Hier is het slechtste advies dat je vandaag gaat krijgen: wil je gratis meer vermogen uit je motor halen, laat dan wat olie weglopen. Blijkbaar gaat een verbrandingsmotor krachtiger lopen wanneer er minder olie inzit. In een video van The Motor Oil Geek zie je dat een grote V8 bijna 10 procent vermogen wint door het oliepeil te halveren. We herhalen het nogmaals: dit is slecht advies.
In de video onderaan de pagina zie je een grote V8 (niet afgebeeld hierboven) op de testbank. Ze gooien om te beginnen vijf liter olie in de motor. Hoog in de toeren zien ze dat het vermogen uitkomt op net geen 650 pk, maar ze zien wel dat de oliedruk een duik neemt. Logisch, want er zit te weinig olie in de motor. Daarom gooien ze twee liter extra in de motor voor de volgende run.
Twee liter kost 16 pk bij een grote V8
Bij lage toeren produceert de motor net zoveel vermogen als voorheen. Bij de 6.400 tpm is het verschil duidelijk: de twee liter olie kost de motor zo’n 16 pk. Ook hier is de oliedruk nog niet helemaal gezond. Daarom gooien ze er nog eens twee liter bij. Bij negen liter olie blijft de druk constant, maar het kost wel veel vermogen: hoog in de toeren heeft de motor 60 pk minder.
De olie verzamelt zich onderin de motor waar de krukas net boven hangt. Volgens de video is de reden achter het afnemende vermogen dat de krukas door de olie moet bewegen. Deze extra weerstand kost vermogen. Daartegenover staat dat je motor een stuk langer meegaat met de juiste oliedruk: het verlies van vermogen is dus een noodzakelijk kwaad.
Hoeveel vermogen jij wint door je olie weg te laten lopen, durven wij niet te zeggen. Het zal per motor verschillen. Maar nogmaals: je motor vindt het erg fijn om genoeg olie te hebben, dus zorg ervoor dat je genoeg olie in de motor hebt om je oliedruk op peil te houden.
DeDreé heeft op 4 juni 2024 geschreven:
Ik vraag me af of het olie niveau van invloed kan zijn op de druk de oliepomp is meestal een verdringerpomp als hij vloeistof krijgt perst hij lucht happen weg druk daar tussen zit niet veel ps olie is er voor smering koeling en geluidsdemping/ verminderde resonantie dus minder olie is minder koeling olie word heter dus misschien dunner , met alle evt. Gevolgen de olie pomp kan dunnere vloeistof gemakkelijker verpompen door meer speling lagerschalen en lagere visco dus minder vermogen nodig voor de pomp meer over voor de aandrijving
Peter heeft op 4 juni 2024 geschreven:
De test is onvolledig uitgevoerd. Er hadden nog 2 extra testen moeten volgen waarbij er steeds weer olie verweiderd werd om te zien of het vermogen weer steeg. Wat nu gebeurd is…. de motor heeft in test 1 schade opgelopen door de lage olie druk met pk verlies tot gevolg. Test 2 had met of zoder extra olie minder pk gegeven. Zelfde voor test 3 omdat er in test2 nog steeds olie te weinig was. Daarom 2 extra testen om te bewijze dat het wel degelijk het olie pijl is dat de pk doet dalen en niet op gelopen schade van de vorige test.
Sukkel heeft op 3 juni 2024 geschreven:
Ik laat meteen alle olie uit mijn 86 pk Mazda lopen.
Race eend heeft op 3 juni 2024 geschreven:
Een krukas draait niet door de olie. Als dat zo was dan zou het binnen een mum van tijd tot schuim geklopt zijn en kun je et blok weggooien
Johan heeft op 3 juni 2024 geschreven:
Grotere oliepomp zou een betere optie zijn .
Teweinig olie wat lijkt meer vermogen te geven .
Is meer slijtage aan de motor en eerder onderhoud .
Wil je meer pk?
Doe chiptuning.
Of koop een auto met veel pk standaard.
Meer plesier minder kosten 😉
Ariel heeft op 3 juni 2024 geschreven:
Helemaal gelijk, oliedruk en smering valt weg doordat lschuim samendrukbaar is en vloeistof (olie ) niet. Bekend geval was de Yamaha xs750 motorfiets
Deze was zeer gevoelig bij iets te hoog oliepeil
Sjaak heeft op 3 juni 2024 geschreven:
Onzin.
Mijn karretje verbruikt olie.
En kom regelmatig op het punt dat het olielampje gaat branden in een scherpe bocht.
Er zit geen enkel verschil tussen een te laag oliepeil en een normaal oliepeil.
MichM heeft op 3 juni 2024 geschreven:
Hoe zou dat zitten bij een dry sump motor? Die gaat niet met zijn krukas door de olie. Is dat “duurzame” vermogenswinst?
Adriaan heeft op 3 juni 2024 geschreven:
Dat je niets merkt betekend niet dat er niets versneld slijt…..
John heeft op 3 juni 2024 geschreven:
Daarom is rijden met het dry sump systeem beter voor snelle motoren dan zit bijna alle olie in een speciale olietank en in het carter alleen olie die nodig nodig is om te smeren meestal met twee oliepompen een smeerpomp en een afzuigpomp om de olie uit het carter te krijgen .
glastronman heeft op 3 juni 2024 geschreven:
Bijna goed. In het carter wordt alleen olie opgevangen, die uit de krukaslagers e.d. komt.
Het is niet zo dat “er net genoeg” in zit om te smeren. Er zit niks in want het wordt continue weggezogen naar de separate olietank. Vandaar de naam “dry sump”, “droog carter”
Patje heeft op 3 juni 2024 geschreven:
Dit heeft niets te maken met vermogens winst, want dat is er niet