Dat benzine in Nederland niet goedkoop is, weten we onderhand allemaal. Maar weet jij hoeveel je gemiddeld betaalt per 100 kilometer die je rijdt? Dat gaat de Rijksoverheid voor Ondernemend Nederland laten zien, denken ze. Als onderdeel van een proef in de Europese Unie laten acht tankstations in Nederland vanaf juni zien wat de kosten zijn van 100 kilometer rijden met een bepaalde brandstof.
In de proef worden zes brandstoffen meegenomen: benzine, diesel, lpg, elektriciteit, waterstof en groen gas. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen reguliere en premium brandstoffen, wat dan weer jammer is. Ze laten de gemiddelde kosten per 100 kilometer zien van vijf segmenten: A, B, C, D en E. Wat grofweg neerkomt op VW Up, VW Polo, VW Golf, VW Passat en grotere modellen zoals een Audi A6. Voor de berekeningen werden verschillende automodellen van verschillende merken genomen.
Wel heel globaal
En dat is toch wat vreemd. Want een Golf kan een 1,0-liter driecilinder zijn of een 2,0-liter Golf R met 300 pk. Hetzelfde geldt nog sterker voor de grotere segmenten, waar je bijvoorbeeld een normale A6 en een RS 6 hebt. Bovendien is het verbruik van een auto zeer afhankelijk van de bestuurder en de omstandigheden. De bestuurder helpen met een berekening maken wat autorijden voor hem precies kost, is dan ook niet het doel van de Europese pilot.
‘De EU wil met het weergeven van brandstofprijzen mensen meer informatie geven om de autokeuze te maken die bij hen past’, schrijft de Rijksoverheid. Eigenlijk is het dus een middel om mensen over te laten stappen op andere brandstoffen, door ze op de financiële voordelen te wijzen. Vanaf juni dit jaar willen ze dat er bij tankstations in heel Europa indicatieve kosten zichtbaar zijn voor het laden of tanken per 100 kilometer. Landen als Frankrijk, Duitsland en Griekenland starten in de komende maanden ook met de proef.
Gemiddelde brandstofkosten per 100 kilometer
Reacties
Roel heeft op 12 januari 2020 geschreven:
Jammer dat ze er niet bij zetten wat een SUV extra kost vergeleken bij een hatchback binnen hetzelfde segment…
Freek vermeeren heeft op 10 januari 2020 geschreven:
En als we dan met zijn allen overstappen naar waterstof of elektrische auto’s dan gaan daar de prijzen fors omhoog zo werkt dat in Nederland hè fijn zo’n kabinet geldwolven zijn het.
Roel heeft op 12 januari 2020 geschreven:
Jammer dat ze er niet bij zetten wat een SUV extra kost vergeleken bij een hatchback binnen hetzelfde segment…
Freek vermeeren heeft op 10 januari 2020 geschreven:
En als we dan met zijn allen overstappen naar waterstof of elektrische auto’s dan gaan daar de prijzen fors omhoog zo werkt dat in Nederland hè fijn zo’n kabinet geldwolven zijn het.