gebeurt, bijvoorbeeld als er voetgangers of fietsers mee gemoeid zijn. Maar ja, Amerikaans bedrijf, dus daar houden ze geen rekening mee.

    • Dave heeft op 16 juni 2024 geschreven:

      Ik denk dan ook dat de 700 bar een groter probleem is dan de brandbaarheid van de waterstof, zeker in het geval van een ongeval waar je meestal buiten bent.
      In een tunnel kan het nog wel een interessant geheel worden trouwens, maar dat is bij een andere willekeurige brand ook al best spannend.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear