
Binnenkort gaat Alpina ermee stoppen als autofabrikant. De BMW-tuner met fabrieksstatus ziet er geen heil meer in om na 2025 door te gaan met het ombouwen van BMW’s. BMW heeft de naam overgenomen en gaat Alpina als een soort luxe-badge inzetten, naast de M-divisie. Een beetje zoals Maybach bij Mercedes. Dus laten we het een kans geven om te zien welke kant het opgaat. Tot die tijd kijken we wat de goedkoopste manier is om een Alpina te rijden.
Daarbij doen we even één dingetje anders. In Nederland fluctueren de Alpina-prijzen enorm. In Duitsland is er aanmerkelijk méér aanbod en zijn de prijzen ook wat lager, waardoor het eigenlijk altijd loont om er eentje te importeren. We kijken naar de goedkoopste Alpina’s die je kunt kopen, dus dat zijn oudere exemplaren waar niet bijster veel BPM meer opzit bij het importeren. We noemen de vanafprijzen voor redelijk courant ogende exemplaren. Al hebben ze vaak wel meer dan 200.000 kilometer gelopen.
Alpina D3 (E90) uit 2007 – vanaf 9.500 euro
De goedkoopste manier om een échte Alpina te rijden, is de D3. Niet alleen om aan te schaffen, maar ook om op de weg te houden. Het is ook een van de langzaamste Alpina’s ooit gebouwd. Het is de eerste Alpina die in zijn geheel door BMW werd gebouwd. De basis is een niet bijster spannende BMW 320d. De motor kreeg een grotere Garrett-turbo, grote intercooler en grotere injectoren. Ook het uitlaatsysteem is anders. Nu ineens had je 200 pk en 400 Nm tot je beschikking waarmee je 238 km/u kan halen.

Alpina maakte de D3 om op deze wijze meer aantallen te verkopen en vooral omdat het fiscaal interessant was voor autofabrikanten in Duitsland om schonere auto’s te produceren. Je kan de D3 alleen krijgen als sedan en stationwagon, beide altijd met Getrag-zesbak. Let goed op dat de originele Alpina-wielen er nog op zitten. Die kosten 4.500 euro per set om te vervangen, terwijl de auto slechts het dubbele kost. Let op: deze auto’s kunnen episch kaal zijn, zonder bekerhouders of cruisecontrol.
Alpina B10 V8 (E39) uit 1999 – vanaf 14.500 euro
De Alpina B10 was een populair model omdat BMW zelf vrij lang wachtte met de E39 M5. Een andere reden van z’n populariteit was dat je de B10 ook als stationwagon kon kopen. De basis van de Alpina B10 is de BMW 540i. Het slagvolume van de motor is vergroot van 4,4 naar 4,6 liter. Met 340 pk en 460 Nm is het niet zo’n snelle auto als de M5, maar wel een fijne voor de lange afstanden, ook vanwege de aanwezigheid van de automaat.

De BMW E39 begint nu echt ‘een oude auto’ te worden, dus dat betekent dat ie bijna klassiek is. Er staan enkele exemplaren voor rond de 15.000 euro online te koop. Vergeet de kilometerstand, die is niet echt relevant voor een Alpina. Onderhoud en staat zijn doorslaggevend. Ga voor een originele met oranje knipperlichten. Het kan trouwens nóg goedkoper, maar dan moet je wachten op een B10 3.2 (zescilinder benzine) of D10 (diesel), maar die stonden niet te koop op het moment van schrijven.
Alpina D5 Bi-Turbo (F10) uit 2011 – vanaf 18.000 euro
Net als de D3 is dit een diesel, nu op basis van de 5-serie van de F10-generatie. Dat is volgens kenners nog altijd de fraaiste generatie. In dit geval heb je een zescilinder met twee turbo’s, goed voor 350 pk en 700 Nm, waardoor 278 km/u tot de mogelijkheden behoort. Dan haal je alleen die beloofde 1 op 18 waarschijnlijk niet.

De meeste Alpina D5’s hebben veel tot zeer veel kilometers gelopen. Dat hoeft in principe geen probleem te zijn. Alpina-eigenaren rijden nu eenmaal veel en met een diesel al helemaal. Het zijn ook bijna allemaal Langstreckenfahrzeugen (mooi taaltje, dat Duits). Zoek er wel eentje die lang van de vorige eigenaar is geweest, met een deugdelijke onderhoudshistorie. Dan kun jij er nog jarenlang van genieten.
Alpina B3 Bi-Turbo (E92) uit 2008 – vanaf 22.500 euro
Iedereen is nu op zoek naar een E46 (als hobby auto voor erbij) of een F30 (om als eerste auto te gebruiken). Laat die twee voor wat het is en kies deze B3 Bi-Turbo. De basis is de BMW 335i, maar dan met grotere turbo’s, intercooler, Mahle-zuigers (sterker en lichter) en automaat met eigen Alpina-specifieke software. Vanwege de flinke krachten (360 pk en 500 Nm) monteerde Alpina de achteras van de 335d.

