Bij Tesla is het altijd gissen hoeveel waarheid er schuilt in officiële claims over modelintroducties en de data die daarmee gepaard gaan. Maar dit nieuws is niet officieel, dus het zou zomaar eens kunnen kloppen. Vier verschillende bronnen bevestigen aan Reuters dat er een goedkopere Tesla onderweg is met de codenaam Redwood. Dit zou af te leiden zijn uit contacten van Tesla met verschillende toeleveranciers. Volgens twee van de bronnen wordt het, niet geheel verrassend, een compacte crossover en zouden er 10.000 exemplaren per week van de band moeten gaan rollen.
Tesla’s CEO Elon Musk heeft het al sinds jaar en dag over een ‘Tesla voor de massa’ met een instapprijs van zo’n 25.000 dollar. Het project schijnt even in de kast te hebben gestaan, maar zou inmiddels dus weer in volle gang zijn. Drie van de vier bronnen noemen een productiestart in juni 2025.
Een goedkopere Tesla én een zelfrijdende taxi
Het plan zou zijn om naast deze Redwood ook zelfrijdende taxi’s op hetzelfde platform te gaan produceren. Dit idee zette Musk eerder uiteen in zijn biografie, die in september uitkwam. Ook zei hij in 2022 dat de robotaxi van Tesla in 2024 het levenslicht zou moeten gaan zien. Dat lijkt dus in ieder geval een jaartje later te worden, aangenomen dat de klantenauto als eerste verschijnt.
De goedkopere Tesla zou in eerste instantie in de fabriek in Texas moeten worden gebouwd. Naar alle waarschijnlijkheid zal Berlijn volgen, en ook het opzetten van een nieuwe fabriek in India behoort tot de mogelijkheden. Het merk mag er vaart achter zetten; met betaalbare EV’s als de Renault 5, Citroën ë-C3 en Volkswagen ID.2 rap in aantocht lijkt het erop dat deze Tesla nu eens niet voor de troepen uit loopt.
maarten heeft op 25 januari 2024 geschreven:
Quote uit het artikel: “Verschillende bronnen bevestigen het nieuws dat de ‘Tesla voor de massa’ er nu echt aan komt.”
De enige bron die relevant is, is natuurlijk die van de CEO en CFO van Tesla zelf:
In hun recente communicatie, die gisteren plaatsvond, hebben zij aangegeven dat de opbouw van de productielijn in Austin gepland staat tegen het einde van het komende jaar. Echter, ze benadrukten expliciet (!) dat deze planning met enige voorzichtigheid moet worden benaderd en niet als een onvoorwaardelijke belofte moet worden beschouwd, gezien de mogelijkheid van onverwachte vertragingen.
Deze nuance, die zelden wordt belicht in de media, is te beluisteren via de volgende link: https://www.youtube.com/live/A_2Z-AEtdAg?si=jTw0hDa2UMRmjiFS&t=1221
Nu we het toch over Tesla hebben, waar “sommigen” denken dat het een kwetsbare positie inneemt; hoe handhaven ze zich in een tijd waarin “ze de auto’s niet aan de straatstenen kwijtraken” en “de marges nul of negatief zijn”?
In het boekjaar 2023 bedroeg de operationele kasstroom van Tesla 13,3 miljard. Om dit in perspectief te plaatsen, is dit ongeveer de helft van de 28 miljard die de VW-groep in 2022 genereerde met merken als VW, Audi, SEAT, ŠKODA, Porsche, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Ducati, MAN en Scania, SAMEN. Hun cijfers voor 2023 zijn nog niet beschikbaar.
Tesla’s vrije kasstroom in 2023 was 4,4 miljard, terwijl de volledige VW-groep (inclusief alle submerken van hierboven) in 2022 5,8 miljard genereerde. (wederom, cijfers voor 2023 zijn nog niet beschikbaar.)
Bovendien liet Tesla in 2023 een groei van 125% zien in “energy deployment”, waarbij ruim 14 GWh aan hun batterijen werden ingezet door netbeheerders om de stabiliteit en capaciteit van de elektriciteitsvoorziening te vergroten. Dit wijst verder ook op een aanzienlijke groeimarkt voor de komende decennia.
Deze cijfers bieden een feitelijk overzicht. Uiteraard is een grondige analyse van verslagen noodzakelijk om de exacte opbouw van de cijfers en de invloed van incidentele factoren te begrijpen, zoals bij elk bedrijf het geval is. Mocht het je interesseren, je vind de verslagen op de website van Tesla.
Wat betreft de prognose voor 2024: het wordt beschouwd als een tussenjaar met een iets minder snelle groei dan voorgaande jaren. De focus zal liggen op het opzetten van nieuwe productielijnen, het verder verlagen van de kosten per auto (COGS) om de prijzen van auto’s te verlagen zonder de gezonde winstmarge te schaden, het uitrollen van FSD V12 en het voorzien van de Model Y van een facelift, vergelijkbaar met die van de Model 3 in 2023, de start van de bouw van Gigafactory Mexico, die in 2026 operationeel moet gaan worden en als laatste, verder met de ontwikkeling van de Tesla bot.
Maarten VD heeft op 26 januari 2024 geschreven:
@maarten, bij de concullega’s van Autow**k is er ook een Tesla spambot en die kopieert letterlijk al jouw Tesla spam van hier naar daar. Oh wacht… Het is dezelfde Jehova’s getuige met dezelfde spam.
Peter heeft op 27 januari 2024 geschreven:
Ze kunnen die website beter Chinaweek noemen met al die propaganda die ze daar plaatsen. De redactie daar is duidelijk gezwicht voor het Chinese bloedgeld.
Jaimy heeft op 25 januari 2024 geschreven:
Dude heb jij geen leven ofzo met die eindeloze teksten met tesla promo???
Maarten heeft op 25 januari 2024 geschreven:
Dit zouden jullie zelf nooit opzoeken, maar tegelijkertijd wel van alles veronderstellen en denken dat jullie de feiten allemaal wel zien en snappen.
Nu heb je dus de echte info, in plaats van de emotionele bagger die je bij je commentator vriendjes leest.
Dank je trouwens voor je emotionele reactie.
Wat betreft je vraag over mijn leven, dat gaat prima, dank je wel. Gaat het met jouw leven ook goed? Wat zijn we toch lief en zorgzaam naar elkaar toe.
Henk heeft op 26 januari 2024 geschreven:
Mijn ervaring nadat ik hier tientallen discussies gelezen heb, is dat jouw ‘feiten’ een soort van alternatieve waarheid zijn á la Trump, Baudet of de Iraakse propaganda minister. Het zijn alleen ‘feiten’ die aansluiten bij de conclusie die je vooraf al bedacht had en werkelijke feiten die daar niet bij aansluiten negeer je.
Charly heeft op 26 januari 2024 geschreven:
Zeker en dan noemt hij zijn leugens ook nog de echte waarheid. Alleen maar arrogantie om zijn onzekerheid te compenseren.
Pedro Salerno heeft op 25 januari 2024 geschreven:
Op de renderings zijn de verhoudingen erg vreemd. Ik hoop dat deze niet net zo lelijk wordt als de 3, Y en X.
maarten heeft op 25 januari 2024 geschreven:
Renders zeggen niets, plaatjes ook niet.
Sommige dingen moet je in het echt zien, kan niet wachten tot de CT in de EU te zien is, niet mooi, wel erg vet.
https://youtu.be/w0lVkIhJjgI?si=2W8Da-grbX_joPCF&t=105
@maarten heeft op 25 januari 2024 geschreven:
Die extreem onveilige auto komt nooit Europa in. Onze wetgevers zijn gelukkig wel bezig met de veiligheid van de mensen op straat in plaats van zo veel mogelijk campagnedonaties binnenhalen van miljardairs die ook iets met Twitter doen.
Maarten heeft op 25 januari 2024 geschreven:
Ik zei; te zien is. Je kan natuurlijk gewoon importeren, zoals vaak gebeurt met trucks uit de USA.
Denk nog maar eens aan mij wanneer je leest dat er een CT rondrijdt in NL.
Rikus heeft op 25 januari 2024 geschreven:
Bij dat soort auto’s is het duidelijk dat de eigenaar een heel klein pikkie heeft. Met dat compensatiegedrag van je snap ik wel waarom je zo’n auto mooi vindt.
Ervaringen uit het verleden heeft op 24 januari 2024 geschreven:
Afgaande op het track record van Tesla en Musk:
Ze zeggen 2025, dus op z’n vroegst in 2026 beschikbaar.
Richtprijs 20000 dollar, echte prijs dus minimaal 25000 dollar.
Uiterlijk: een ingekorte Model 3, dus een platgeslagen kikker die weer opgeblazen is en daarna te heet gewassen.
Betrouwbaarheid: net zo beroerd als alle andere Tesla’s.
Ontvangst: fanboys gaan helemaal los, rest van de wereld zegt “mwa…”
Competitie: de concurrentie heeft auto’s met een betere prijsstelling, die meer bieden, een stuk betrouwbaarder zijn en er beter uit zien. Met andere woorden: alleen tegen dumpprijzen te verkopen en dat is juist wat Tesla niet kan hebben want ze moeten de ontwikkeling terugverdienen.
Jarno heeft op 24 januari 2024 geschreven:
Haha die is goed! Denk dat het meeste nog echt zo is ook!
Ervaringen uit het verleden heeft op 24 januari 2024 geschreven:
Tesla is letterlijk een geldmachine, check de cashpositie.
https://stockdividendscreener.com/auto-manufacturers/tesla-cash-position/
Daarbij hebben ze geen langlopende schulden.
De winstgevendheid groeit niet even snel mee met de groei in aantallen, dat komt door de lagere marges. Verkoop je (veel) meer hoef je minder te verdienen per auto om hetzelfde inkomen te gehouden. Kijk gewoon naar de cijfers in de plaatjes.
Om je een idee te geven hoe gezond ze groeien in aantallen:
https://posts.voronoiapp.com/automotive/Chart-Teslas-Transition-to-a-Mass-Market-Automaker–421