Stel, je bent op zoek naar een nieuwe auto. Je hebt even gekeken naar de nieuwprijzen en bent je helemaal kapot geschrokken. Niet alleen boodschappen, smartphones en Labradorpups zijn duurder geworden, auto’s eveneens. Net als met die zojuist genoemde smartphones kun je je soms afvragen of upgraden naar het nieuwste model wel noodzakelijk is. Daarom gingen we op zoek naar hele dikke SUV’s die er heel erg duur uitzien, maar verrassend goedkoop zijn.

En voordat je belast wordt met een oudere diesel met een half miljoen op de klok, hebben we een voorwaarde: het moet een hybride zijn. Als de collega’s en klanten jouw auto zien en ze beginnen over het milieu, kun je zeggen: ‘het is een hybride, hé!’. Nu willen we niet zeggen dat een GroenLinks-lidmaatschap bij de prijs inbegrepen is, maar alle beetjes helpen, toch?

Cadillac Escalade – 14.995 euro

Niet de eerste waaraan je denkt bij een goedkope zuinige SUV. Ook General Motors moest op een gegeven moment duurzaam worden. Dat deden ze met de Chevrolet Tahoe Hybrid en het luxe broertje, de Escalade Hybrid. Het idee erachter was om de rijervaring en beleving van de Escalade intact te houden, maar dan iets zuiniger en efficiënter. Het was eigenlijk een behoorlijk vernuftige hybride-opstelling, met twee elektromotoren en een CVT-automaat.

Cadillac Escalade Hybrid wit (2009) zijkant rechts schuin voor

goedkope suv

Gelukkig is een 6,0-liter V8 nog gewoon aanwezig. Wel is deze iets meer op zuinigheid afgesteld, met 334 pk uit bijna zes liter slagvolume. Het is een heerlijk rustgevende combinatie. En dat voor minder dan 15.000 euro. Hoewel je aan sommige details de leeftijd kunt afzien, valt het minder op omdat je ze zo weinig ziet. Daarbij is een enorm grote SUV vooral een enorm grote SUV: dat maakt altijd indruk.

BMW X5 xDrive40e High Executive – 19.950 euro

Wat? Zijn deze zó goedkoop? Voor minder dan 20 (en met wat kilometers ook minder dan dat) heb je een keurig exemplaar. De BMW X5 in hybride-vorm heeft een paar handigheidjes. Zo ‘plant’ de auto de motoren in tijdens de rit. Op de snelweg laadt ie de accu een beetje bij, voor de rit in de stad kan deze op de elektromotor verder rijden. Erg slim.

BMW X5 xDrive40e (F15) grijs (2015) zijkant links schuin voor

Ondanks dat er BMW op staat, rijdt het niet als een BMW. De viercilinder klinkt wat lijzig en hees en de X5 is bijzonder zwaar. Daarom gewoon lekker op deellast rijden, dan vallen die nadelen niet op. Het zijn wel zeer comfortabele auto’s, dus zoek er bij voorkeur eentje zonder het M-sportpakket, dat is een beetje misplaatst op deze goedkope SUV.

Lexus RX450h Luxury – 21.750 euro

Lexussen zijn normaal gesproken erg duur tweedehands. Een deel van de kwaliteiten – de geroemde betrouwbaarheid – komt natuurlijk pas een paar jaar later erg van pas. Bij de RX lijkt dit mee te vallen, want deze is relatief betaalbaar. Voor iets meer dan twintig mille heb je een facelift-exemplaar met de fameuze Spindle Grille.

Lexus RX450h grijs zijkant rechts voor rijdend

De Lexus RX is absoluut geen dynamische auto en probeert dat ook niet te zijn. De samenwerking van de elektromotor en V6 is uitstekend. Echt snel is de RX450h niet en qua zuinigheid valt het ook tegen: 1 op 11. Maar die kun je altijd halen, want het is een gewone hybride, niet PHEV die eerst eventjes elektrisch rijdt en daarna 1 op 6 loopt.

Volvo XC90 T8 – 22.750 euro

Als je nu in de Volvo-showroom gaat, zie je de XC90 daar nog steeds zijn. Het is exact dezelfde modelgeneratie, alleen twee (milde) updates verder. Zelfs de aandrijflijn is in basis gelijk: een viercilinder met turbo, supercharger met 320 pk die de voorwielen aandrijft en een elektromotor doet de achterwielen. Omdat de auto (op papier) heel zuinig was, kon je de XC90 T8 tegen zeer gunstige voorwaarden rijden.

