Als je een nieuwe motor zoekt voor je project, is een V8 niet altijd het antwoord. Wisten wij ook niet. Misschien wil je de auto een bepaald karakter geven waar een achtcilinder niet bij past. Als je dan wel iets aparts zoekt, is deze enorme 3,6-liter viercilinder iets voor je. De viercilinder met de motorinhoud van een V6 produceert zo’n 340 pk en 677 Nm, plus het is eigenlijk een halve V8.
Volgens The Drive gebruikt BluePrint Engines de bovenkant (de kop, voor intimi) van de LS-motor van General Motors. De LS-motor is misschien wel de bekendste V8 en ligt onder meer in Corvettes, Escalades en Camaro’s. Zo is deze grote viercilinder dus min of meer een halve V8-motor, maar dan wel met een op maat gemaakte onderkant.
De onderkant van de halve V8 is een industriële motor
De onderkant van de motor is geen bekende in onze contreien. De mensen van BluePrint pakten het deel waar de cilinders in zitten van zusterbedrijf Origin Engines, die de motor verkoopt aan bedrijven. Normaliter zit er een Ford-kop op het blok. De commerciële versie van de motor is bedoeld voor onder meer mobiele apparatuur of bijvoorbeeld energiegeneratoren.
Voor nu is de 3,6-liter viercilinder met de kop van een LS-V8 nog een concept. Door enthousiaste reacties van liefhebbers, overweegt BluePrint nu wel de lijvige motor in productie te nemen. Wat de halve V8 moet gaan kosten, is nog niet bekend.
Reacties