Niets is zo leuk als een grote benzinemotor. De combinatie van veel vermogen, nog meer koppel, een heerlijk geluid en directe gaspedaalrespons is verslavend. Helaas zijn dit soort motoren lastig zuinig en schoon te krijgen. Dat is ook de reden waarom de grote V12’s bijna zijn uitgestorven en ook V8’s zeldzamer worden. Zo is hangt de toekomst van de Hemi V8 aan een zijden draadje. Maar goed nieuws voor de liefhebbers: die motor komt groots terug.

Dat meldt MoparInsider. De geruchten deden al lange tijd de ronde. Bij moeder Stellantis waait er een frisse wind door het management. Stellantis is een enorm concern waar merken als Citroën, Fiat en Opel vallen, maar ook de Amerikaanse merken Dodge en RAM. Bij RAM is Tim Kuniskins teruggekeerd als CEO van het merk. Hij heeft er nooit een geheim van gemaakt dat de V8 erg belangrijk is voor het merk.

De V8 is belangrijk voor de ultieme cashcow

Dat zullen we even toelichten. RAM verkoopt de ‘1500’, een pick-up. Die auto is niet zo populair als de Ford F-150, maar per jaar worden er alsnog zo’n 400.000 tot 500.000 van verkocht. Het is dus een enorme cashcow voor het merk, want de techniek is al jaren grotendeels onveranderd, dus weinig ontwikkelingskosten. Deze combinatie van grote marges en enorme aantallen zijn aantrekkelijk voor elke fabrikant. Volgens de interne memo’s moet de motor al in productie gaan in augustus dit jaar.

RAM 1500 Rebel Hurrican motor
Dit is de nieuwe zes-in-lijnmotor, de Hurricane die tussen de 420 en 540 pk levert.

We spreken weliswaar over de Hemi V8, maar het betreft niet één motor, maar een motorfamilie. De instapper is een 5,7-liter V8 met zo’n 385 pk. Een maatje groter is de 6,4-liter V8 met 485 pk. De topper is een 6,2-liter V8 met supercharger, die 700 pk levert. De kenner zal zien dat het ‘gewoon’ de motoren zijn die tot voor kort geleverd werden. Nou ja, worden, want in een ‘heavy duty’-versie, de 2500, wordt de motor nog geleverd (de 6,4-liter V8) en de hoogbejaarde Durango is er ook nog mee te krijgen.

Maar er is nog een reden om de V8 terug te brengen

Er zullen wel wat wijzigingen zijn, alhoewel die niet zorgen voor een lagere uitstoot. We lezen niets over elektrificatie, maar wel over een versie met nóg meer cilinderinhoud. Die komt later pas, eerst zullen de drie bekende motoren weer in productie gaan. Of andere auto’s dan de RAM 1500 er gebruik van gaan maken, is niet bekend. Een andere reden voor de terugkeer: de V8’s worden gebouwd in de VS, de zes-in-lijnmotoren komen uit Mexico. Die gaan binnenkort dus flink duurder worden met alle importtakksen.

Lees ook: De allerlaatste Chrysler 300C krijgt de 6,4-liter Hemi-V8

Dodge had tot voor kort de Charger en Challenger, die opgevolgd zijn door de nieuwe Charger die gebruik maakt van een elektromotor of een zes-in-lijn turbomotor. Die zescilinder kun je nu ook krijgen in de RAM-modellen, naast een ouderwetse Pentastar V6. Nu leveren die zescilinders tot wel 540 pk (dat moet voldoende zijn), maar de concurrentie verkoopt nog wel V8’s en RAM wil niet achterblijven

10 reacties op “De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug”

  1. Dit jaar rijd ik al 30 jaar met een Cadillac 472 inch oftewel 7,7 liter op LPG. 130.000 km en nooit motorproblemen gehad.

  2. De natuurlijk ademende V8 van Toyota die bij lage toeren de zuinige Atkinson cyclus volgt en vanaf 4000 toeren naar Otto overschakelt. Betrouwbaar stuk techniek, zit nu nog in de Lexus LC500.

  3. Kijk , zo kan het ook.
    Mensen op de wenken bedienen, verkopen wat geliefd is bij het publiek !.

    Daar tegenover denkt Europa de wereld te redden met ,steeds kleinere automotoren en EV ’s .

  4. Is de Hemi de gaafste benzinemotor? Ik ben zelf groot van de BMW N62 en ik zou ook prima kunnen leven met een Maserati V8, zolang ik het onderhoud van beide niet hoef te betalen, en als iemand me iets met een klapperende AMG V8 cadeau wil doen, zeg ik ook niet direct nee.
    En dan heb ik t nog niet eens over V12’s…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear