
De Mercedes G-Klasse is al sinds 1979 in productie. Aanvankelijk was het een doelmatige terreinauto (de G staat voor Gelände, Duits voor terrein). In 1990 kwam er een luxueuze variant bij. Tegenwoordig kennen we de G-Klasse vooral als AMG – dat is veruit de populairste uitvoering – en is het een statement geworden. Veel eigenaren brengen hun G vervolgens nog naar diverse tuners om er extra koolstofvezel op te plakken, maar eigenlijk is dat precies wat je níet moet doen. Dat bewijst deze G-Klasse STRONGER THAN THE 1980s.
Ja, dat is echt de naam. Natuurlijk is dit een special edition waarbij de marketingafdeling zich even laat gelden. Dat is overigens niet erg, zolang het eindproduct maar klopt – en dat is hier het geval. Waar veel G-Klasses protserige praalwagens zijn geworden met overbodige aanpassingen, is deze retro-editie briljant: hij oogt ingetogen en klassiek, maar dat is hij allesbehalve.
Uiterlijk
De STRONGER THAN THE 1980s is natuurlijk een retro-model, maar met een bijzonder uitgangspunt. In tegenstelling tot veel andere modellen waar het retro-design puur een gimmick is, is de G-Klasse altijd een doorontwikkeling geweest – geen compleet nieuw model. Natuurlijk zijn de motoren sterker geworden en de luxe en veiligheid toegenomen. Maar stap je nu in een originele jaren ’80 G-Klasse, dan schrik je van de Spartaanse omstandigheden.

Voor deze uitvoering kun je kiezen uit retro-kleuren als Agave Grün (groen) en Colorado Beige (beige, uiteraard). Het zijn de details die ‘m afmaken: zwarte bumpers en grille, perfect passend bij de klassieke stijl. En de oranje knipperlichten aan de voorzijde zijn een heerlijke knipoog naar het verleden. Waarschijnlijk bouwt Mercedes die nog steeds voor de vervangingsmarkt. Het interieur is ook retro, met – natuurlijk – ruitjesbekleding, want dat hóórt in een charmante Duitse terreinwagen.
Niet zuinig, wel sterk
Je kunt de STRONGER THAN THE 1980s krijgen met twee motoren, opvallend genoeg allebei niet van AMG. In de jaren ’80 had de G-Klasse nog geen V8 – die kwam pas in 1991. De G 500 heeft een 3,0-liter zescilinder lijnmotor, goed voor 449 pk en 560 Nm. Daarmee sprint deze terreinbak in 5,4 seconden naar 100 km/u – behoorlijk snel voor een auto met ladderchassis.
Lees ook: Kleine G-klasse op komst, maar als je haast hebt kun je deze kopen (voor heel veel geld)
Dan is er de G 450 d, ook met een 3,0-liter zes-in-lijn, maar dan als diesel. Deze levert 367 pk en maar liefst 700 Nm, goed voor een 0-naar-100-sprint in 5,8 seconden. Een AMG-versie is op een G zo overbodig als anijshagel op een patatje oorlog. Zuinig is het allemaal niet: de G 500 komt gemiddeld op 1 op 9,2, de G 450 d haalt 1 op 11,5. Maar dat is alsnog aanzienlijk beter dan de dorstige G 63 AMG.
Exclusief en duur – natuurlijk
Wil jij er eentje? Dan moet je snel zijn en diep in de buidel tasten. In Nederland begint een reguliere G-Klasse iets boven de 200.000 euro. Deze special edition doet daar nog een schepje bovenop. Of hij officieel naar Nederland komt, is nog even afwachten – maar we hopen van wel. Alleen al omdat we dan nog vaak de naam kunnen zeggen: Mercedes G-Klasse STRONGER THAN THE 1980s.
Mijn eerste ontmoeting met een G, was een echte 460, ik wist ooit zal ik er een in de stal hebben staan.
Geen zoveelste SUF maar een echte terreinwagen met drie diff locks, het chassis de historie het vakmanschap van Magna Steyr.
In de jaren negentig kwamen de Cherokee’s in de mode in Nederland en Mercedes ging de G steeds meer voorzien van S klasse achtige componenten, voor puristen soms een teleurstelling maar in mijn mening moet je iedereen zijn ding laten.
Het is het verschil tussen Spotify’s draaien op een belabberde Sonos, of vinyl op een Technics SL-1200 .
In het huidige straatbeeld waar alle groter en eentoniger geworden zijn voorzien van bakken elektronica die vaak op de meest ongewenste momenten dienst weigert is een G een verademend stylicoon van een oerdegelijk kwaliteit, er zijn versies geweest voorzien van mindere Mercedes motoren maar voor de meeste geld dat wie ook de middelen uitgeeft om het reguliere onderhoud uit te voeren het een klasbak is.
Afschrijving tov vele SUF’s van de usual suspects is zeer laag.
In het tijdperk waar autoprucenten schaamteloos platforms delen met de Chinezen en een Urus niet veel meer is dan zak VAG onderdelen met make-up blijft deze Gelände zijn DNA trouw.
Is het nodig drie sper diff’s in een winkelstraat, nee natuurlijk niet.
Maar wie gaat mij het nut van een kunstwerk uitleggen, je kan er gewoon zelf van genieten.
En verlaat je wel het asfalt dan gaat er een doos van pandora aan off road kwaliteit open, ja een Unimog brengt je nog verder maar dat een auto met zulke terrein capaciteiten ook op het verharde nog vele achter zich laat is een engenerings wonder.
Vind je het niks of te duur stop je commentaar in het dashboardkastje van je eigen prachtige vierwieler en gewoon doorlopen.
De 460 stuks van de Retro zullen wel weer snel verkocht zijn aan zij die waarschijnlijk ook kunst aan de muur hebben.
Goedkoopste aanbieder van Europa:::opruiming door 74.jarige..wegens vertrek buitenland..nul zes vijf vier drie drie vijf een vier drie..8900e.met apk..5.persoons..allen g.klasse.s..leonclemens757@gmail.com
Elegantie in een terein wagen.!?het is niet voor niets dat slimme lui van.e.sterke/stoere 4×4.kiezen!!(voor een g.klasse)ben inmiddels 74.jaar..en heb er 4.te koop.!80.82.85.en 2002..met apk..8900.euro!!nul zes vijf vier drie drie vijf een vier drie ..gr.leon
@Werner Pudding:
Als er één hippe terreinwagen is die zijn mannetje juist wél staat is het wel een G-klasse.
Het is niet voor niets dat deze ook professioneel en door overheidsdiensten vaak ingezet wordt.
Zijn grootste manco is de prijs, maar technisch is er weinig mis met dit concept.
Werner je slaat de plank volledig mis een g klasse is echte klasse.
The proof of the pudding is in the eating, zeg ik altijd… Relax, man. Zichzelf druk maken over de keuzes van anderen is verspilling van energie. Ga eens een luchtje scheppen zou ik adviseren 🙂
Nix aan toe te voegen Werner !!
Jemig Werner, het zit je wel hoog hè
De Mercedes G-Klasse is een typische keuze voor mensen die proberen indruk te maken met geld in plaats van smaak. Het is zo’n auto die je eerder associeert met mensen die zich willen voordoen als ‘classy’, maar in werkelijkheid gewoon ordinair en zonder echte stijl zijn. Het is net zo smakeloos en ordinair als een Range Rover, Land Rover of Audi – auto’s die eerder pronken met status, dan echte klasse. Het lijkt wel een misplaatste poging om iets avontuurlijks uit te stralen, maar in de praktijk is het gewoon een kansloze, lompe bak die weinig meer biedt dan overbodige luxe. Wie erin rijdt, denkt misschien wel dat ze iets speciaals zijn, maar komt vaak over als iemand die geen gevoel heeft voor echte elegantie en klasse.