Het blijft een bijzonder fenomeen, fatbikes. In principe is de fiets een briljante uitvinding: elegant, licht, wendbaar en goed voor de conditie. De mensheid is nu geëvolueerd naar de fatbike. Die is lomp, zwaar, log en laat de hartvaten lekker dichtslibben. Om een fatbike fatsoenlijk vooruit te krijgen, is er elektrische assistentie nodig, wat eigenlijk het failliet is van het concept. Maar dat maakt niet uit, de jeugd is er dol op.

Dat laat minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener weten. Volgens hem is het een ‘heilloze weg’ om de fatbikes keihard aan te pakken. De wens van de Tweede Kamer was namelijk dat de PVV-minister en zijn ministerie iets ertegen ging doen, maar vandaag liet de beste man in een brief weten dat dat niet gaat gebeuren.

Hoog aantal ongevallen met fatbikes, zeker onder jongeren

De grootste zorgen van de Tweede Kamer betreffen niet de cardiovasculaire waarden van de berijder of het esthetische aspect. Nee, het gaat voornamelijk om het aantal ongevallen met fatbikes en hoeveel mensen daarvan op de spoedeisende hulp terechtkomen. Dat is dus niet alleen het aantal ongelukken met de bestuurders zelf, maar ook degenen tegen wie ze aanrijden. Op basis daarvan hadden de coalitiepartijen VVD en NSC een motie ingediend om fatbikes apart in de wet op te nemen.

Het is natuurlijk makkelijk afgeven op de woorden van de minister, maar laten we het ook eens van zijn kant bekijken. Het verweer is namelijk dat het aanpassen van de regels niet echt zoden aan de dijk gaat zetten. Als er een aparte categorie voor fatbikes komt, gaan de fatbikefabrikanten (leuk woord voor galgje) hun producten dermate aanpassen dat ze weer net buiten die categorie vallen. Dat kan weliswaar zo zijn, maar is toch een punt waar de Fatbike niet meer ‘fat’ is?

Opvoeren van de fatbike

Fatbikes vallen dit moment onder de categorie elektrische fietsen. Het probleem is dat veel eigenaren hem opvoeren. Daardoor gaan ze harder dan de toegestane 25 km/u, snelheden van 45 km/u zijn geen uitzondering. Daarom zet Madlener meer in op handhaving. Daar is de politie al mee bezig. Afgelopen jaar (2024 dus) werden er 4.800 opgevoerde voertuigen beboet, tegen 600 het jaar ervoor (2023).

Lees ook: Gemeentes willen (eindelijk) een verbod op verkoop opgevoerde fatbikes

Het is niet de eerste keer dat de minister van Infrastructuur weigert regelgeving in te voeren voor fatbikes. In dit geval dus via een motie. Het is opmerkelijk dat een democratisch besluit (de motie werd immers goedgekeurd door een meerderheid in de Tweede Kamer) door een minister aan de kant wordt gezet. Wel mogen we binnenkort van ietsje harder rijden op een select aantal snelwegen, geen gepersonaliseerde kentekens hebben en krijgen we een nutteloze oplossing voor het fileprobleem.

15 reacties op “Jongeren op fatbikes mogen zichzelf te pletter blijven rijden”

  1. Ook nog steeds voor de helft schuld dragen als automonilist wannneer een fiets [fatbike) van de stoep af komt knallen voor de auto???

    Dan gelijk goed raken nemen ze nooit meer een tokkie fiets

    • Als het kabinet hier niets aan doet kun je dat rustig onder de noemer ‘racisme’ plaatsen.
      Net zag ik nog 4 meiden op een Fatbike. Allemaal te lui om te lopen en te stom om tot 2 te tellen.

      • Oke het rijden op fats bik doe maar.maar krijg je een ongeluk.dan moet de kosten die worden gemaakt de rekening worden verhaald en worden betaald door de ouders
        O.a.alle kosten die hieruit voort worden gemaakt.

  2. Een kentekenplcht voor ekectrische fietse/fadbikes ik moet op mijn electrische rolstoel ook een verzekeringsplaatje hebben. Haal je gelijk de illigaliteit eruit. Plus betere controle.

  3. Minister heeft gelijk.
    De ,,fatbike,, bestaat juridisch helemaal niet, enkel een popiejopienaampje.

    Het is namelijk een electrische fiets, gewoon gelijkstellen aan de snorfiets (want dat is het, met een electromotortje ipv een ICE.)

    Probleem opgelost.

    Wil de jeugd die regels niet? Prima, blijf lekker trappen tot je je autorijbewijs hebt.

    Al die jankers om meer regels; wat heb je aam regels als ze niet worden gerespecteerd en of gehandhaafd? Voila, de huidige situatie.

    Weer zon lijk uit de kast van pinokkio bulldozer markie mark, bij velen zo geliefd deze psychopaat. Maar goed, da was Hitler ook.
    Huidige regering is tenminste eerlijk, maar dan nog hoef je van een politica alleen te verwachten dat ie niks doet, of t probleem groter maakt. Oplossend vermogen is haar onbekend.

  4. Probleem zit niet in product, maar met de gebruiker. Auto’s kunnen ook 250km uur rijden en toch houden we ons aan de regels. En het opvoeren, is dat niet van alle tijden, man dat deden we in ons jeugd ook al 40 jaar geleden. Pure hypocrisie

    • Helemaal mee eens. Ophouden met dat betuttelen. Iedere ouder van deze kinderen weten nu onderhand wel wat zo’n bike doet en hoe gevaarlijk dit kan zijn. En toch doen die gasten dat (opvoeren enz). Ik deed vroeger niet anders. En daarbij geven ze zichzelf toch al antwoord? In 2024, 4200 meer bekeuringen uit geschreven dan jaar daarvoor🤷‍♂️. Gewoon handhaven, de regeltjes zijn d’r al.
      Nog ff en je mag niks meer hier in klotistan.

      • Het zijn niet de fatbikes,maar degene die er opzit. Opgevoerd en betrapt? Innemen en als pakketje teruggeven. Dan is het ws snel afgelopen met het opvoeren. .Het toverwoord ::HANDHAVEN,!!!!

  5. Wat een zwaktebod van deze minister. Heeft hij hier maanden lang over moeten nadenken?
    Heeft hij zich wel echt in de materie verdiept?
    Laat ik beginnen dat voor iedere electrische fiets een minimum leeftijd zou moeten gelden van 16 jaar. Nu ,ie je zelfs kinderen vanaf een jaar of 8 erop rijden. Of het nu een gewone fiets is of een fatbike het gast om het feit of ie zelfstandig kan rijden zonder trapondersteuning. Het gast niet om de dikte van de banden. Zodra een fiets zonder mee te trappen zelfstandig kan rijden is het een snorfiets geworden. Dan gelden de volgende regels: Ook weer die min.leeftojd van 16, min.rijbrwijs AM (dat kun je dus niet eisen van iemand van 14 want die kan zo’n rijbewijs nog niet verkrijgen), verzekeringsplicht, helmplicht en max.snelheid 25 km./ uur. Zo simpel is het.

  6. Waar een wil is, is een weg: overal hangen kamera’s toch? Tijd voor herintroductie van…..
    Het fietsplaatje! Voor electrische fietsen, herkenbaar voortaan en net zo relaxed als de fatbikers, gewoon vanuit de luie stoel bonnen sturen!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear