Het is natuurlijk een beetje kinderachtig om te verwachten dat een automerk een slogan heeft die precies past bij álles wat ze doen. BMW maakt autorijden niet altijd geweldig (maar wel vaak) en soms is er een auto beter dan een Mercedes. Audi heeft als slogan ‘Vorsprung Durch Technik’. Deze zin kun je sowieso goed gebruiken als je wil werken aan je Duitse uitspraak. Audi wilde hiermee aantonen dat ze je juist op het gebied van techniek een – je verwacht het niet – voorsprong hebben.
Nu kun je er een boom over opzetten of het ook daadwerkelijk zo is. Audi heeft namelijk een paar keer de technologische boot gemist. De Audi A4 kun je nog niet als PHEV krijgen, terwijl dat wel kan bij de 3-serie en C-Klasse. Sterker nog, in beide gevallen kon je hun voorganger als plug-in hybride bestellen. Gerhard Döllner – de CEO van het bedrijf – zegt dat Audi wel weer terug wil gaan naar de hoogtijdagen van het merk uit Ingolstadt, zo laat hij weten aan TopGear.
Voorsprong door Techniek met vier pilaren
Het merk met de vier ringen gaat werken met vier pilaren: design, rijdynamiek, aerodynamica en software. Helaas zijn een strakke afwerking en fraai materiaalgebruik niet op het lijstje. Döllner wil dat Audi weer het technologische paradepaardje wordt dat het in de jaren ’80 ook was. Een van de pluspunten uit die periode was de luchtweerstandscoëfficient en is dat nu weer. De Cw-waarde van de zojuist onthulde Audi A6 Limousine is een bijzonder lage 0,21.
Zijn er verder nog schokkende dingen te vertellen? Ja, helaas wel. De laatste betaalbare Audi’s zullen geen opvolger krijgen. Het gaat om de Audi A1 en Q2. Het merk kan er niet voldoende geld op verdienen en het marktsegment is niet meer zo groot als deze ooit was. Ook de Audi Q8 e-tron gaat eruit. Op zich is dat niet zo heel erg schokkend, daar de Q6 e-tron die Q8 min of meer overbodig maakt. Tenslotte staat er een enorm ‘emotionele’ Audi op de planning. Een prijzig vlaggenschip in de geest van de Grandsphere Concept.
Vanaf 2028 gaan de brandstofmotoren eruit
Qua aandrijflijnen voor de korte termijn bezigt Döllner het woord ‘flexibiliteit’. De EV-transitie gaat iets trager dan verwacht en Audi kan zich daarop aanpassen. Wel is de Audi-chef ervan overtuigd dat de EV de enig mogelijke toekomst is, refereren aan het warme weer. Vanaf 2028 zal Audi langzaam de auto’s met verbrandingsmotoren langzaam uitfaseren.
Jeffrem heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Is volgens mij veel en veel te laat