
Het is tegenwoordig geen pretje om auto’s te produceren. Enerzijds heb je te maken met de vraag uit de markt, anderzijds de eisen waaraan je overheidshalve aan moet voldoen om auto’s te kunnen verkopen. Daar lijkt het nu ernstig mis te gaan volgens Ola Källenius. De Mercedes-CEO is ook voorzitter van de ACEA (de branchevereniging voor de auto-industrie) en heeft een noodbrief gestuurd aan de Europese Unie. De impact van de Green Deal zou ‘verwoestend’ voor de Europese auto-industrie.
Volgens de ACEA-voorzitter moet de Europese Unie een stuk flexibeler zijn dan dat nu het geval is. Als ze dat niet doen, krijgt de Europese auto-industrie het bijzonder zwaar en komt ‘de concurrentiekracht van de Europese auto-industrie in het geding’. Uiteraard schreeuwt de voorzitter van een branchevereniging moord en brand als het niet goed gaat. In dit geval kunnen de gevolgen erg groot zijn.
Vraag van de markt blijft achter op doelstelling Green Deal
Waar het op neerkomt, is dat de vraag van de markt achterblijft op die van de eisen die de Europese Unie stelt. De verkopen van elektrische auto’s in Europa stagneren op het moment. In Nederland en Scandinavië zijn we goed op weg, de rest blijft achter. De officiële cijfers zijn er nog niet, maar het ziet ernaar uit dat er geen groei was in 2024. Dat is een pijnlijke conclusie, want 2025 is het jaar dat 25 procent van de verkochte auto’s per fabrikant elektrisch moet zijn.
Er is geen enkele indicatie dat alle fabrikanten dat gaan halen. Integendeel. Pijnlijk, want als dat niet het geval is, hangen hen wel miljardenboetes boven het hoofd. Er zijn nu al onderhandelingen om de boetes uit te smeren over de komende jaren. Op deze wijze kan een slechte prestatie (van dit jaar) gecompenseerd worden met betere prestaties de komende jaren.
Investeren in EV’s, en dan een boete vanwege lage verkopen
Op zich lijkt Ola Källenius wel een klein punt te hebben. Bijna alle merken hebben flink geïnvesteerd in elektrische auto’s die nu in de showroom staan. De consument koopt ze echter niet voldoende. De auto’s met de traditionele verbrandingsmotor zijn nog wel in trek. Dat betekent dat een fabrikant verplicht heeft moeten investeren in een techniek die nog niet voldoende aanslaat, minder verkoopt dan normaal en vervolgens er een enorme boete bovenop krijgt. Aan de andere kant: er zijn merken die het wél voor elkaar hebben.
Lees ook: Eindelijk: EU aangeklaagd vanwege oneerlijk uitstootbeleid
Dit betekent overigens totaal niet dat de ACEA het plan van de Green Deal voor emissievrije mobiliteit (wat een term is het toch ook) loslaat. Dat blijft nog altijd staan. De industrie blijft zich inzetten voor de doelstellingen die voor 2050 zijn vastgesteld. Alleen over de weg ernaartoe zijn dus grote twijfels. De Europese Unie heeft nog niet inhoudelijk op de noodbrief gereageerd. Zodra dat gebeurt, lees je het hier.
Bedrijven worden beboet indien ze niet een door de staat opgelegd ideologie uitrollen. Is dat niet fascisme?
Bij werkelijk elk bericht reageren met anti geluid. Dat is fascisme…
De gehele woke ideeen die Brussels willens en wetens doordrijft, zijn besluiten die geheel EUROPE 🇪🇺 tot derde wereld landen brengen, allemaal EU politicians in Brussels zijn dagdroners die totaal niet weten wat er in de echte wereld gaande is, Dit geldt voor het BOEREN environmental problem – de emission polution maar zeker voor de GREEN agenda die niet uitvoerbaar is, de verplichte EV invoering is onbetaalbaar voor de gemiddelde burger.
De EU in BRUSSEL leeft op een eiland waar men goed voor zichzelf zorgt (belastingvrije salarissen – buitensporige pensioenverzieningen) het doel van de EU is volledig ontspoort
Hoi “Klaas” of beter gezegd Chang, de volgende keer als je deze standaard anti-Europese berichten door je Chinese vertaalmachine haalt, zorg er dan voor dat het iets minder nep lijkt. Niemand trapt zo in deze leugens.
Toch is Klaas wel wakker.
Wakker is toch dat woord waarmee wappies tegen elkaar zeggen dat ze allemaal even knettergek zijn?
Wat een zakkenwassers zijn ze daar in Brussel.
In plaats van de consument te beschermen hebben ze de fabrikanten juist aangemoedigd de prijzen van gewone auto´s omhoog te brengen zodat het prijsverschil met elektrische auto´s minder werd.
Jan en jeannet met de pet die geen geld hebben voor een elektrische auto, hebben meebetaald voor de rijke stinkerds die het geld wel hadden liggen. En ook geen subsidies nodig hadden .
Het klootjesvolk volf heeft 2 maal betaald.
Zelfs als je geen andere wagen kocht, heeft iedereen er aan meebetaald om die rijke klojos te kunnen laten opscheppen met hun virtue signalen dat zij de goei waren.
Rot toch op.
DEGOUTANT.
Omgekeerd Robin Hood effect.
Een bericht over de EU en de complot trollen komen weer onder hun steen vandaan met hun onzinnige gejammer. Je verwacht het niet…
De westerse auto industrie heeft er alles aan gedaan om EVs te negeren en belachelijk te maken. Nu zijn ze ingehaald en gaan ze zielig doen.
Ik ken werkelijk waar geen elektrische Westerse auto die niet alleen een compliance car is. Ze willen die dingen niet maken of verkopen omdat ze dan hun ICE moeten afschrijven. Uitstel van executie, geen medelijden. Ze worden al genoeg gematst met de Chinese invoerheffingen.
Waar haal je die onzin vandaan?! De Europese EVs zijn beter dan de Amerikaanse en lichtjaren beter dan alle troep uit China.
Ik vraag me bij mensen die anders beweren altijd waarom ze dat doen. Welke agenda heb je als je niet alleen onwaarheden uitkraamt, maar ook nog eens een boodschap uitdraagt die vijanden van Nederland en Europa graag horen??