![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2025/02/bmw-x7-nishiki-lounge-g07-blauw-grijs-2025-achterkant-rechts-schuin.jpg)
Binnenkort gaat Alpina ermee stoppen als autofabrikant. De BMW-tuner met fabrieksstatus ziet er geen heil meer in om na 2025 door te gaan met het ombouwen van BMW’s. BMW heeft de naam overgenomen en gaat Alpina als een soort luxe-badge inzetten, naast de M-divisie. Een beetje het Maybach van Mercedes. Nu moeten we het een kans geven om te zien welke kant het opgaat. Tot die tijd kijken we wat de goedkoopste manier is om een Alpina te rijden
Daarbij doen we even één dingetje anders. In Nederland fluctueren de Alpina-prijzen enorm. In Duitsland is er aanmerkelijk méér aanbod en zijn de prijzen ook wat lager, waardoor het eigenlijk altijd loont om er eentje te importeren. We kijken naar de goedkoopste Alpina’s die je kunt kopen, dus dat zijn oudere exemplaren waar niet bijster veel BPM meer opzit bij het importeren. We noemen de vanafprijzen voor redelijk courant ogende exemplaren. Al hebben ze vaak wel meer dan 200.000 kilometer gelopen.
Alpina D3 (E90) uit 2007 – vanaf 9.500 euro
De goedkoopste manier om een échte Alpina te rijden, is de D3. Niet alleen om aan te schaffen, maar ook om op de weg te houden. Het is ook een van de langzaamste Alpina’s ooit gebouwd. Het is de eerste Alpina die in zijn geheel door BMW werd gebouwd. De basis is een niet bijster spannende BMW 320d. De motor kreeg een grotere Garrett turbo, grote intercooler en grotere injectoren. Ook het uitlaatsysteem was anders. Nu ineens had je 200 pk en 400 Nm tot je beschikking waarmee je 238 km/u kan halen.
![Alpina D3 Limousine (E90) blauw (2007) zijkant links schuin voor](https://media.1815.io/topgear/i/width=1920&height=1080/2025/02/alpina-d3-limousine-e90-blauw-2007-zijkant-links-schuin-voor.jpg)
Alpina maakte de D3 om op deze wijze meer aantallen te verkopen en vooral omdat het fiscaal interessant was voor autofabrikanten in Duitsland om schonere auto’s te produceren. Je kan de D3 alleen krijgen als sedan en stationwagon, beide altijd met Getrag-zesbak. Let goed op dat de originele Alpina-wielen er nog op zitten. Die kosten 4.500 euro per set om te vervangen, terwijl de auto slechts het dubbele kost. Let op: ze kunnen episch kaal zijn, zonder bekerhouders of cruisecontrol.
Alpina B10 V8 (E39) uit 1999 – vanaf 14.500 euro
De Alpina B10 was een populair model omdat BMW zelf vrij lang wachtte met de E39 M5. Een andere reden was dat je de B10 kon krijgen als stationwagon. De basis van de Alpina B10 is de BMW 540i. Het slagvolume werd vergroot van 4,4 naar 4,6 liter. Met 340 pk en 460 Nm was het niet zo’n snelle auto als de M5, maar wel een fijnere voor de lange afstanden, zeker vanwege de aanwezigheid van de automaat.
![Alpina B10 V8 (E39) blauw (1998) zijkant rechts schuin voor muur](https://media.1815.io/topgear/i/width=1920&height=1080/2025/02/alpina-b10-v8-46-e39-blauw-1997-zijkant-rechts-voor-schuin.jpeg.jpg)
De BMW E39 begint nu echt ‘een oude auto’ te worden, dus dat betekent dat ie bijna klassiek is. Er staan enkele exemplaren voor rond de 15.000 euro. Vergeet de kilometerstand, die is niet echt relevant voor een Alpina. Onderhoud en staat zijn doorslaggevend. Ga voor een originele met oranje knipperlichten. Het kan nóg goedkoper, maar dan moet je wachten op een B10 3.2 (zescilinder benzine) of D10 (diesel), maar die stonden niet te koop op het moment van schrijven.
Alpina D5 Bi-Turbo (F10) uit 2011 – vanaf 18.000 euro
Dat is wederom een diesel, ditmaal op basis van de 5-serie van de F10-generatie. Dat is volgens kenners nog altijd de fraaiste generatie. In dit geval heb je een zescilinder met twee turbo’s, goed voor 350 pk en 700 Nm, waardoor 278 km/u tot de mogelijkheden behoort. Dan haal je die beloofde 1 op 18 waarschijnlijk niet.
