Een dragstrip van een achtste mijl is net iets meer dan 200 meter. Op het moment dat een Subaru BRZ of Toyota GT86 over de finishlijn vliegt, rijdt ie zo’n 115 km/u. Onthou dit getal eventjes. In België is een buschauffeur bekeurd voor een te hoge snelheid, alleen zou dit betekenen dat de bus (bovenstaande foto is slechts ter referentie) vol schoolkinderen net zo snel zou zijn als een sportautootje.
De buschauffeur werd met een snelheid van 111 km/u geflitst op de ring van Geel in België. Je mag daar 90 rijden en de boete was 87 euro. Echter zegt de buschauffeur tegen RTV dat hij vlak daarvoor pas de oprit neemt, en dat hij slechts 200 meter de tijd heeft om de 111 km/u aan te tikken. Volgens buschauffeur zou een stadsbus een straalmotor moeten hebben om dit te halen.
De bus kan niet harder dan 100 km/u
Klein detail: de bus is begrensd op 100 km/u. De buschauffeur reed naar eigen zeggen in werkelijkheid zo’n 75 km/u, wat zou betekenen dat de flitser van de Belgische politie een afwijking van bijna 40 km/u zou hebben.
Hij tekende bezwaar aan van de politie, maar die wees zijn bewaar af. Dat het natuurkundig onmogelijk was én dat de bus een begrenzer heeft, is blijkbaar niet bewijs genoeg. Hij moet nu dus wachten tot hij opgeroepen wordt om voor te komen bij de politierechter om zijn bezwaar te beargumenteren.
Dingo Stino heeft op 27 mei 2023 geschreven:
Het is in België veel erger als dat. De rechten van burgers worden er flagrant geschonden omdat er geen enkele mogelijkheid is om verweer aan te tekenen, tenzij men over voldoende geld beschikt en een uitgave aan een advocaat geen punt is. Men zou het voor het hof van cassatie moeten aankaarten.
Indien men protest aantekent, gaat men gewoon door met aanmaningen sturen. Op moment dat de boete tot 3x toe verhoogd is, en er niet werd betaald, wordt het automatisch verekend in je personen belasting. Zo wordt je dus simpelweg aan de kant gezet en monddood gemaakt. Een inwoner zonder geld, macht of achtergesteld op welke wijze dan ook, moet z’n mond houden en betalen. Zelfs als het allemaal simpelweg administratief zo geregeld is. Je kan slechts éénmaal reageren. Aanklagen als je kan, mijn advies. België is maar een halve democratie voor een reden.
Johan Van Hecke heeft op 27 mei 2023 geschreven:
Inderdaad.Ikzelf ooit boete van 250 euro gekregen. Oprit bergop voor snelweg op te rijden. Kreeg 3 overtredingen aangesmeerd.
1 busstrook. NIET WAAR, ÷ zelfs had ik erop gereden; 10 cm sneeuw , en buiten de onzichtbare arcering op de weg, GEEN bord om het begin ervan te melden. 2 : bellen met gsm in hand. Heb carkit .. Automatisch verbonden bij starten !! 3: verkeer techts inhalen !! Snelweg stond stil; file. En ik nam oprit. 2x naar rechtbank waar men zelgs moeite niet wil nemen om evt na te gaan wat betreft sneeuw,carkit. 624 euro moeten betalen en 2 weken rijbewijs kwijt. ” RECHTbank ” !!?? Vergeet het.
Couriertje heeft op 28 mei 2023 geschreven:
Ja, maar een bus heeft toch ook tachograaf erin zitten? kunnen ze ook snelheid uitlaten printen.
Dolfke heeft op 28 mei 2023 geschreven:
Stadsbussen van De Lijn hebben geen tachograaf. Is zelfs niet verplicht in EU als de overheid particuliere maatschappijen inhuurt voor geregeld vervoer. https://www.denestor.be/blogbericht/tachograaf-vrijstellingen/
Edje heeft op 27 mei 2023 geschreven:
Haha zo hebben ze mij als geflitst toen ik met een vrachtwagen combi over een provinciale weg reed met volgens de flitser een snelheid van 236 km per uur.
Charley heeft op 27 mei 2023 geschreven:
Nou heeft elke bus een tachograaf die alles keurig bijhoudt inclusief snelheden.