Volvo XC90 T8 Inscription (2015) zijkant links schuin voor

goedkope suv

Een van de grootste pluspunten van de Volvo XC90 is diens interieur. Dat is namelijk nog steeds heel erg fraai. Mooie materialen, fraaie afwerking en geweldige stoelen. Tip: probeer er eentje te vinden met de Bowers & Wilkins-installatie. Dan hoef je niet naar die rauwe viercilinder te luisteren. In Nederland zijn ze zeer goed te vinden, voor 25.000 euro (minder dan een nieuwe Polo) heb je er al eentje.

Porsche Cayenne S eHybrid – 24.995 euro

Leuk weetje: de Porsche Cayenne heeft al sinds 2009 exact de wielbasis, wat suggereert dat de basis van een oude Cayenne en de nieuwste min of meer gelijk is. Er zijn wel wat verschillen, ze blijven wel innoveren bij Porsche. Maar dan wel op een bestaand platform. Voor de mensen die het Porsche-nieuws niet op de voet volgen, ziet dit eruit als een Cayenne. Zeker als je hem netjes en origineel laat.

Porsche Cayenne S e-Hybrid (958) beige (2015) zijkant links schuin voor

Voor minder dan 25.000 euro heb je er een voor de deur staan. Zeker deze faceliftmodellen (e-Hybrid, niet gewoon Hybrid) zijn de moeite waard. Die kun je nog stekkeren voor de kleine afstandjes. In de folder stond dat het een SUV die rijdt als een Porsche. Dat klopt niet helemaal, maar van alle SUV’s rijdt de Cayenne wel het beste, als sportiviteit je ding is.

Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro – 26.950 euro

Ook Audi kon eventjes meeliften op de PHEV-hype. Het is een zogenaamde dieselhybride, dus waarschijnlijk een doorn in het oog van de ware Evangelist. Je hebt immers de nadelen van een diesel met de nadelen van een EV. En toch zijn het waanzinnig prettige reisauto’s. Je kunt alle steden in (want Euro 6), maar als je wilt dus ook geheel elektrisch.

Audi Q7 e-tron TDI (4L) Grijs (2016) zijkant links schuin voor

goedkope suv

De samenwerking tussen de dieselmotor en elektromotor is uitstekend. Bij sommige ouderwetse PHEV’s voel je echt wanneer de verbrandingsmotor erin komt, maar niet heer. Alles gaat soepel en rustig. Wat het helemaal mooi maakt, is dat er een hoop te koop staan voor minder dan 30.000 euro. En dan heb je het over een auto van de huidige generatie die je nog steeds kunt kopen. De ideale goedkope zuinige SUV waarvan iedereen denkt dat die veel duurder is dan deze is.

Range Rover SDV6 hybrid Autobiography – 39.950 euro

Je kunt je afvragen of 40.000 euro nog ‘betaalbaar’ is. In absolute termen is het heel erg veel geld, maar relatief gezien een koopje. Voor dit bedrag heb je namelijk een echte Range Rover. Geen Sport of Evoque, maar een ‘echte’. Het is er eentje van de vorige generatie (L405), maar wel een relatief verse mét diesel en hybridetechniek onder de kap.

Land Rover Range Rover SDV6 Hybrid Autobiography (L05) blauw zilver (2015) zijkant links schuin voor

Om te rijden is het nog altijd een machtige ervaring. Je zit hoog en rechtop, waardoor je je verheven gaat voelen ten opzichte van de mensen die geen Range Rover hebben. Qua looks lijkt deze generatie best veel op de huidige, dus je rijdt niet overduidelijk in een oud model rond. Dus ja, het is alsnog 40 mille, maar iedereen denkt dat deze Range Rover vier keer zo duur is. In dat opzichte is het een goedkope SUV.

Conclusie goedkope doch zuinige SUV’s

Er is uiteraard een reden waarom deze auto’s zo goedkoop zijn: de kosten om het rijdend te houden zijn dat absoluut niet. Motorrijtuigenbelasting, verzekering en verbruik – ondanks dat het hybrides zijn – zijn van een andere orde. Ook kosten als afschrijving en onderhoud hakken er stevig in. Dat gezegd hebbende, je rijdt een auto die op veel vlakken no behoorlijk up-to-date is. Dus welke moet je dan kopen uit dit overzicht? Dat hangt uiteraard af van je gebruik.

 Nuchter beschouwd is de Lexus de enige die serieus kan overwegen. De Cayenne is een van de goedkoopste manieren om lid te kunnen worden van de Porsche Club Nederland. Onze voorkeur gaat met deze prijzen uit naar de Volvo. Die is nauwelijks verouderd, het land staat er vol mee en je kunt er met zeven mensen in.

Reacties

  • Björn heeft op 26 januari 2025 geschreven:

    Hier in België vind je hier en daar ook nog wel een Mercedes GLE 350de voor minder dan €40.000.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)