
Niets is zo leuk als een grote benzinemotor. De combinatie van veel vermogen, nog meer koppel, een heerlijk geluid en directe gaspedaalrespons is verslavend. Helaas zijn dit soort motoren lastig zuinig en schoon te krijgen. Dat is ook de reden waarom de grote V12’s bijna zijn uitgestorven en ook V8’s zeldzamer worden. Zo is hangt de toekomst van de Hemi V8 aan een zijden draadje. Maar goed nieuws voor de liefhebbers: die motor komt groots terug.
Dat meldt MoparInsider. De geruchten deden al lange tijd de ronde. Bij moeder Stellantis waait er een frisse wind door het management. Stellantis is een enorm concern waar merken als Citroën, Fiat en Opel vallen, maar ook de Amerikaanse merken Dodge en RAM. Bij RAM is Tim Kuniskins teruggekeerd als CEO van het merk. Hij heeft er nooit een geheim van gemaakt dat de V8 erg belangrijk is voor het merk.
De V8 is belangrijk voor de ultieme cashcow
Dat zullen we even toelichten. RAM verkoopt de ‘1500’, een pick-up. Die auto is niet zo populair als de Ford F-150, maar per jaar worden er alsnog zo’n 400.000 tot 500.000 van verkocht. Het is dus een enorme cashcow voor het merk, want de techniek is al jaren grotendeels onveranderd, dus weinig ontwikkelingskosten. Deze combinatie van grote marges en enorme aantallen zijn aantrekkelijk voor elke fabrikant. Volgens de interne memo’s moet de motor al in productie gaan in augustus dit jaar.

We spreken weliswaar over de Hemi V8, maar het betreft niet één motor, maar een motorfamilie. De instapper is een 5,7-liter V8 met zo’n 385 pk. Een maatje groter is de 6,4-liter V8 met 485 pk. De topper is een 6,2-liter V8 met supercharger, die 700 pk levert. De kenner zal zien dat het ‘gewoon’ de motoren zijn die tot voor kort geleverd werden. Nou ja, worden, want in een ‘heavy duty’-versie, de 2500, wordt de motor nog geleverd (de 6,4-liter V8) en de hoogbejaarde Durango is er ook nog mee te krijgen.
Maar er is nog een reden om de V8 terug te brengen
Er zullen wel wat wijzigingen zijn, alhoewel die niet zorgen voor een lagere uitstoot. We lezen niets over elektrificatie, maar wel over een versie met nóg meer cilinderinhoud. Die komt later pas, eerst zullen de drie bekende motoren weer in productie gaan. Of andere auto’s dan de RAM 1500 er gebruik van gaan maken, is niet bekend. Een andere reden voor de terugkeer: de V8’s worden gebouwd in de VS, de zes-in-lijnmotoren komen uit Mexico. Die gaan binnenkort dus flink duurder worden met alle importtakksen.
Lees ook: De allerlaatste Chrysler 300C krijgt de 6,4-liter Hemi-V8
Dodge had tot voor kort de Charger en Challenger, die opgevolgd zijn door de nieuwe Charger die gebruik maakt van een elektromotor of een zes-in-lijn turbomotor. Die zescilinder kun je nu ook krijgen in de RAM-modellen, naast een ouderwetse Pentastar V6. Nu leveren die zescilinders tot wel 540 pk (dat moet voldoende zijn), maar de concurrentie verkoopt nog wel V8’s en RAM wil niet achterblijven
Oeps, wij rijden met een Dodge Ram SRT-10, Viper powered, 8.3, op LPG…. heerlijk gegrom…
hemi de gaafste? dacht het niet de 1JZ, RB25 (nee niet de RB26), 13B-REW en de EJ20G zijn betrouwbaarder en beter
Juist de vtec motor van honda s2000 ja ,die jan heeft verstand van zaken,ik rij n awd crx 2.0 vtec met 600 pk en dagelijks een honda legend 3.2 ,en daar kan kwa gevoel en beleving geen een zo.n magnetron met kerstverlichting tegen op!! Elektrisch rijden we op de kermis…
Velen denken dat met een EV rijden energie zuinig is van de opbrengst in de electrisiteit centrales a 98% enkel bij nucluaire power centrales tot aan het levering punt dat maar 75% meer is, dan de batterij opladen nog een -5% dat maakt dat we startten met maar 70% van de originele input, de batterij verlies bij iedere oplading een deel van zijn capaciteit en geeft warmte af vlug is men na 5 jaar 15% aan capaciteit, dus rendabiliteit zijn de EV’S OOK niet maar we hebben er geen vervuiling van, om dus dan nog te zwijgen van het vervuilend process van batterij aanmaak, vernietigen van de fauna en flaura zowel op land als zee. Maar het gedacht alleen dat EV’S goed zijn voor het milieu is gewoon een grote utopia.
Droom maar lekker door over die volledig achterhaalde techniek van de fossielen brandstofmoter. Over een paar jaar staan ze in het museum en staat iedereen zich te vergapen aan de nieuwe technieken die nu ontwikkeld worden. Toen er mensen rond liepen in Veldhoven dat ze machines gingen ontwikkelen om mi iscule chips te maken stond heel Einhoven met de vinger op het hoofd te tikken. Dat waren gekken.
Alles zal uiteindelijk electrisch worden. Of de benodigde stroom uit accus komt is de vraag. Er zijn al geheel andere oplossingen. De maritieme wereld loopt ver vooruit.
Ik hoop dat het slecht wordt heerlijk ik heb een VW t roc 2 liter benzine 4×4 maar mijn rubber voel niet als ík optrek het moet de beton van de weg dek schuren
Ik hoop dat het slecht wordt heerlijk
Ja , de hemi is de gaafste
Ik vind de mensen naïef die denken dat alle motoren vervangen gaan worden door EV-s (lees : Electrische vodden). Anderzijds kan ik begrijpen dat er Millieu vraagstukken zijn maar gaat Europa en België (een speldekop groot op de wereldkaart) dit veranderen door alles te electrificeren. Sorry ik schiet in de lach. Gewoon onder het mom van het Millieu zwaar in ons zakken zitten.
Ik kom toch anders regelmatig porsche tegen in handel zonder motor,zo goed zijn ze dus blijkbaar niet,hou her wel bij mijn clk 280
Gelukkig is het in 2035 afgelopen met deze milieu vervuilende onzin
en wat met de Alfa motoren? top of the Bill. dat is pas echt fun. zelfs met de 4cil Turbo.
Wel jammer dat synthetische (circulaire) brandstof nog zo duur is. Qua beleving gaat niets boven dit soort motoren, niet alleen in auto´s maar ook in de Aerocommander met het gehuil van de twee 6 cilinder boxermotoren vliegend door de Rift valley in Afrika. Niet meer van deze tijd. Maar als je wilt dat er ook nog een tijd voor je kinderen komt is het onnodig verstoken van fossiele brandstoffen voor eigen plezier geen optie meer.
De Lexus LFA V10, ook 9000 toeren en een kippenvel geluid….
Typfoutje 3.0 v6 🙂
Ik moet het met een 3.6 v6 doen in mijn Maserati. Ook een heerlijke motor. De V8 is net niet bereikbaar voor mij.
Zelf heb ik een F350 Superduty met een V8 het rijd zo super, onverwoestbare motoren. Optijd onderhoud plegen en blijven gaan.
Echt enthousiast wordt ik van de 4.2 Ferrari motor in m’n Maserati granturismo als ik de jongens-achtige flippertjes gebruik
Verrukkelijk
Beter is er niet…
Zit nog altijd te hopen dat de 5 pitter van volvo een terugkeer maakt, onverwoestbaar die motoren
De VTec van de Honda S2000. 9000 toeren. 5 jaar de Motor van het Jaar. Anders nog iets?
Wat een waanzin dit, beroepsmatige uitzonderingen daargelaten. Ik pak de fiets.
Doe mij maar een3,2 liter luchtgekoelde Porsche 6 cilinder boxer motor
Beter is er niet.!!!
Dit jaar rijd ik al 30 jaar met een Cadillac 472 inch oftewel 7,7 liter op LPG. 130.000 km en nooit motorproblemen gehad.
De natuurlijk ademende V8 van Toyota die bij lage toeren de zuinige Atkinson cyclus volgt en vanaf 4000 toeren naar Otto overschakelt. Betrouwbaar stuk techniek, zit nu nog in de Lexus LC500.
1.9 TDI >>>>
Doe mij maar een dikke Chevrolet monte Carlo
Nu ook nog weer de 2.0 viercylinder van PSA, daar wordt de mens blij van
Kijk , zo kan het ook.
Mensen op de wenken bedienen, verkopen wat geliefd is bij het publiek !.
Daar tegenover denkt Europa de wereld te redden met ,steeds kleinere automotoren en EV ’s .
Is de Hemi de gaafste benzinemotor? Ik ben zelf groot van de BMW N62 en ik zou ook prima kunnen leven met een Maserati V8, zolang ik het onderhoud van beide niet hoef te betalen, en als iemand me iets met een klapperende AMG V8 cadeau wil doen, zeg ik ook niet direct nee.
En dan heb ik t nog niet eens over V12’s…