Klas, wie weet wat een Rolls-Royce is? Als je het niet weet, ga dan maar naar huis. We bellen je ouders wel. Maar wist je ook al dat Rolls-Royce al 115 jaar oud is? En hoe het merk ooit ontstond? Ga maar even zitten – tijd voor een korte geschiedenis van Rolls-Royce
1904
Techneut Henry Royce ontmoet autodealer Charles Rolls. De twee mannen besluiten hun krachten te bundelen en een nieuw bedrijf te beginnen. Bijna een eeuw lang behoudt het merk zijn status als de beroemdste namencombinatie ter wereld, totdat ergens in Amsterdam in 1991 TomTom begint.
1907
De Silver Ghost wordt uitgeroepen tot ‘de beste auto ter wereld’ na in één ruk 23.000 kilometer te hebben gereden in een betrouwbaarheidstest, die de auto dertien keer heen en weer van Londen naar Glasgow voerde. Het opvallendst aan de prestatie was nog wel dat mensen normaliter aan één reisje naar Glasgow voldoende hebben om te besluiten dat ze daar niet willen zijn.
1935
Een motor van Rolls-Royce stuwt ’s werelds eerste auto voort die de grens van 500 km/u doorbreekt. Oké, toegegeven: het was wel een 37 liter grote, 2.300 pk sterke vliegtuigmotor waarmee Malcolm Campbells Bluebird-snelheidsmonster werd uitgerust, maar we kunnen niet op elke slak zout gaan leggen. Nu jij weer, Chiron.
1958
Reclameman David Ogilvy onthult de marketingcampagne voor de nieuwe Silver Cloud, die verklaart: ‘Bij 100 km/u komt het meeste geluid in deze nieuwe Rolls-Royce van het elektrische klokje’. De directie van R-R ontslaat dezelfde dag nog de technicus die verantwoordelijk is voor het uitkiezen van zo’n lawaaiig uurwerk.
1971
De legende wil dat Keith Moon, drummer van rockband The Who, na een woest avondje stappen zijn Rolls parkeert in een hotelzwembad in Flint, Michigan. Als de feiten achter dit verhaal worden gecheckt, blijken er toch een paar zaken niet helemaal correct te zijn afgespiegeld, al gaat het maar om details. Ten eerste: de auto in kwestie was een Lincoln Continental, geen Rolls-Royce. Ten tweede: de auto werd niet een zwembad ingereden, maar stond keurig geparkeerd op land. Maar je weet wat ze zeggen over de seventies. Als je je dat tijdperk goed herinnert, dan heet je waarschijnlijk geen Keith Moon.
1973
De auto- en vliegtuigdivisies van Rolls-Royce worden eindelijk gescheiden, waardoor er een einde komt aan decennia onnodige verwarring waarin klanten die eigenlijk gewoon kwamen voor een Silver Cloud de showroom uitliepen met een 40.000 pk sterke RB211-straalmotor.
1975
De Camargue wordt gelanceerd: de eerste Rolls-Royce die gebouwd is naar metrische eenheden. Tot dat moment werden alle Rolls-Royces qua lengte gemeten in vadems, en qua gewicht in ‘Buckingham Palaces’.
2015
Geruchten doen de ronde dat Rolls werkt aan een SUV. Rolls zegt van niet, maar geeft te kennen dat het bedrijf wel werkt aan een ‘voertuig met hoge zijkanten’. ‘Een voertuig met hoge zijkanten? Hoe ziet zoiets er in vredesnaam uit?’ vraagt de wereld zich af.
2018
Rolls onthult de nieuwe Cullinan. ‘Aha, dus zo ziet een voertuig met hoge zijkanten eruit’, verzucht de wereld. ‘Mag hij nu weer terug onder het laken? Alstublieft?’
Reacties