![Alpina D10 Bi-Turbo (F10) grijs (2012) zijkant rechts voor schuin](https://media.1815.io/topgear/i/width=1920&height=1080/2025/02/alpina-d5-biturbo-f10-grijs-zijkant-rechts-voor-schuin.jpg)
Veel Alpina D5’s hebben veel tot zeer veel kilometers gelopen. Dat hoeft in principe geen probleem te zijn. Alpina-eigenaren rijden nu eenmaal veel en met een diesel al helemaal. Het zijn ook bijna allemaal Langstreckenfahrzeugen (mooi taaltje, dat Duits). Zoek er wel eentje die lang van de vorige eigenaar is geweest met deugdelijke onderhoudshistorie. Dan kun jij er nog jarenlang van genieten.
Alpina B3 Bi-Turbo (E92) uit 2008 – vanaf 22.500 euro
Iedereen is nu op zoek naar een E46 (als hobby auto voor erbij) of een F30 (om als eerste auto te gebruiken). Laat die twee voor wat het is en kies deze B3 Bi-Turbo. De basis is de BMW 335i, maar dan met grotere turbo’s, intercooler, Mahle-zuigers (sterker en lichter) en automaat met eigen Alpina-specifieke software. Vanwege de enorme krachten (360 pk en 500 Nm) monteerde Alpina de achteras van de 335d.
![Alpina B3 Bi-Turbo Coupé (E92) groen (2008) zijkant rechts voor schuin](https://media.1815.io/topgear/i/width=1920&height=1080/2025/02/alpina-b3-bi-turbo-coupe-e92-groen-2008-zijkant-rechts-voor-schuin.jpg)
De B3 was leverbaar als sedan, Touring, coupé en cabriolet. De eerste drie eventueel met vierwielaandrijving (Allrad heet dat bij Alpina). Wil je de beste waar voor je geld, zoek dan een coupé met vierwielaandrijving, die zijn het vaak het goedkoopst. Het fijnste is nog de besturing: hydraulisch in plaats van de overgeassisteerde elektrische stuurinstallaties.
Alpina XD3 Bi-Turbo (F25) uit 2013 – vanaf 24.000 euro
Het lijkt erop dat iedereen een Alpina-dieselstationwagon wil; die zijn structureel duurder. In plaats van een D3 Touring of D5 Touring kun je ook een zijsprong maken naar een XD3. De basis is de F25-generatie van de BMW X3, de xDrive35d om precies te zijn. Dat is een hele dikke SUV, maar wordt dus dikker gemaakt met de 350 pk en 700 Nm sterke diesel, enorme 21 inch velgen en frontlip.
![Alpina XD3 Bi-Turbo (F25) blauw zijkant links schuin in bos bomen zonlicht](https://media.1815.io/topgear/i/width=1920&height=1080/2025/02/alpina-xd3-biturbo-f25-blauw-zijkant-links-voor-schuin-boom.jpg)
In Zuid-Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Noord-Italië was deze auto een klein succesje. Een relatief compacte SUV met een enorm sterke diesel was toen een unicum. De Audi SQ5 (ook een succes in de contreien) heeft beduidend minder vermogen en koppel. Het leukste was nog dat niemand ziet dat het een snelle auto is. Die SQ5 had vier uitlaten, de Alpina slechts twee. Bestelde je een donkergrijze zonder Dekoset, kon je anoniem met de familie op wintersport knallen.
Alpina B7 (E65) uit 2007 – vanaf 25.000 euro
Maak je garage blij en zeg dat je een Alpina B7 hebt gekocht. Waarschijnlijk koopt hij dan voor speciaal voor jou een nieuw espressomachine. Dit is namelijk niet de meest betrouwbare auto ooit gebouwd. Op de 4,4-liter V8 schroefde men een mechanische compressor met gemengd succes. Ja, het vermogen is uitstekend, maar het blok kon het net niet helemaal aan. Je vindt ze ook onder de 20.000 euro, maar dan heb je een speciale ‘Motorschaden’-editie.
![Alpina B7 (E65) blauw (2006) links schuin voor](https://media.1815.io/topgear/i/width=1920&height=1080/2025/02/alpina-b7-e65-blauw-zijkant-2006-links-schuin-voor.jpg)
Er staan ook nette exemplaren te koop vanaf zo’n 25.000 euro. Het heeft toch wel iets bijzonders. Het uiterlijk was destijds enorm discutabel, maar als Alpina heeft het wel iets diks. Zeker met die enorme 21 inch-wielen eronder. Deze Alpina heeft een USP: blaffen op de Autobahn, voluit loopt ie 313 km/u. In alle rust.
Conclusie goedkoopste Alpina’s
Zoals altijd kun je bij dit soort overzichten een disclaimertje plaatsen: de goedkoopste auto’s van een duur merk zijn altijd een risico en met Alpina’s dat niet anders. We hebben er al wat oud spul uitgefilterd, dus het zou nog goedkoper kunnen (maar dan heb je echt troep). Wat ons betreft, is de B3 de tofste van het overzicht, die wordt nu een beetje over het hoofd gezien, maar gaat uiteindelijk nog wel een klassieker worden. Die XD3 is een leuke originele allrounder als afschrijving niet uitmaakt.
Reacties