Auto’s worden duurder. Dat is een onoverkomelijk feit. Maar het financiële plaatje is natuurlijk slechts één kant van het verhaal. Auto’s evolueren ook in rap tempo. Daar moesten we aan denken toen we de nieuwe vanafprijs van de Renault Symbioz doorgestuurd kregen. Renault heeft het hele modelgamma flink overhoop gegooid de afgelopen twee jaar, en de Symbioz is een van de nieuwkomers.

De Symbioz kwam begin dit jaar uit, maar dat waren overwegend de duurdere uitvoeringen. Nu is er dan eindelijk de instapper, en wij vroegen ons eigenlijk af: wat krijg je dan voor dat geld? De prijs van de goedkoopste Renault Symbioz is namelijk 34.990 euro. Vaak hebben instappers niet eens een naam, maar Renault geeft deze de toevoeging Evolution mee. Renault schrijft het zonder hoofdletter.

Wat krijg je dan voor die 34.990 euro?

Nu denken wij bij het horen van de naam ‘Evolution’ aan straatversies van competitieauto’s met extra spoilers, maar het is hier slechts een uitvoering. Items zoals een infotainmentscherm, parkeersensoren achter, cruisecontrol, automatische airco en dergelijke zijn standaard. Handmatig slingeren is tegenwoordig niet meer aan de orde in deze klasse. Natuurlijk, jouw auto is ongetwijfeld luxer uitgerust, maar heb je die luxe ook echt nodig?

Renault Symbioz Evolution 145 (2024) rood zijkant

Krijg je dan een 0,8-liter grote droogtrommelmotor met handgeschakelde driebak? Nee, niets van dat alles. Het is een combinatie van een atmosferische 1,6-liter viercilinder en een elektromotor. Samen zijn ze goed voor 145 pk en 255 Nm. De transmissie is een achttraps automaat. Dus qua aandrijflijn hoef je je niet bekocht te voelen. Alhoewel, de 0-100 km/u sprint is in 10,7 seconden gedaan, terwijl de topsnelheid 170 km/u bedraagt. Daar ga je geen races mee winnen.

Is de goedkoopste versie van de Renault Symbioz een goede aanbieding?

De auto is 4,413 meter lang, 1,797 meter breed, 1,57 meter hoog en de wielbasis bedraagt 2,638 meter. Dat zijn eigenlijk wat vreemde verhoudingen. De lengte suggereert C-segment, en Renault zelf spreekt ook van een C-segmentauto. Maar de wielbasis en vooral de breedte doen meer denken aan het kleinere B-segment. Er is 434 liter bagageruimte, wat weer keurig is voor een C-segmentauto.

Lees ook: hoe rijdt de Renault waar je nog nooit van gehoord hebt gehoord?

Dus, is 34.990 euro veel geld? Nou ja, opzich wel. Renault presenteert de Symbioz als een volwaardige C-segmentauto. En een C-segmentauto voor 35 mille is een scherp aanbod, want een Golf met handbak is duurder. De techniek is afkomstig van een Renault Captur. Renault heeft het platform opgerekt om er een C-segmentauto van te maken.

Dat hoeft niet per se erg te zijn, maar het verschil tussen B- en C-segment zit niet alleen in de afmetingen. Ook qua raffinement, verfijning en techniek zijn er duidelijke verschillen. Dus: goedkoop als Golf tegenhanger, maar duur voor een Polo-tegenhanger. Ga vooral een proefrit maken om uit te zoeken in welke categorie jij hem vindt vallen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)