TopGear stapt net van de nieuwe Harley-Davidson LiveWire af. In ons komende nummer (half augustus in de winkel) lees je het complete testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Harley-Davidson LiveWire
Uitvoering: eh… een oranje
Locatie: Portland, Oregon, VS
Weersomstandigheden: zonnig en 30 graden

Wacht even… een motorfiets?

Ja, nooit eerder gezien?

Jawel. Maar, wacht even… een elektrische motorfiets?

En niet zomaar een. In maart 2010 gaf extreem-traditionele-motorfietsenbouwer Harley-Davidson een budget aan een toegewezen team met de boodschap ‘ontwikkel onze toekomst’. Het duurde even, want je kunt maar één keer opnieuw een eerste indruk maken. Nu staat ie voor onze neus: de Harley-Davidson LiveWire. En hij is zo radicaal anders dan alle andere Harleys dat je hoofd ervan gaat duizelen.

Wat is het idee erachter?

De LiveWire is de start van een geheel nieuwe reeks elektrische Harleys die voor jong bloed moet zorgen in de klantenkring van het merk. Het gamma zal gaan van elektrische fietsen van rond de 1.000 euro tot de 34.000 euro die deze jongen moet kosten. Zie ‘m dus als een soort Tesla Model S: the main event, gevolgd door andere, lager geprijsde modellen.

Vraag 1 bij een Harley: maakt ie herrie?

Ja. Een merk dat bekendstaat om de doffe klappen van hun V-twins kan natuurlijk niet met een stil zoemfietsje komen. Door de vertanding van de transmissie brengt de LiveWire een luid gierend geluid voort. Harley vindt zelf dat het, in combinatie met wind- en bandengeluid op snelheid, in de buurt komt van een opstijgende straaljager. Wij zeggen: vooruit, een heel bescheiden straaljagertje dan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by TopGear Nederland (@topgear.nl) on

Hoe rijdt de Harley-Davidson LiveWire?

Waanzinnig. De LiveWire voelt vanaf het eerste moment aan als een solide, samenhangend pakket. Het zwaartepunt is laag, de zitpositie sportief naar voren gekanteld, het stuur breed. Bochtenwerk is zo een gebalanceerd feestje, ook vanwege de prachtig afgewogen gashendel. Kleine correcties gaan zonder vertraging of verrassingen van je brein naar het achterwiel. Ook op de remmen (Brembo) en instelbare ophanging (Showa) werd niet bezuinigd.

In verschillende rij-modi kun je onder andere de mate van regeneratie instellen, oftewel de remwerking wanneer je het gas loslaat. In de Sport-stand is deze stevig, bruikbaar en verslavend: net als bij een elektrische auto wil je al snel niet meer zonder.

Is ie snel?

Poeh. Van 0 naar 96 km/u gaat de Harley-Davidson LiveWire in 3 seconden rond – in één aanhoudende explosie zonder schakelmomenten. Een tussensprint van circa 100 naar 130 km/u duurt nog geen 2 seconden. Z’n top is begrensd op 177 km/u, ook vanwege de actieradius. Harley geeft daarvoor trouwens 235 kilometer in de stad op, of 152 kilometer gecombineerd. De LiveWire beschikt over DC-snelladen, zodat je ‘m in 40 minuten van 0 naar 80 procent kunt zappen – of in een uur volledig vol.

Wanneer komt de LiveWire naar Nederland en België?

Snel; hij is nu te bestellen bij geselecteerde dealers (in Amsterdam en Brussel). Prijzen beginnen zoals gezegd bij 34.000 euro.

Lees onze volledige rijtest van de Harley-Davidson LiveWire in TopGear Magazine 171, vanaf 15 augustus in de winkel.

Reacties

  • Rob heeft op 24 juli 2019 geschreven:

    Mijn shoveltje tuft al 43 jaar met een “top” van 100km/u. 86000km en blokje 1x gereviseerd. Dat is duurzaam! 8 tot 10 jaar kun je deze super bolide met een Straaljager geluid (blijft een elctromotor) weggooien. Accu stuk, geen printplaten meer en kosten voor vervanging te hoog.
    Laat maar… mijn shoveltje rijdt dan zeker nog, al is het op zelfgestookte benzine

    Reageer
  • Ab heeft op 22 juli 2019 geschreven:

    Nou ik rij mijn laatste harley wel op.
    En verder hoef ik geen electrische motor auto of fiets.
    De nieuwe jonge generatie groeit hier mee op en weten niet beter.

    Reageer
  • Chris vredenbregt heeft op 22 juli 2019 geschreven:

    In geen 34000 jaar een motor is een motor en geen lift of opstijgende straaljager als ik electrisch moet rijden neem ik de fiets wel

    Reageer
  • J Witlage heeft op 22 juli 2019 geschreven:

    Ik ben benieuwd?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)