De goedkoopste auto van Nederland is de Dacia Sandero. Met een prijs van 17.500 euro is hij bijna 10.000 euro voordeliger dan een Volkswagen Polo. Een verstandige koper zal zich afvragen: zit er geen addertje onder het gras? Dat was er inderdaad, maar het is inmiddels officieel van tafel. De goedkoopste auto van Nederland rijdt op LPG, waarvoor de wegenbelasting volgend jaar fors zou stijgen. Maar dat plan is nu geschrapt.

Eerder werd al bekend dat de Tweede Kamer tegen het plan was om de wegenbelasting te verhogen. Deze week heeft ook de Eerste Kamer ingestemd, waardoor de verhoging van wegenbelasting voor LPG-auto’s niet doorgaat. Door de hogere wegenbelasting zouden Sandero-rijders ineens 500 euro per jaar extra gaan betalen.

De Dacia Sandero zou dus vanaf 1 januari 2026 ineens duurder worden in de vaste lasten, waardoor het omslagpunt (het aantal kilometers per jaar waarop LPG voordeliger wordt dan benzine) zou verschuiven. LPG is een stuk goedkoper dan benzine, maar de wegenbelasting ligt hoger. Of je er voordeel uithaalt, ligt dus aan hoeveel je per jaar rijdt. Het omslagpunt ligt door de blijvende korting erg laag. Volgens Dacia ligt het omslagpunt al bij de 5.000 kilometer per jaar. Daar zit je zo aan.

Waarom LPG goedkoper is

De Dacia Sandero op LPG weegt leeg nog geen 40 kilo meer dan de Sandero die alleen een benzinetank heeft. Hierdoor valt de auto in Nederland wél precies in een duurdere categorie van de wegenbelasting. En het is zo dat je iets meer wegenbelasting betaalt over een auto op LPG. Een Sandero op LPG kost tussen 776 tot 824 euro per jaar. De benzineauto kost 452 tot 492 euro per jaar.

Want rijden op LPG is onzuiniger, maar het goedje is een stuk goedkoper dan benzine. Het is in veel gevallen zelfs de helft goedkoper met een prijs die doorgaans rond de 1 euro per liter schommelt. Als je met de Sandero 100 kilometer op benzine rijdt, kost dat je al snel 11 euro. Rij je dezelfde afstand op LPG, dan ben je nog geen 7 euro kwijt. Per kilometer is LPG dus goedkoper.

De Dacia Sandero is de populairste auto in Europa

In Nederland verkoopt de goedkoopste auto niet extreem goed, misschien omdat mensen huiverig waren voor de hogere wegenbelasting. Hier zijn er iets meer dan 2.000 verkocht dit jaar. In Europa zit dat wel anders: alleen vorige maand al verkocht het merk 21.000 exemplaren van de goedkope hatchback. Misschien dat de verkopen volgend jaar wel aantrekken nu blijkt dat de Sandero op LPG ook goedkoop blijft in gebruik.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear