Het blijft een bijzonder fenomeen, fatbikes. In principe is de fiets een briljante uitvinding: elegant, licht, wendbaar en goed voor de conditie. De mensheid is nu geëvolueerd naar de fatbike. Die is lomp, zwaar, log en laat de hartvaten lekker dichtslibben. Om een fatbike fatsoenlijk vooruit te krijgen, is er elektrische assistentie nodig, wat eigenlijk het failliet is van het concept. Maar dat maakt niet uit, de jeugd is er dol op.

Dat laat minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener weten. Volgens hem is het een ‘heilloze weg’ om de fatbikes keihard aan te pakken. De wens van de Tweede Kamer was namelijk dat de PVV-minister en zijn ministerie iets ertegen ging doen, maar vandaag liet de beste man in een brief weten dat dat niet gaat gebeuren.

Hoog aantal ongevallen met fatbikes, zeker onder jongeren

De grootste zorgen van de Tweede Kamer betreffen niet de cardiovasculaire waarden van de berijder of het esthetische aspect. Nee, het gaat voornamelijk om het aantal ongevallen met fatbikes en hoeveel mensen daarvan op de spoedeisende hulp terechtkomen. Dat is dus niet alleen het aantal ongelukken met de bestuurders zelf, maar ook degenen tegen wie ze aanrijden. Op basis daarvan hadden de coalitiepartijen VVD en NSC een motie ingediend om fatbikes apart in de wet op te nemen.

Het is natuurlijk makkelijk afgeven op de woorden van de minister, maar laten we het ook eens van zijn kant bekijken. Het verweer is namelijk dat het aanpassen van de regels niet echt zoden aan de dijk gaat zetten. Als er een aparte categorie voor fatbikes komt, gaan de fatbikefabrikanten (leuk woord voor galgje) hun producten dermate aanpassen dat ze weer net buiten die categorie vallen. Dat kan weliswaar zo zijn, maar is toch een punt waar de Fatbike niet meer ‘fat’ is?

Opvoeren van de fatbike

Fatbikes vallen dit moment onder de categorie elektrische fietsen. Het probleem is dat veel eigenaren hem opvoeren. Daardoor gaan ze harder dan de toegestane 25 km/u, snelheden van 45 km/u zijn geen uitzondering. Daarom zet Madlener meer in op handhaving. Daar is de politie al mee bezig. Afgelopen jaar (2024 dus) werden er 4.800 opgevoerde voertuigen beboet, tegen 600 het jaar ervoor (2023).

Lees ook: Gemeentes willen (eindelijk) een verbod op verkoop opgevoerde fatbikes

Het is niet de eerste keer dat de minister van Infrastructuur weigert regelgeving in te voeren voor fatbikes. In dit geval dus via een motie. Het is opmerkelijk dat een democratisch besluit (de motie werd immers goedgekeurd door een meerderheid in de Tweede Kamer) door een minister aan de kant wordt gezet. Wel mogen we binnenkort van ietsje harder rijden op een select aantal snelwegen, geen gepersonaliseerde kentekens hebben en krijgen we een nutteloze oplossing voor het fileprobleem.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear