De meeste mensen die een F1-spel kopen, verwachten dat ze het spannende gedeelte mogen doen – je weet wel, met 320 km/u over het circuit scheuren. Af en toe verschijnt er echter een game die je juist achter de schermen aan de knoppen laat pielen en al je managementvaardigheden aanspreekt die nodig zijn om een Grand Prix-team draaiende te houden. Ja, het voelt een beetje alsof je verkleed gaat als de boekhouder van Batman op een gekostumeerd feestje. Maar goed, ieder z’n ding.

De game Grand Prix Manager 2 van Microprose moest in het midden van de jaren ’90 de fantasie verkopen dat je teamleider was, decennia voordat Netflix zelfs daar iets glamoureus van wist te maken. Zoals bij veel managementgames bestonden de activiteiten grotendeels uit het turen naar een reeks opgepoetste spreadsheets – in dit geval om het budget en de prestaties van een raceteam in het Formule 1-seizoen van 1996 in balans te houden.

Best uitgebreid

Om eerlijk te zijn: de achter-de-schermen beslissingen in GPM2 waren opmerkelijk uitgebreid – misschien zelfs op het onrealistische af. Naast het sluiten van sponsorcontracten en onderhandelen met leveranciers mocht je ook bepalen of je wel of niet een gokje wilde wagen met het produceren van knuffelberen met teamlogo. Lijkt ons een beetje onder het niveau van Toto Wolff, maar wat weten wij ervan?

Natuurlijk kwamen al die beslissingen samen tijdens het raceweekend, en jawel – ook daar was je als ‘eenmansorkest’-teambaas verantwoordelijk voor de gedetailleerde afstellingen zoals vleugelstanden en versnellingsbakverhoudingen. De race zelf speelde zich af in een piepklein, top-down venstertje dat de echte lay-outs van circuits op de vaagst mogelijke manier benaderde.

Hoewel je genoeg data tot je beschikking had, bestond je rol tijdens de actie vooral uit het zeggen hoe hard je coureurs moesten rijden en duimen dat de ‘betaalbare’ motoren die je voor een prikkie had geregeld niet spontaan uit elkaar zouden knallen. Overigens hebben we sowieso ernstige twijfels over de effectiviteit van duimen…

Geef een reactie

(verplicht)