Eerder dit jaar ging een video viraal op het internet met beelden van duizenden achtergelaten auto’s in China. De uploader claimde dat het nieuwe auto’s waren die puur geproduceerd waren om de verkoopcijfers van bedrijven op te krikken. Of van deelautoprogramma’s die bedoeld waren om failliet te gaan. Nu is er een nieuwe video die het verhaal iets nuanceert.
Inside China Auto gaat op bezoek bij het autokerkhof. Daar weerleggen ze een paar claims van de eerdere video. De meeste auto’s die daar staan, zijn zeker niet nieuw. De auto’s hebben duidelijke gebruikssporen of flinke deuken. Wel zijn het inderdaad deelauto’s van bedrijven die onverhoopt failliet zijn gegaan. Veel van de auto’s zijn van de merken Neta en BAIC.
Volgens de eerdere video zouden er meer dan 10.000 Neta V’s op het veld staan. Dit zijn er in werkelijkheid zo’n 150. Wel staan er een hoop meer auto’s over het hele terrein verspreid, maar dat zijn allemaal geen Neta’s. De eerdere video claimde dat de auto’s zijn geproduceerd om de verkoopstatistieken op te hogen, maar met het aantal EV’s dat in China van de band rolt, zou dit aantal daar te klein voor zijn.
Niemand wil de auto’s meer
De auto’s zouden misschien geveild kunnen worden, alleen is het probleem dat de techniek inmiddels achterhaald is. Sommige auto’s zijn al vijf of zes jaar oud en hebben slechts 20,3-kWh of 30-kWh batterijen. Waarschijnlijk zijn de auto’s aan de straatstenen niet kwijt te raken vanwege de beperkte actieradius van 180 kilometer. Ze staan dus wel weg te rotten, dat deel van het oorspronkelijke verhaal klopt ook.
Volgens de filmer zijn bedrijven achter deelauto’s niet opzettelijk failliet gegaan. In de drukke steden van China kun je beter de fiets of het openbaar vervoer pakken. Bovendien waren deelauto’s ook nog eens een stuk duurder dan de alternatieven. De deelauto’s waren dus gedoemd te mislukken, en nu staan de EV’s in een veldje.
Er staan ook een paar nieuwe auto’s in het veld
Dat de auto’s gloednieuw zijn weggezet, klopt volgens de nieuwe video dus niet. Het zijn voornamelijk oudere EV’s van failliete bedrijven die niemand meer wil hebben. Overigens staan er verderop wel nieuwe auto’s geparkeerd. Dit zijn voornamelijk auto’s van Volkswagen, Toyota en Audi die op kopers staan te wachten. Deze zijn dus niet achtergelaten.
De maker van de onderstaande video sluit af dat je niet alles moet geloven wat op het internet staat. Alleen is dan de vraag: moeten we dan wel geloven wat hij zegt? Neem voor de zekerheid ook deze video met een korrel zout. Of moet je dit advies van ons met een korrel zout nemen? Neem ook niet te veel zout, want dat is weer slecht voor je. Moeilijke tijden.
Limobob heeft op 18 augustus 2023 geschreven:
Kontje eraf, neusje eraf, achter elkaar lassen, kontje ervoor, neusje ervoor en je hebt een nieuwe langste limousine van Nederland https://www.limousine.nl/limousine-service/langste-limo-van-nederland/ Oh nee, China dan nog…
Elise heeft op 16 augustus 2023 geschreven:
Die accu’s zijn geld waard als thuis batterij…
China heel fout heeft op 16 augustus 2023 geschreven:
Dat zullen miljoenen Oeigoeren in concentratiekampen met je eens zijn.
MuTe heeft op 16 augustus 2023 geschreven:
En het deel fietsen schandaal dan, waar miljoenen fietsen op hopen liggen in China? Of de spooksteden in China waar complete flatgebouwen worden gebouwd waar niemand in woont? Volgens mij is China gewoon heel fout bezig. Die autos weggeven aan mensen die het niet kunnen betalen is altijd een betere oplossing dan om ze te laten wegrotten.
Erik heeft op 15 augustus 2023 geschreven:
Als iets te mooi is om waar te zijn, dan…. Dat is dus ook met deze zaak. Het klopte voor je gevoel al niet, en de 2de uitleg klopt voor mijn gevoel wel.