
Met alle nadruk op veiligheid en uitstoot voelt het soms ongepast als we ons enthousiast uitlaten over de onbegrensde Duitse Autobahn. Jammer, want er gaat weinig boven flink wat kilometers maken met een auto die zich comfortabel voelt bij de 150 km/u. We hebben daarom een beetje goed nieuws. Het blijkt nu dat snelheidsschaamte voor niets is: die keer dat jij te hard rijdt, is een druppel op een gloeiende plaat. Sterker nog: de maximumsnelheid kan er hier ook wel af.
Het Duitse Instituts der deutschen Wirtschaft (IW) deed eerder dit jaar onderzoek naar hoe hard er nou echt gereden wordt in Duitsland. Ze keken naar de data van de zomer van 2024, dus niet stiekem op dagen dat er sneeuw lag. De conclusie is opvallend: Duitsers rijden gemiddeld 113,5 km/u. Ruimschoots onder de adviessnelheid van 130 km/u. Dit is een daling ten opzichte van eerdere jaren: in 2021 was het gemiddelde nog ongeveer 116,5 km/u, en in 2022 ongeveer 115,2 km/u.
In Nederland rijden we net zo hard
Het grappige is dat we in Nederland ook ongeveer 115 km/u gemiddeld rijden op de stukken waar we 130 mogen. Moeten we dan in Nederland ook maar de maximumsnelheid weghalen omdat mensen toch wel rustig rijden? We hebben immers mooiere (en vaak bredere) snelwegen. De eerste weken zou de snelheid vast omhoog schieten, maar misschien zakt die snelheid vanzelf als iedereen eraan gewend raakt.
Goed, het is maar een ideetje. Natuurlijk gaat de maximumsnelheid hier nooit echt verdwijnen in Nederland; er is helemaal geen reden toe. Bovendien zijn onze wegen berekend op 130 km/u en dan zouden er nog heel wat aanpassingen moeten gebeuren voordat alle veiligheidsexperts het ermee eens zijn, vermoeden we. Maar misschien kunnen we dit gebruiken als extra argument om zo hier en daar wat meer 130 te mogen rijden.
Hoeveel mensen rijden dan wel hard?
Slechts ongeveer 7,5 procent reed duidelijk sneller dan de adviessnelheid van 130 km/u in Duitsland, en ongeveer 1 procent reed harder dan 160 km/u. Nauwelijks de moeite waard om een maximumsnelheid voor in te voeren. Ongeveer 83 procent van de auto’s reed de adviessnelheid of langzamer. Dit was ook niet een halfbakken rondvraag op de parkeerplaats van de Aldi Süd, dit is data van 1,9 miljard personenauto’s.
Die keer dat jij de grens oversteekt en wel even het gas intrapt, zal het gemiddelde niet laten stijgen. Geniet er nog maar van nu het nog kan zonder schuldgevoel: dit onderzoek zal diverse partijen er niet van weerhouden te blijven lobbyen voor een maximumsnelheid. We zijn benieuwd of er ooit (meer) limieten gaan komen in Duitsland.
Eens met McB, de afgelopen jaren tussen 30.000 en 50.000 km per jaar gereden. Dus redelijk ervaren zou je zo zeggen. Vrijwel iederecsag achter het stuur met de gedachte wat ga ik nu weer beleven. Bumperkleven ook bij hoge snelheden, Plotseling, zonder richtinggeven van rechts naar links en vice versa. Sowieso” hoe groter bak, hoe harder/sneller je mag” Geen verlichting. De laatste seconde door rood lichtrijden. Op het nippertje inhaken want ach die auto van mij is toch superieur. Enzovoort. Geen enkel respect, “als ik maar de eerste ben” Machogedrag, de dood in de ogen. Jij of ik. Dus duidelijke regels, strakje handhaving en recidivisten het rijbewijs afpakken.
In Duitsland rijdt ruim 70% op de linker weghelft van de autobahn, rechts rijden meestal zielsalleen vrachtwagens, dus hardrijden is meestal niet eens mogelijk, dat reguleert zich soort van vanzelf. De plekken waar onbeperkte snelheid geldt zijn steeds vaker op een hand te tellen. Ja ’s nachts wellicht… Maar in vrijwel heel Europa geldt veelal max 130 i.p.v. max 100 of zelfs 80 in Nederland, waar iedereen krampachtig met z’n drieën naast elkaar op een kluitje blijft rijden om geen bekeuring op te lopen. In mijn ogen veel gevaarlijker dan even gas te kunnen geven om verderop op een rustiger plekje je weg veilig en rustig te vervolgen. Aan de andere kant mag je voor de vorm 100, maar controle is schaars, dus vrijwel niemand rijdt dat in de praktijk. Op mijn doorreis ben ik duizenden flitspalen in het buitenland rustig voorbij gereden. In Nederland kwam ik ze amper tegen, aldus flitsmeister. Het gaat dus eigenlijk nergens over,
…vrijwel niemand rijdt 100…?
Het gros rijdt 100-110 en het liefst langdurig op de linkerbaan. Het lukt vaak niet om harder te rijden door deze moraalridders. Om over Duitsers die ons land bezoeken, maar te zwijgen. Die zijn nog erger met hun links-plakkerij.
Maximumsnelheid blijft in NL, want het is een te lucratieve manier om de burger van zijn geld te beroven. Meer dan dat is het niet.
Nee kan niet!
Een Nederlander heeft geen enkel verantwoordelijkheids gevoel, die moet gereguleerd worden, dat zijn ze gewend.
Anders loopt het geheid uit de hand.
Ik heb altijd het idee als een Nederlander ziet dat iets mag, dat het dan ook moet kunnen.
“Een Nederlander”… Voel me gediscrimineerd zo als ras echte Nederlander
Dat dat nog mag gebeuren hier, prachtig 🙂
Voor mijn huis op de vrijliggende rijbaan binnen de bebouwde kom: rond de 60 km gemiddeld, met uitschieters tot over de 100 km/u. Vooral op vrijdagavond. Politie in geen velden of wegen te zien. Die controleren alleen in de spits, wanneer je niet eens te hard KUNT rijden.
Het gevaar van hoge snelheden, zoals 160 km per uur, zit in de verschillen in snelheid met het andere verkeer, de veel langere remweg, niet kunnen uitwijken omdat de massa van de bolide alleen maar rechtdoor wil en het onvermogen van de coureurs om hun auto te beheersen in moeilijke omstandigheden.
Dus, de verkeersveiligheid wordt er niet mee gediend de maximum snelheid af te schaffen.
Hoe verklaar je dan dat Duitsland minder dodelijke ongevallen kent en dit desondanks de minder goede wegeninfrastruktuur? Onzin dus. Sneller dan 130 km/h is ok indien verkeersdrukte en weer in orde zjjn. Risico zou ook aanzienlijk verminderd worden als iedereen nu eens rechts zou rijden…
Omdat in Duitsland niet iedereen denkt dat hij/zij Verstappen heet. Wat vergeten wordt is dat Verstappen in België leerde rijden, anders raakte hij niet eens gekwalificeerd.
Ik heb zelf in Duitsland meegemaakt hoe een hardrijder die ons links passeerde hard moest remmen en dacht dat ie ook nog flink aan zijn stuur kon trekken. Na een pirouette knalde hij boven op een bus. Het duurde twee uur voordat de weg weer vrijgegeven werd.
Het aantal verkeersdoden is in Nederland een fractie hoger dan in Duitsland, maar hierbij zijn alle voertuigen en wegtypen samengeteld. Op de grote weg scheelt het niks. Kijk zelf maar in de statistieken: https://road-safety.transport.ec.europa.eu/european-road-safety-observatory/data-and-analysis/annual-statistical-report_en
Dat is al veel langer bekend. Het enigste waar beperkingen nodig zijn is rond grote steden vanwege teveel wisselingen van richtingen en dergelijke.