
Er zijn op dit moment heel weinig betaalbare auto’s. Fabrikanten slaan vaak de kleinere segmenten over. Het A-segment (Fiat Panda, Kia Picanto) bestaat bijna niet meer, en ook het B-segment (Volkswagen Polo, Peugeot 208) wordt steeds kleiner. Aangezien dit de goedkoopste segmenten zijn, betekent dat ook dat betaalbare auto’s steeds schaarser worden. Daarom gingen we de automerken langs om te zien wat anno 2025 de goedkoopste auto’s van Nederland zijn.
Zoals een wijs man ooit zei: je mag je ergens over verbazen, maar niet laten verrassen. En tóch waren we verrast tijdens onze zoektocht naar de goedkoopste auto’s van Nederland. Als bovengrens stelden we 20.000 euro. Nog niet zo heel lang geleden had je voor dat bedrag zo’n tien tot vijftien modellen. Tegenwoordig ligt dat aantal een stuk lager.
Hoeveel auto’s kosten dan minder dan 20.000 euro?
Ja, zorg eerst even dat je goed zit. Er zijn namelijk maar vijf auto’s in Nederland die goedkoper zijn dan 20.000 euro. Dat is bijzonder weinig. De goedkoopste auto van Nederland is nog altijd de Dacia Sandero, die er is vanaf 18.200 euro. Ruim, sober, betaalbaar, en biedt eigenlijk alles wat je nodig hebt. Met 100 pk is-ie ook nog eens adequaat gemotoriseerd. Het is alleen wel duidelijk een auto die niet echt modern meer aanvoelt.

Op nummer twee staat de Dacia Spring. Dat is dan wel de versie met 45 pk, waarbij je je kunt afvragen of het een volwaardige auto is. De versie met 65 pk kost 19.990 euro – ook nog nét onder de 20 mille. Een van de populairste auto’s is de Kia Picanto, en die staat ook in de lijst. Een prima A-segment hatchback voor 19.795 euro. Een klein addertje onder het gras: je hebt slechts vier zitplaatsen in plaats van vijf.
Een nieuwkomer is de Leapmotor T03, waarvan de instapper – ‘Design’ genaamd – verkrijgbaar is vanaf 19.950 euro. In tegenstelling tot de Spring is de T03 wél een volwaardige auto. De laatste auto die nét onder de twintig mille weet te duiken is de Fiat Panda. Deze generatie gaat al wat langer mee en was ooit verkrijgbaar voor minder dan 10.000 euro. De huidige Panda is completer (airco is nu standaard), en je krijgt de Hybrid-versie met 70 pk. Maar het blijft een flinke sprong in prijs.
Goedkoopste auto’s van Nederland onder de 20.000 euro
Positie | Model | Uitvoering | Prijs |
1 | Dacia Sandero | Eco-G 100 Essential | 18.200 euro |
2 | Dacia Spring | Expression Electric | 18.900 euro |
3 | Kia Picanto | DynamicLine 1.0 4-zits | 19.795 euro |
4 | Leapmotor T03 | Design | 19.950 euro |
5 | Fiat Panda | 1.0 | 19.990 euro |
Zijn er dan niet meer goedkope auto’s?
Jawel, die zijn er wel – ze zijn alleen niet écht goedkoop meer. De goedkoopste Hyundai i10 kost tegenwoordig al 20.990 euro. De Toyota Aygo X is een andere A-segmentauto, maar met een vanafprijs van 21.250 euro is-ie niet heel bereikbaar meer. Je komt dan al dicht in de buurt van het B-segment. Een Seat Ibiza is er immers al vanaf 22.890 euro. Kortom: als je op zoek bent naar de goedkoopste auto van Nederland, weet dan dat ‘goedkoop’ inmiddels een relatief begrip is geworden.
Maar dat zijn allemaal vanafprijzen. Neem bij die Sandero een andere kleur, handmatige airconditioning en een trekhaak, dan zit je al over die €20.000. Conclusie: Als je wat opties wilt, vind je in Nederland geen enkele nieuwe auto onder €20.000.