Het is een beetje alsof je iedereen uitnodigt voor je verjaardag maar dat alle aandacht naar je ruziënde oom en tante gaat, omdat je tante met het laatste zetje van de vloeibare moed bekende dat ze met de buurman gaat. Deze week viert Volkswagen de 50e verjaardag van de Golf in het Turkse Cappadocië, maar iedereen heeft het over hoe slecht het momenteel gaat met Volkswagen.
Automobilwoche (wat grappig genoeg niet de Duitse tegenhanger van AutoWeek is) meldt dat Volkswagen-dealers de prijzen in Duitsland omhoog gaan gooien. Over een weekje worden de auto’s van Volkswagen al duurder, zo meldt de autofabrikant in een brief aan zijn dealers. Volgens de Duitse website wil Volkswagen meer geld verdienen per auto, om zo de pijn te verzachten.
De stijging is tussen de 2,1 en 3,2 procent. De Passat wordt 1.325 euro duurder, de Tiguan 1.100 euro en de Golf gaat 1.150 euro meer kosten. De prijs van de Polo blijft hetzelfde. De duurste Volkswagen stijgt het hardst in prijs: de Touareg groeit met 2.490 euro naar 73.765 euro. De Taigo maakt de meest bescheiden groei mee met een plus van 490 euro.
Gaan de prijzen van Volkswagen in Nederland omhoog?
We hebben goed nieuws wie graag een nieuwe Volkswagen wil gaan kopen. Volkswagen gaat in Nederland de prijzen niet verhogen. Een woordvoerder meldt aan TopGear: ‘In Nederland zijn er zeker geen plannen om op afzienbare termijn de prijzen te gaan verhogen.’ Voor een Golf betaal je momenteel 34.900 euro en een Tiguan kost je 46.990 euro. De prijzen zijn dus al hoog genoeg.
Alle prijzen in Nederland gaan wel (iets) omhoog
De BPM voor personenauto’s gaat in 2025 met 200 euro omhoog. Dit betekent dat elke nieuwe personenauto sowieso 200 euro duurder is volgend jaar. Dit bedrag kan overigens nog aangepast worden wegens inflatie. De rest van de berekening voor de BPM blijft hetzelfde. En je moet opschieten, want het is extreem druk bij de RDW.
Ton heeft op 7 september 2024 geschreven:
Nog hogere prijzen, ze zijn al duur en dan komt er nog een schepje bovenop. Met teruglopende kwaliteit en garantie als: maar dat is een “product eigenschap “ lijkt mij deze strategie niet best gekozen.
Andre heeft op 6 september 2024 geschreven:
Hou die troep maar hetcis al een hele op lichting met de brandstof en slechte garantie ik kies zeker voor Toyota