Zit de wereld te wachten op nóg een nieuw automerk? Kennelijk wel, want ze schieten als paddenstoelen uit de grond. Het ene automerk is nog obscuurder dan het andere. In dit geval lijkt dat ook zo te zijn, want dit is de Foxtron Model D. Er zitten echter fabrikanten achter waar jij absoluut mee te maken hebt. Foxtron is de automotive-divisie van Foxconn, de fabrikant van iPhones en iPads.

Daarbij is het ding ontworpen door de grootmeesters van Pininfarina, die vroeger Ferrari’s ontwierpen. De Foxtron Model D is een flinke crossover van 5,13 meter lang en 1,99 meter breed. Is dat is precies wat de wereld nodig heeft? Dankzij het enorme formaat kan er een flink LFP-accupakket mee: 100 tot 120 kWh. Daarmee is het mogelijk om een actieradius te halen van ‘meer dan 660 kilometer’.

Mooi zijn was niet het doel (doel behaald, dus)

De Foxtron Model D is niet zozeer ontworpen om mooi te zijn en potjandorie, daar zijn ze uitstekend in geslaagd bij Pininfarina. De koets is dusdanig ontworpen om zo aerodynamisch efficiënt mogelijk te zijn. Dat lukt dan wel weer heel aardig, want de Foxtron Model D heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23. Houd er alleen wel rekening mee dat het een coëfficiënt is. Je moet het nog verrekenen met het totaaloppervlak.

Foxtron Model D (2024) grijs zijkant achter schuin laag

En juist dat oppervlak hebben ze aangepakt met allerlei vouwen, gaten en kieren. Dus wij mensen zien dan een hondslelijk gedrocht op ons afkomen, maar de lucht heeft er nauwelijks vat op. De basis is ontwikkeld door ZF Chassis Modules. Dat is een bedrijf deels van de Duitse toeleverancier ZF (die we vooral kennen van de versnellingsbakken) en deels van Foxconn.

Interieur van Foxtron Model D is net een Apple Store

Foxconn is het Taiwanese bedrijf dat al sinds jaar en dag iPhones in elkaar schroeft. Dat verklaart dan ook meteen de aanwezigheid van alle Apple-producten in het interieur. Op de armleuningen zien we iPhones en je kan naar films kijken via iPad Pro’s. Over dat interieur zijn we overigens wel meer te spreken, ondanks dat het renders zijn. Het is een crossover-SUV met losse stoelen, ook achterin. Daardoor doet het wat denken aan de business class van een vliegtuig (niet dat programma van Harry Mens).

Lees ook: Apple wil dat je straks de Vision Pro achter het stuur gebruikt

De laatste rij is dan weer wel een bankje. Daar kun je waarschijnlijk alleen zitten als je elastieke benen hebt. Oh, wacht, dat is Foxtrot. De Foxtron Model D zelf gaat niet in productie. Het model wordt nu ontwikkeld en over een jaartje of twee kunnen andere merken het model in licentie gaan produceren. Dat gebeurt nu al met de Foxtron Model C, die als Luxgen in Taiwan wordt verkocht.

Reacties

  • Ronnie heeft op 9 oktober 2024 geschreven:

    Auto’s worden platforms, fysiek en softwaretechnisch, met cover plates voor de looks en discriminerende factor. Eenheidsworst dus.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear