Het is tegenwoordig geen pretje om auto’s te produceren. Enerzijds heb je te maken met de vraag uit de markt, anderzijds de eisen waaraan je overheidshalve aan moet voldoen om auto’s te kunnen verkopen. Daar lijkt het nu ernstig mis te gaan volgens Ola Källenius. De Mercedes-CEO is ook voorzitter van de ACEA (de branchevereniging voor de auto-industrie) en heeft een noodbrief gestuurd aan de Europese Unie. De impact van de Green Deal zou ‘verwoestend’ voor de Europese auto-industrie.
Volgens de ACEA-voorzitter moet de Europese Unie een stuk flexibeler zijn dan dat nu het geval is. Als ze dat niet doen, krijgt de Europese auto-industrie het bijzonder zwaar en komt ‘de concurrentiekracht van de Europese auto-industrie in het geding’. Uiteraard schreeuwt de voorzitter van een branchevereniging moord en brand als het niet goed gaat. In dit geval kunnen de gevolgen erg groot zijn.
Vraag van de markt blijft achter op doelstelling Green Deal
Waar het op neerkomt, is dat de vraag van de markt achterblijft op die van de eisen die de Europese Unie stelt. De verkopen van elektrische auto’s in Europa stagneren op het moment. In Nederland en Scandinavië zijn we goed op weg, de rest blijft achter. De officiële cijfers zijn er nog niet, maar het ziet ernaar uit dat er geen groei was in 2024. Dat is een pijnlijke conclusie, want 2025 is het jaar dat 25 procent van de verkochte auto’s per fabrikant elektrisch moet zijn.
Er is geen enkele indicatie dat alle fabrikanten dat gaan halen. Integendeel. Pijnlijk, want als dat niet het geval is, hangen hen wel miljardenboetes boven het hoofd. Er zijn nu al onderhandelingen om de boetes uit te smeren over de komende jaren. Op deze wijze kan een slechte prestatie (van dit jaar) gecompenseerd worden met betere prestaties de komende jaren.
Investeren in EV’s, en dan een boete vanwege lage verkopen
Op zich lijkt Ola Källenius wel een klein punt te hebben. Bijna alle merken hebben flink geïnvesteerd in elektrische auto’s die nu in de showroom staan. De consument koopt ze echter niet voldoende. De auto’s met de traditionele verbrandingsmotor zijn nog wel in trek. Dat betekent dat een fabrikant verplicht heeft moeten investeren in een techniek die nog niet voldoende aanslaat, minder verkoopt dan normaal en vervolgens er een enorme boete bovenop krijgt. Aan de andere kant: er zijn merken die het wél voor elkaar hebben.
Lees ook: Eindelijk: EU aangeklaagd vanwege oneerlijk uitstootbeleid
Dit betekent overigens totaal niet dat de ACEA het plan van de Green Deal voor emissievrije mobiliteit (wat een term is het toch ook) loslaat. Dat blijft nog altijd staan. De industrie blijft zich inzetten voor de doelstellingen die voor 2050 zijn vastgesteld. Alleen over de weg ernaartoe zijn dus grote twijfels. De Europese Unie heeft nog niet inhoudelijk op de noodbrief gereageerd. Zodra dat gebeurt, lees je het hier.
EC Dubost heeft op 17 januari 2025 geschreven:
Bedrijven worden beboet indien ze niet een door de staat opgelegd ideologie uitrollen. Is dat niet fascisme?
NEE heeft op 17 januari 2025 geschreven:
Bij werkelijk elk bericht reageren met anti geluid. Dat is fascisme…
Burnout heeft op 17 januari 2025 geschreven:
Wat een zakkenwassers zijn ze daar in Brussel.
In plaats van de consument te beschermen hebben ze de fabrikanten juist aangemoedigd de prijzen van gewone auto´s omhoog te brengen zodat het prijsverschil met elektrische auto´s minder werd.
Jan en jeannet met de pet die geen geld hebben voor een elektrische auto, hebben meebetaald voor de rijke stinkerds die het geld wel hadden liggen. En ook geen subsidies nodig hadden .
Het klootjesvolk volf heeft 2 maal betaald.
Zelfs als je geen andere wagen kocht, heeft iedereen er aan meebetaald om die rijke klojos te kunnen laten opscheppen met hun virtue signalen dat zij de goei waren.
Rot toch op.
DEGOUTANT.
EC Dubost heeft op 17 januari 2025 geschreven:
Omgekeerd Robin Hood effect.