(advertorial)

Heb je je bij het kijken van autosport op tv weleens verbaasd over ‘bandenstrategieën’ en de gladgestreken stukken rubber die in de pitstraat in een kwestie van nanoseconden worden gewisseld? De connectie tussen racen en jouw rit naar kantoor is niet bepaald overduidelijk. Maar met de Gen3 Formule E-auto’s is de link voor het eerst gemakkelijk te leggen; en eenvoudig te beleven voor iedere bestuurder.

Alle Gen3-auto’s in de Formule E maken gebruik van de Hankook iON-raceband, en die ligt dichter bij de Hankook iON-straatband dan je misschien zou denken. Ze zijn zelfs nauw verwant aan elkaar, want de elektrische Gen3 single-seaters komen op hetzelfde asfalt in actie als jouw (toekomstige) elektrische auto. De Formule E racet immers door steden in plaats van over toegewijde, smetteloze circuits. Eigenlijk is er geen raceklasse geschikter voor de ontwikkeling van een straatlegale band.

Alle weertypes

Je hoeft je overigens ook geen zorgen te maken over het toepassen van een ingewikkelde bandenstrategie. De iON-raceband wordt niet ingezet in allerlei droge of natte, zachte of harde varianten. Er is slechts één versie, ontwikkeld voor alle weeromstandigheden, die omgaat met wat de Formule E-auto’s op de racedag ook te verwerken krijgen – net als de iON-straatband tijdens de kilometers naar het werk of naar school. De meesten van ons hebben immers geen hooggetrainde monteurs met slagmoersleutels klaar staan voor als er bij vertrek plots een regenbui losbarst…

Lange ritten

Als het aankomt op elektrische auto’s is de actieradius met een volle accu het belangrijkste cijfer; of je nu een topcoureur bent tijdens een race door Rome of een drukke familie die naar een welverdiende vakantiebestemming probeert te rijden. Daarom heeft de Hankook iON – in zowel de race- als de straatuitvoering – een lage rolweerstand om zoveel mogelijk kilometers uit een acculading te persen.

Dit gaat uiteraard niet ten koste van de veiligheid, eveneens een prioriteit voor zowel racers als families. De grote hoeveelheid silica in iON-banden biedt bij nat wegdek grip op microniveau door te voorkomen dat er zich een dun laagje water vormt tussen de weg en het rubber. In de Duitse onafhankelijke TÜV SÜD-test behaalde de Hankook iON indrukwekkende scores die bewijzen dat zijn veiligheidsinsteek en zijn geschiktheid voor EV’s vergeleken bij een conventionele autoband uitmuntend zijn.

Meer controle

Niet alleen Formule E-auto’s worden door onmiddellijk beschikbaar koppel op de proef gesteld. Elke EV op de weg, zeker de premium familie-SUV, heeft meer kracht te bieden dan zijn benzine-equivalent; vanaf het moment dat je op het rechterpedaal gaat staan. Het vereist een sterke band die dit koppel soepel in beweging kan omzetten, zonder dat de wielen op een frustrerende of zorgwekkende manier doorslaan.

Hier komen de verhoogde buitenste schouderblokken van de iON in het spel: deze zijn speciaal ontworpen om het vermogen beter onder controle te houden. Het is dan ook geen verrassing dat Audi, BMW, Porsche en Tesla de banden van Hankook af-fabriek op hun high-performance EV’s leveren.

Onder druk

Je zult thuis geen Hankook-technicus hebben die je voorafgaand aan elke lange rit van bandenadvies voorziet, maar de bandenspanning in de gaten houden, dat kunnen we allemaal. Het is van belang om deze regelmatig te meten en zo nodig je banden bij te vullen – zelfs als je auto een bandenspanningsmonitor heeft.

Zo blijft de rolweerstand optimaal laag en zijn het rijbereik en de veiligheid van je auto op hun best. Want inderdaad, de luchtdruk in je banden kan bij EV’s een nog grotere invloed hebben op de performance dan bij traditionele auto’s op benzine of diesel.

Klik hier voor meer informatie over het Hankook iON-bandengamma.

Hankook-logo