De B3 was leverbaar als sedan, Touring, coupé en cabriolet. De eerste drie eventueel met vierwielaandrijving (Allrad heet dat bij Alpina). Wil je de beste waar voor je geld, zoek dan een coupé met vierwielaandrijving, die zijn het vaak het goedkoopst. Het fijnste is nog de besturing: hydraulisch in plaats van de overgeassisteerde elektrische stuurinstallaties.
Alpina XD3 Bi-Turbo (F25) uit 2013 – vanaf 24.000 euro
Het lijkt erop dat iedereen een Alpina-dieselstationwagon wil, want die zijn tweedehands structureel duurder. In plaats van een D3 Touring of D5 Touring kun je ook een zijsprong maken naar een XD3. De basis is de F25-generatie van de BMW X3, de xDrive35d om precies te zijn. Dat is een hele dikke SUV, maar wordt dus dikker gemaakt met de 350 pk en 700 Nm sterke diesel, enorme 21 inch velgen en frontlip.

In Zuid-Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Noord-Italië was deze auto een klein succesje. Een relatief compacte SUV met een enorm sterke diesel was toen een unicum. De Audi SQ5 (ook een succes in die contreien) heeft beduidend minder vermogen en koppel. Het leukste was nog dat niemand ziet dat het een snelle auto is. Die SQ5 heeft vier uitlaten, de Alpina slechts twee. Bestelde je een donkergrijze zonder Dekoset, dan kon je anoniem met de familie naar wintersport knallen. En vind je deze tweedehands, dan kun jij dat ook.
Alpina B7 (E65) uit 2007 – vanaf 25.000 euro
Maak je garage blij en zeg dat je een Alpina B7 hebt gekocht. Waarschijnlijk kopen ze dan speciaal voor jou een nieuw espressomachine. Dit is namelijk niet de meest betrouwbare auto ooit gebouwd. Wat Alpina ermee deed? Op de 4,4-liter V8 schroefden ze een mechanische compressor, maar met gemengd succes. Ja, het vermogen is uitstekend, maar het blok kon het net niet helemaal aan. Je vindt ze ook onder de 20.000 euro, maar dan heb je een speciale ‘Motorschaden’-editie.

Er staan ook nette exemplaren te koop vanaf zo’n 25.000 euro. Aantrekkelijk, want zeg nou zelf, het heeft toch wel iets bijzonders, zo’n grote 7 met Alpina-saus. Het uiterlijk was en is wellicht wat discutabel, maar als Alpina heeft het wel iets diks. Zeker met die enorme 21-inch wielen eronder. Deze Alpina heeft nog iets extra’s: wil je blaffen op de Autobahn, dan loopt ie 313 km/u volgas. En in alle rust.
Conclusie goedkoopste Alpina’s
Zoals altijd kun je bij dit soort overzichten een disclaimertje plaatsen: de goedkoopste auto’s van een duur merk zijn altijd een risico. Met dit lijstje van goedkoopste Alpina’s is dat niet anders. We hebben er al wat oud spul uitgefilterd, dus het zou nog goedkoper kunnen, maar dan heb je wellicht echt troep.
Wat ons betreft is de B3 de tofste van het overzicht, die wordt nu een beetje over het hoofd gezien, maar gaat uiteindelijk nog wel een klassieker worden. Die XD3 is een leuke originele allrounder als afschrijving niet uitmaakt. En wil je een tikkie foute, ruime beuker, kijk dan zeker ook even naar een B7.
Ik ben al jaren fan van Alpina, maar jemig, die prijzen…
Ik zat afgelopen week even te kijken in het Nederlandse aanbod en voor een B4 van 11 jaar oud vragen ze meer dan ik 2 jaar terug voor mijn F36 440i heb betaald die toen 4 jaar oud was.
Dat verschil is wel heel erg groot.
De E65 was een voorbode van de huidige BMW’s. Wat was en is dat toch een lelijk gedrocht.
Rij nu ruim 2 jaar en D5s Touring uit 2019. Zou niet anders meer willen. Beste auto die ik ooit heb gehad. Deze wordt bij mij oldtimer. De kracht, souplesse en comfort die deze auto bied…… Zit regelmatig bij onze Ooster buren waar ik hem even kan uitlaten. Kruissnelheid van rond de 190 km/h is formidabel. Muziekje aan en door kachelen. En ach soms laat ik me verleiden door een andere bolide waarbij we de 300 ook nog wel even passeren😋😜. Maar niet te vaak. Zelfs in Duitsland is dat een beetje snel😉