Tijd kan een enorm hoop teweegbrengen. Het heelt alle wonden. Maar het zorgt er ook voor dat auto’s die vroeger rammend ordinair waren, ineens salonfähig zijn. Want heel erg veel fouter dan een door AMG aangepakte Mercedes-Benz 500 SEC was niet mogelijk in de jaren ’80. Ja, het was kwalitatief hoogstaand, maar fouter dan een toegift van de Snollebollekes op een crematie.

Tegenwoordig zijn oude originele AMG’s ineens enorm hete waar. AMG is al sinds jaar en dag verbonden aan Mercedes, maar pas vanaf 1999 werd de toko in zijn geheel ingelijfd. Er waren al langer fabrieksauto’s te bestellen bij Mercedes, zoals de C36 en E50 AMG. Met name de zogenaamde pre-merger AMG-modellen leveren enorm veel geld op. Helemaal leuk zijn de AMG’s van die periode daarvoor en dat is precies wat deze 500 SEC AMG 6.0 is.

Foute Mercedes-Benz 500 SEC 6.0 AMG

De basis de Mercedes-Benz 500 SEC, de S-Klasse coupé van de C126-generatie. Die auto is al lang het foute stadium gepasseerd en geldt tegenwoordig als een van de meest elegante ontwerpen van Das Haus. Dit door AMG onder handen genomen exemplaar is niet zozeer elegant, maar omdat de kwaliteit ervan druipt is het toch heel erg fraai. Het uiteraard zwarte exemplaar is voorzien van driedelige OZ-wielen, extra grote remmen en Sebring-AMG-sportuitlaatsysteem, zodat je de V8 goed kunt horen.

De M117-V8 in kwestie is ook helemaal aangepakt. Er is gekozen voor de dikst mogelijke conversie, namelijk naar 6 liter slagvolume. Het maximum vermogen is 325 pk en het maximale koppel bedraagt 525 Nm. We hebben het hier over een auto uit 1984. Een Porsche 911 moest het in die periode met 211 pk doen, een Ferrari 308 GTS Quattrovalvole met 240 pk. De 500 SEC 6.0 AMG was met een recht een monster te noemen.

Houtinleg. Heel veel houtinleg

Het meest indrukwekkende is echter het interieur. Dit is een Mercedes uit de tijd dat de ingenieurs de auto’s bouwden en de marketingjongens het later gingen verkopen. Dus kosten noch moeite werden gespaard om alles in zware kwaliteit uit te voeren. De sportstoelen en het AMG-sportstuurwiel geven het een dynamisch randje. De grote planken hout (ja, echte boomstronken) maken het geheel geweldig af. Een tikkeltje fout, maar wel lekker. Hoe meer houtinleg, hoe beter.

Dit exemplaar staat bevindt zich in uitstekende staat en staat te veil op Cars & Bids. Reken maar dat Doug de Muro er binnenkort een videootje van maakt. Het bod staat nu op 35.000 dollar, maar er zijn nog enkele dagen te gaan, dus dat bedrag zal nog wel even oplopen. Dit soort vroege AMG”s gaan tegenwoordig weg voor absolute monsterbedragen, dus kijk er niet gek van op dat als dit weggaat voor 300.000 dollar tot een half miljoen. Interesse? Je kunt de advertentie hier bekijken!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)