Er zullen een hoop mensen zijn die niets liever zouden doen dan een dikke diesel kopen, als geld een minder grote rol zou spelen. Maar als je nu kijkt naar aanschaf, vaste lasten, afschrijving en de vrees dat je niet meer overal mag komen, dan snap je dat een hoop mensen overstappen naar benzine of elektrisch. Ergens jammer, want dikke diesels rijden vorstelijk. En dat weten mensen met wat grotere budgetten blijkbaar ook, want het kleine groepje dieselaars pakt het groots aan.

Uit cijfers van het document Mobiliteit in Cijfers Auto’s 2024 van de RAI Vereniging blijkt dat dieselaars gemiddeld 92.117 euro uitgeven aan een nieuwe auto. Dat is fors meer dan de EV-rijder die gemiddeld 52.439 euro uitgeeft. Opvallend is de PHEV-koper: die geeft gemiddeld 74.553 euro uit. De doorsnee benzinerijder geeft 35.373 euro uit en hybride-rijders 39.994 euro. Het gaat hier om de cijfers van 1 januari van dit jaar tot 31 mei van dit jaar.

Niet veel dieselauto’s

Vorig jaar werden er net iets meer dan 4.000 nieuwe personenauto’s met een dieselmotor verkocht. Dit is een kleine 1,1 procent van alle nieuwe auto’s in 2023. Afgelopen maand was het aandeel slechts 0,8 procent. Het is dus relatief een kleine groep kopers en waarschijnlijk zijn het de grote aankopen die de gemiddelde prijzen flink opstuwen. Bovendien zijn het vaak de dikkere Duitse auto’s die je nog met een diesel kunt kopen.

Ook belangrijk om te weten is dat het hier gaat om personenauto’s. Alle busjes van ondernemers worden niet meegenomen in de statistieken. In het zogenoemde N-segment van bestelauto’s is de gemiddelde prijs 95.070 euro voor diesels, maar dit zijn dus niet de witte busjes met stalen velgen, maar waarschijnlijk eerder de dikke personenbusjes op 18-inchers. Daarnaast zijn er haast geen kleine dieselauto’s in Nederland, dus het gemiddelde zal altijd hoger uitvallen.

Bepaalde EV-rijders geven gemiddeld 1,5 miljoen euro uit

De onderstaande tabel is sowieso interessant om even door te nemen. Zo zie je dat in het H-segment (volgens RAI het ‘Upper Sports’-segment) de gemiddelde koper 1,5 miljoen euro uitgeeft. We gokken dat er maar één auto verkocht is in dit segment, en dat is de Rimac Nevera. Bij de PHEV’s trekt het H-segment de boel ook omhoog: dit kunnen best eens wat Ferrari SF90’s zijn.

Gemiddelde aanschafprijs van auto’s naar brandstofsoort

Brandstof Jaar 2024BenzineDieselLPGHybridePlug-in HybrideElektrisch
Totaal€ 35.373€ 92.117€ 23.646€ 39.944€ 74.553€ 52.439
Segment A€ 20.075€ 22.311€ 26.558
Segment B€ 30.880€ 35.482€ 23.064€ 32.498€ 41.147€ 42.607
Segment C€ 42.468€ 60.126€ 26.366€ 43.739€ 50.529€ 50.514
Segment D€ 59.731€ 112.038€ 57.501€ 72.626€ 54.348
Segment E€ 203.813€ 135.782€ 110.274€ 109.830€ 97.755
Segment F€ 274.231€ 213.465€ 214.192€ 178.730€ 153.425
Segment G€ 111.504€ 181.949€ 143.214
Segment H€ 330.237€ 454.129€ 1.518.160
Segment I€ 449.768€ 218.624€ 507.280
Segment N€ 47.767€ 95.070€ 76.701€ 68.812€ 63.157
Segment O€ 147.430€ 73.558€ 72.908€ 59.251
Gegevens: RDC | Bewerking: RAI Vereniging

Uitleg segmenten volgens RAI

SegmentBeschrijvingVoorbeelden
Segment ASubmini’sKia Picanto, Toyota Aygo
Segment BKleine auto’sVolkswagen Polo, Ford Fiesta
Segment BCity MPVKia Soul
Segment BCity SUV/CUVHyundai Kona, Renault Captur
Segment CKleine middenklasseFord Focus, Volkswagen Golf
Segment CLower Family MPVBMW 2-Serie Gran Tourer, Renault Grand Scenic
Segment CLower Family SUV/CUVKia Niro, Volvo XC 40
Segment DMiddenklasseTesla Model 3, BMW 3-serie
Segment DUpper Family MPVMercedes EQV, Renault Espace
Segment DUpper Family SUV/CUVAudi E-tron, Skoda Kodiaq
Segment EHogere middenklasseMercedes E-Klasse, Audi A6
Segment EExecutive SUV/CUVBMW X5, Volvo XC 90
Segment FGrote auto’sBMW 7-serie, Mercedes S-Klasse
Segment FLower Luxury SUV/CUVPorsche Cayenne, BMW X7
Segment GSportieve modellenMazda MX-5, Audi TT, BMW Z4
Segment HSportwagensPorsche A11, Mercedes-AMG GT, Jaguar F-Type
Segment IZeer groot en luxueusRolls Royce Dawn, Bentley Continental, Porsche Panamera
Segment IUpper Luxury SUV/CUVLamborghini Urus, Bentley Bentayga
Segment NBestelauto’sMercedes Sprinter, Ford Transit, Volkswagen Transporter
Segment ONiet ingedeeld

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)